Är man miljöbov om man Vertical jiggar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är man miljöbov om man Vertical jiggar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är man miljöbov om man Vertical jiggar

Ja tycker att det känns lite olustigt å sitta med 0,10 flätlina å jigga över stenbotten. Ja har inte kört vertical jigging som många gånger men eftersom man fiskar med så tunna linor å över stenbotten så blir man ju av med en del jiggar . Många tycker väll så här det är ju bara en jigg inte så dyrt.
    Men tänk 5 st jiggskallar på en dag ala 20 gram är ju 100 gram .
    Det blir ju en del med tiden
    Hade det vart Järnskallar hade det vart en annan sak för det är väll bly fortafarnde eller har ja missat nåt ??.
    Man ska ju va så klimatmedveten nuförtiden å köra Bil på E85 å köpa 4 taksmotor/Elmotor .

Antar att ja trampar några på tårna. Men människan kan ju åka till månen då borde man ju kunna tillverka miljövänligare jiggskallar också.

/Fredrik
    Senast ändrad av jerklimpan; 2008-05-26, 20:01.

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
    Ja tycker att det känns lite olustigt å sitta med 0,10 flätlina å jigga över stenbotten. Ja har inte kört vertical jigging som många gånger men eftersom man fiskar med så tunna linor å över stenbotten så blir man ju av med en del jiggar . Många tycker väll så här det är ju bara en jigg inte så dyrt.
    Men tänk 5 st jiggskallar på en dag ala 20 garm är ju 100 gram .
    Det blir ju en del med tiden
    Hade det vart Järnskallar hade det vart en annan sak för det är väll bly fortafarnde eller har ja missat nåt ??.
    Man ska ju va så klimatmedveten nuförtiden å köra Bil på E85 å köpa 4 taksmotor/Elmotor .

Antar att ja trampar några på tårna. Men människan kan ju åka till månen då borde man ju kunna tillverka miljövänligare jiggskallar också.

/Fredrik
    Jorå, de flesta är väl fortfarande av bly vilket som sagt är ganska giftigt. Men hur mycket det påverkar en sjö, det tåls att diskutera
    På jakt efter 15+

Kommentera

Man skulle byta ut jigghuvudena mot sådana i rostfritt stål.... Att de blir något större tror jag inte har en så stor inverkan. Vart kan man köpa och testa?

Annars tycker jag att frågan om bly inte bara berör en typ av fiske utan fiske i alla dess former. Har inte så lång erfarenhet av vertikalfiske, men jag skulle våga påstå att jag blir av med färre jiggar än under vanligt jiggfiske. För att inte tala om jiggfiske från land som måste vara värst av allt!

Kommentera

jag har vertikaljiggat några gånger nu, och det har blivit en del över stenbotten med, jag har dock bara blivit av med 2 skallar, den ena tog en gädda och den andra satte jag i en stock. Visst ska man hålla sig borta från bly men så länge tillverkarna inte gör några vettiga (dvs med bra krok) i annan metall så får det bli bly. Men som sagt jag tror absolut man sätter fler jiggar om man jiggar "horisontellt"

Kommentera

bly i vattendragen är nåt man inte behöver. Bly har låg smältpunkt och är lättbearbetat samtidigt som densiteten är mycket hög. Inte många ämnen som slår förträffligheten hos bly så man förstår ju att det änvänds i den utsträckning det gör. Blyförbud i hagel inom jakten borde ju innebära att det skulle kunna bli detsamma inom fisket. Tror säkert det finns någon uträkning över hur mycket bly vi är ansvariga för i naturen årsvis. Men man kanske inte ska väcka den björn som sover...
          Brottar fett...

Kommentera

Har vertikalfiskat ett par gånger på riktigt ogästvänlig botten o lyckats sätta 1 jigg.Tror inte du behöver vara orolig men förvisso många bäckar små...
            vade retro esox lucius!

Kommentera

Om inte jag minns fel så är bly inte giftigt i vattnet så länge inte vattnet blir för surt. Då löser blyet upp sig och förgiftar en hel del.

Men det var längesen jag läste sånt

Och nej, jag menar INTE att det är ok att slänga ut bly i sjön bara för det :P

Kommentera

Är bly från ammunition farligt för hälsa eller miljö?

Metalliskt bly från ammunition är stabilt och orörligt i mark. Det medför att exponeringen av bly från ammunition till den omgivande miljön generellt sett är liten. Bly i ammunition blir dock ett miljöproblem om det sprids i våtmark. Det kan då ätas av sjöfågel som drabbas av blyförgiftning. Det finns även en risk för att rovfågel drabbas av blyförgiftning i sin tur efter att ha ätit förgiftade fåglar.

Citerat från http://www.regeringen.se/sb/d/9344

Det måste vara direkt översättningsbart till fiske.

Kommentera

Man gör ju mormyshkor i volfram, hur dyrt hade det varit med jigghuvuden i detta material?
                  I Danmark är det väl totalt blyförbud vid fiske har jag för mig (kanske Mads Grosell eller nån annan vet?), hur gör dom på prologic.
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

...bra frågeställning även generellt. Jag har ganska många dagars VJ på mitt samvete och har bara satt bort en enda jigg... Man mister definitivt många gånger fler jiggar vid ordinärt jiggfiske så på så sätt är VJ nästan ett miljöalternativ till jiggfiske. MEN, visst borde det vara en självklarhet att man köpte andra jigghuvueden än av bly.... då kommer frågan om och var det finns alternativ, jag skäms över att inte veta...
                    "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
                    "Keep it simple"

//Jan O
                    www.fisheco.se
                    www.brofiske.net
                    www.magazinefisheco.se

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 625 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    256 visningar