Fortsätta fiska torsk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fortsätta fiska torsk?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fortsätta fiska torsk?

Det här står på www.helagotland.se idag 2008-05-10

Citat
    "Torskfisket orsakar algblomning
    Den viktigaste orsaken till algblomningarna i Östersjön är fisket och inte övergödning. Det visar en forskarrapport från Fiskeriverket som SR Vetenskapsradion tagit del av.
    Stora förändringar i fiskebestånden av torsk och skarpsill har större effekt på växtplankton (alger) än man tidigare trott. Anledningen är att fisket påverkar hela näringskedjan.

När torsken minskar, ökar skarpsillen eftersom torsken äter skarpsill. Skarpsillen äter djurplankton som i sin tur äter växtplankton, dvs alger. När skarpsillen ökar minskar mängden djurplankton vilket ger algerna större utrymme för stora blomningar.

Michele Casini, en av forskarna bakom rapporten säger till Vetenskapsradion att ett ökat fiske av skarpsill kan påverka ekosystemet i Östersjön på ett positivt sätt. Det skulle både minska algblomningarna och hjälpa torskbestånden att hämta sig.

Mona Staflin

helagotland.se"

Länk http://www.helagotland.se/nyheter/ar...icleid=3620335

Det borde ju få igång hela den här "jag har rätt att fiska torsk för att jag är yrkesfiskare"-karusellen/diskussionerna igen.....

ja, eller jag är bara sportfiskare, så jag har rätt att fiska torsk-karusellen

Kommentera

Hmmmmm

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Ja i Öresund för där är det fortfarande balans i ekosystemet, och som så många gånger tidigare sagts så har sportfisket ingen inverkan på bestånden där. Och vad gäller skarpsillen i östersjön så fiska gärna upp alltihop och använd som foder till höns, så dör sjöfåglar och lax av matbrist istälet.
      Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
        Ja i Öresund för där är det fortfarande balans i ekosystemet, och som så många gånger tidigare sagts så har sportfisket ingen inverkan på bestånden där. Och vad gäller skarpsillen i östersjön så fiska gärna upp alltihop och använd som foder till höns, så dör sjöfåglar och lax av matbrist istälet.
        Tror väl ändå inte att laxen enbart livnär sig på skarpsill, hur kan den överleva i norrland då? Hur kan sjöfåglarna överleva i norrland för vi har dem även här?
        http://drmussla.mine.nu

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg

Vilken tur att jag inte ens är sportfiskare...................
          .

Kommentera

Otroligt att det är så tyst om detta...
            Det var inte mycket ni hade att säga om detta inte.. men såklart... algblommning är ju inte så allvarligt... det är ju värre om det går ut över att en själv inte får sitta där och dra upp den där torsken...

Kommentera

är nog mest att ämnet tagits upp en del gånger innan

Kommentera

Jo jag är rädd för det

Saken är väl som den då att när det väl kommer fram mer fakta av vad som händer med världen och påverkar miljön så har man väl tidigare hört så pass mycket att man bara skiter i det, eftersom man under de senare åren av diskussioner inte kommit fram till något egentligen vettigt. Några små steg på vägen men det är bara ett daltande fram och tillbaka i mitt tycke..
                Eller så har alla redan gett upp om världen.. det är väl försent då?
                Och när man hör hur världens faktiskt förstörs, kan man inte själv fatta det och man "stänger av" sig för att ta in ny information.. Man vill helt enkelt inte..
                Nu blev det en helt annan tråd. in med en psykologi tråd haha.

hursomhelst ser jag bara detta som ytterligare bevis för att något måste göras.. men allt handlar väl pengar..

Kommentera

Finns det någon länk till själva undersökningen? Alltid lite skeptisk till hur tidningar tolkar forskningsrapporter.

Kommentera

Kan det vara så att lagom är återigen bäst? Tycker det stämma för det mesta!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 604 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    239 visningar