Varning för odlad lax från Chile! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varning för odlad lax från Chile!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
    Viktigt är dock att man inte köper Oncorhynchus Keta.
    För det är hundlax och det smakar inte speciellt gott.
    Finns att köpa för oinformerade konsumenter i diverse butiker landet
    runt.

Oncorhynchus är samlingsnamnet all Stillahavslax.
    Undantaget Steelhead.

Nåväl, idag heter både regnbåge och steelhead Oncorhynchus mykiss på latin. Källa www.fishbase.org .

Kommentera

Ursprungligen postat av abbarn Visa inlägg
      Nåväl, idag heter både regnbåge och steelhead Oncorhynchus mykiss på latin. Källa www.fishbase.org .
      Jo, det stämmer ju ...

Kommentera

No probs. Tyvärr hittar jag inget som verifierar mängden antibiotika jämfört med den norska. Men man kan nog vara vara ense om att det handlar om en väldigt stor mängd.
        Bara som en liten upplysning Brownie: Norsk lax får inte antibiotika. Dom vaxineras som smolt med multivaxin (inte antibiotica) och det är allt.

Vet inte vad du fått det från att Norsk lax är full av antibiotika, kanske lever ideer kvar som det var för 15-20 år sedan. Då var det andra bullar och det gick åt en del antibiotika den gången. Men nu....nej.

Annars så är ju föroreningen med gödningsämnen ett stort problem i de Norska fjordsystemen, bl.a. med bottendöd som resultat (jf. "sockertarens försvinnande, rappot från NINA).

Men det största hotet från verksamheten, som jag ser det just nu, är den akuta situationen för vildlaxen i Norge. Den är på väg att utrotas p.g.a. av den masiva spridningen av laxlusen (Lepeophtheirus salmonis) som tar knecken på all havsöring och lax i fjordsystemen.
        (bl.a. så har man utrotat världens största atlantlax -Vossolaxen. Den är död)

En annat problem som jag ser det är den stora skövlingen till havs där fabriks-skepp trålar rent på allt vad småfisk heter (sill, lodda, tobis, sardin, skarpsill etc) för att använda det till fiskefoder för laxodlarna. Nu räcker inte ressurserna längre och då blandas växtproteiner in i fodret typ Majs och Soja. Vem vill äta genmanipulerad majs som fisken innehåller? Snart eller redan nu så hoppar man på krillressurserna också. Undrar hur det då går med bardvalarna?

Odlingsverksamheten här i Norge fick sig en kneck då Ryssland stoppade importen av Norsk odlad lax, mycket beroende på allt för höga värden av tungmetaller som fisken fått i sig via fodret. Allarmerande. Stoppet varade länge (halvt till ett år ca)

Jag har alltid hävdat at skall man odla lax så skall det göras på/i landbaserade anlägg så allt kan kontrolleras.
        Vad gör det att laxodlarna behandlar laxen mot laxlusen då 100-tals tonn av rymt odlad lax simmar fritt i fjordsystemen som verkliga lus-odlare/spridare. Nä, det funkar inte att ha en sådan stor biologisk och kemisk förorenande verksamhet fritt i havsmiljön, (vilket landbaserat företag med den förorenande verksamheten hade fått driva vidare? ingen vad jag vet).
        Skiten skulle varit pressat att driva vidare på land för länge sedan. Nu koster det en förmögenhet att få till det, Mång-miljardklassen allra minst, men det har man ta mig tusan ekonomi till)
        Tänk bara på miljövinsten i marknadsföringsargumenten, kan inte vara nån nackdel att sälja 700.000-1.000.000 ton lax med den odlingsbakgrunden

mvh
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
          Vet inte vad du fått det från att Norsk lax är full av antibiotika, kanske lever ideer kvar som det var för 15-20 år sedan. Då var det andra bullar och det gick åt en del antibiotika den gången. Men nu....nej.
          Intressant läsning det där, Flodström. Speciellt det där men Vossolaxen. Vart exakt fanns den? Maximalvikt?
          Att den norska laxen skulle vara full med antibiotika har jag aldrig hävdat. Som sagt i början på tråden skrev jag att jag tagit del av att den chilenska skulle få enormt mycket mer antibiotika än den norska. Vad mina källor har för källor vet jag inte. Men jag akcepterar dina fakta för du verkar veta vad du snackar om.

Kommentera

Intressant läsning det där, Flodström. Speciellt det där men Vossolaxen. Vart exakt fanns den? Maximalvikt?
            Att den norska laxen skulle vara full med antibiotika har jag aldrig hävdat. Som sagt i början på tråden skrev jag att jag tagit del av att den chilenska skulle få enormt mycket mer antibiotika än den norska. Vad mina källor har för källor vet jag inte. Men jag akcepterar dina fakta för du verkar veta vad du snackar om.
            Sorry, jag missade nått ang. antibiotikan. Det var inte du, ber om usäkt.
            Men faktum kvarstår, den Norska laxen behöver inte antibiotika p.g.a. vaxinationen som smolt då den sätts i havet.

Vossolaksen levde i älven Vosso i Hordaland Fylke. Stammen kolapsade någon gång runt 1989-91 (ingen som vet exakt). Anledningen till det var överledning av gris-surt vatten från fjällregioner som leddes ner till Bolstadelva (sista delen av Vosso innan fjorden tar över) där kraftstationen ligger. Surt blandningsvatten (surt från stationen och neutralt frå Vosso) tog knecken på utvandrande smolt (Al-förgiftade).

När sen det här blev uppmärksammat så var det försent för då hadde uppdretten i fjordarna kommit i gång på allvar och lusplågan bara växte. Stammen gick ner till få individer som sen blandades med en oerhörd mängd av rymt odlad lax. Så Vossolaksen existerar bara i en gen-bank i Eidfjord.

Vossolaxen som fångades i Bolstadelva (nedre del av Vosso) brukade ligga på en genomsnittsvikt på ca 12-12,5 kg för lax större än grilse (grilse=<3kg)

Jag var där en av de sista säsongerna (jag fick inget den gången) men jag såg tre laxar som var fångade i Bolstad. Vikt: 15, 18 och 22,5kg, vilka grisfiskar, en laxflugfiskares dröm, suck!

mvh
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

oroväckande då att den norska oppdrettsnäringen verkar vara inne i en massiv expansionsfas.. från dagens 600 000 ton/år till svindlande 1,2 miljoner ton/år...

Kommentera

Jäkligt deprimerande allt det där!

Undrar om nazisterna fiskade lax när dom ockuperade Norge. Dom lär väl ha haft gott om tid med tanke på att det inte var mycket stridigheter.

Kommentera

Ursprungligen postat av Skalle Visa inlägg
                  oroväckande då att den norska oppdrettsnäringen verkar vara inne i en massiv expansionsfas.. från dagens 600 000 ton/år till svindlande 1,2 miljoner ton/år...
                  Det blir totalkolapsen för de norska havsöringsstammarna inklusive de norska laxstammarna. Snart får vi inte blöta en fluga i älv här och det bara för att odlarna skall kunna tjäna mer pengar, kunna sänka priser etc.. Allt på bekostning av oersättliga fiskstammars bortgång, miljöförstöring i fjordar och utfiskade hav.

En gång i tiden jublade vi när vi såg att oppdrettslaksen, d.v.s. den odlade norska laksen konkurrerade ut vildlaks i matbutikerna till fördel för vild lax. Fisketrycket minskade. Vi skulle bara ha vetet.......

Snart är fisketrycket på vild laks lika lågt som under andra världskriget, d.v.s. som att lägga fisket i "träda" Det medförde en enorm explosion av laxbestånderna årena efter krigsslutet och aldrig tidigare eller efter dem åran har det fiskats så mycket vild lax i Norge.

Så borde det vara nu men det är inte det og orsaken till det vet vi nu.

mvh
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

... deprimerande.

Och jag som trodde norrmännen brydde sig om sin natur. Men filegräns för utlänningar har dom infört. Var är problemet? Dom har ju pengar från oljan. Den skulle dom kunnat använda för att stänga ner odlingarna.
                    Och nu börjar hela klimatet paja också ... faaan vad jag blir deppig ...

Kommentera

... deprimerande.

Och jag som trodde norrmännen brydde sig om sin natur. Men filegräns för utlänningar har dom infört. Var är problemet? Dom har ju pengar från oljan. Den skulle dom kunnat använda för att stänga ner odlingarna.
                      Och nu börjar hela klimatet paja också ... faaan vad jag blir deppig ...
                      Vi har ett annat problem också, och det är att vi blir fler och fler människor på denna planet. Det är ganska viktigt att få fram mat. När de mest grundläggande förutsättningarna för ens existens saknas skapas oro som leder till t.ex. krig osv. Det är bland annat sådant man är rädd för med växthuseffekten. Tror det är runt 70% av allt dricksvatten som kommer från smältvatten.

Ja odlad fisk innehåller en del skit, men forskare har ändå kommit fram till att det är bättre att äta fisk, som har en del skit med sig, än att inte äta fisk alls. Ni skulle bara veta vilka halter som kan förekomma i gös och abborre i vissa sjöar i detta land också.

Man kan inte satsa på att lägga ner allt, däremot jobba för bättre sätt att odla fisk.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 613 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      249 visningar