Varning för odlad lax från Chile! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varning för odlad lax från Chile!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Team Gram Visa inlägg
    Helt rätt mangeboy79 ialla fall de som står under odlingskassarna och käkar antibiotika
    Tips prova stillahavslax den är till 80% vildfångad
    Skitfiske på dig mangeboy79
    Roger
    Viktigt är dock att man inte köper Oncorhynchus Keta.
    För det är hundlax och det smakar inte speciellt gott.
    Finns att köpa för oinformerade konsumenter i diverse butiker landet
    runt.

Oncorhynchus är samlingsnamnet all Stillahavslax.
    Undantaget Steelhead.

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Gram Visa inlägg
      Det stämmer även den Norska laxen har mycket av antibiotika samt andra ämmne som tex, gör att köttet ser rödare ut (bla så expoterar man en rödare varjant till Japan) allt detta ingår i laxfodret.
      Vildfångad lax får sin färg från krill, medan odlad lax får syntetiskt astaxantin som kosttillskott.Problemet med den odlade laxen är att den, så rovfisk den är, till stor del utfodras med spannmål, soja, raps etc. En konsekvns av allt detta är att vi tror att vi äter nyttig istället så matas vi med olika konstgjorda ämnen. Detta ämne kan bli hur långt som helst tycker nog att det är mest synd om den vilda laxen än om vi mäniskor får i oss fel omega och lite andra saker.

Jag ryser när jag tänker på att yrkesfiskarna snart fiskat slut på tosken men då kan vi ju alltid äta odlad tosk från Norge eller !!!!!!!!!!!!
      Skitfiske på er
      Roger
      Odlad torsk för konsumtion tvivlar jag på i någon större skala. Regnbågen är väldigt infektionstålig, får du en s.k rusning i en kassodling så rycker många fjäll och många fiskarter dör, dock inte regnbågen i så stor utsträckning.
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Tror ni att vildlaxen som går upp i svenska älvar är gift fria dags att vakna

Kommentera

Ursprungligen postat av steff Visa inlägg
          Tror ni att vildlaxen som går upp i svenska älvar är gift fria dags att vakna
          Tror inte det är någon här som tror det.

Kommentera

Vore intressant att veta var du läst allt detta. Information helt utan kontext är inte direkt lätt att ta ställning till.

Kommentera

Ursprungligen postat av OOmiz Visa inlägg
              Vore intressant att veta var du läst allt detta. Information helt utan kontext är inte direkt lätt att ta ställning till.
              Tidskriften Mare samt ett reportage på tysk TV med samma inehåll.
              Jag ska se om jag hittar lite mer info på nätet.

Kommentera

Här är några länkar som behandlar Chiles laxodlingar och des hot mot den marina miljön. Däribland en från WWF.

Här är en text som nämner att blåvalen utanför Chil hotas av laxodlingar.

Help Chile's Blue Whales
                Here is a blue whale action alert from the World Wildlife Fund.

The Gulf of Corcovado and Chiloé coast in southern Chile is one of the most important feeding and calving grounds for the imperiled blue whale, the largest known animal to have existed on Earth. But this unique environment is under threat.

Rapid economic growth and increased salmon farming, fishing, tourism, and marine traffic in the Gulf of Corcovado could now pose a threat to blue whales and the larger ecosystem they inhabit. This makes the adoption of new conservation measures an urgent priority.

The establishment of a new marine protected area has been endorsed now by the local governments in the region, the Chilean senate, and is strongly supported by conservation organizations and the scientific community. But a presidential decree and approval by the Ministry of Defense are still needed in order for the area to be finally protected.

Texten kommer härifrån:

Kommentera

Tack! Ska läsa igenom det ordentligt när jag kommer hem.

Kommentera

Ursprungligen postat av OOmiz Visa inlägg
                    Tack! Ska läsa igenom det ordentligt när jag kommer hem.
                    No probs. Tyvärr hittar jag inget som verifierar mängden antibiotika jämfört med den norska. Men man kan nog vara vara ense om att det handlar om en väldigt stor mängd.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
                      Som sagt: "Man antar".

Det uppgavs att såren bara förekom på valarna längs den Chilenska kusten
                      och ingen annanstans. Klart att det är nästan omöjligt att bevisa. Men vad som inte behöver bevisas är den mängd antibiotika och gifter som kommer från laxodlingarna.
                      Jo men för att göra ett sådant antagande borde det ju vara ett "känt" fenomen att vattenlevande organismer kan ta ytlig fysisk skada av hög halt antibiotika. Annars kan ju upphovet till skadorna vara precis vad som helst menar jag.

Undrar hur antibiotikan överhuvudtaget hamnar i valarna. (Beroende lite på vad det är för valar såklart) Bardvalar tex käkar krill. På så sätt borde antibiotikan hamna i valen (teoretiskt) att krillen på nått sätt käkar fiskpellets, som sen hamnar i valen för att de käkar dessa krill sen. Eller att det är fiskätande valar som äter småfisk som står under laxarnas kassar och äter pellets.

Vad vet jag.

SKa kolla de där länkarna och se efter nu

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 613 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      249 visningar