Miljösmartare motorer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Miljösmartare motorer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Miljösmartare motorer

Tänkte kolla hur det är med funderingar kring kommande motorinnovationer för båtar och vilka framkomliga vägar det finns, har förstått att det finns mycket kunnigt folk här på FS med goda insikter i teknik och vad som kan göras och inte.
    Så jag slänger upp några ideer jag har så får vi se om Ni hakar på och styrker dem eller kan förklara det ogenomförbara med mina ideer och alla andra är självklart välkomna att slänga upp sina ideer oavsett vad det är bara det är något som kan bidra till att förbättra miljön i våra vatten.

Så här har jag funderat!!

Går det att köra dagens/kommande 4 Taktare på E85 eller annan liknande eller ännu hellre förnyelsebart bränsle?

Kan man få flerstegsutväxling på utombordare (vet at det finns på INU drev) för kraft upp i plan och sen för fart?

Jag vet att det finns ställbara proppellrar då jag kört båtar med såna och det är kanon att själv välja stigning efter behov, går det att få på utombordare?

Kan man kombinera flerstegsutväxling med ställbara proppellrar och då få full koll på motorns prestanda och förbrukning i varje läge på en utombordare??

Kan man gaskonvertera båtmotorer, jag vet att det går med bilmotorer??

Så lite grand att debattera, och lägg gärna in länkar till intressanta sidor om Ni har.

appropå proppellrar

Kommentera

Jag har inga länkar eller är jätte insatt i tekniken men utombordarnas stora problem med dina förslag är ju vikt samt utrymme. Växellåda tex. blir ju både tungt och stort. E85 konvertering ska ju inte vara nåt problem, det har ju testats förr men dess miljövänlighet har ju börjat att diskuteras med skövling av regnskogar bla..

Kommentera

Ursprungligen postat av snickarn Visa inlägg
        HeHe.. Ajdå uttryckte mig visst illa, jag menade justerbar under gång från förarplatsen!!

Kommentera

annars tror jag på diesel, kolla bara Audis senaste http://www.automotorsport.se/artikel...?version=72860

1000 nm, 500 hk 0-100 ca: 4sek toppfart "över 300" och drar under 1 liter milen

Och skall tydligen klara Euro6 miljökraven som inte börjar gälla förrän 2014
          Senast ändrad av Viesker; 2008-02-04, 21:17.

Kommentera

Om jag inte e helt fel ute så skall det gå o köra ngn modell av Evinrude e-tec på etanol(kan ha fel).. snackade me lite grabbar på basspro nu i jul om just detta ämne, kom upp då vi pratade boosters till min vmax..
            I come from a small drinking island, with a fishingproblem.

Kommentera

en till länk om Audin på engelska http://www.carpages.co.uk/audi/audi-r8-14-01-08.asp

tänk er den marinkonverterad

Kommentera

Appropå Diesel: http://www.megoutboard.com/index.html verkar vara på rätt väg tycker jag

Låter intressant om det går med E-tech, hoppas vi får klara besked kanske ska fråga på mässan, hade ändå tänkt plåga alla märkens representanter med såna jobbiga frågor och några till

Kommentera

E85 är ju på modet just nu, men få beaktar säkerhetsaspekterna. Etanol och metanol kan vara riktigt otrevliga, då de innehåller eget syre och på intet sätt kräver några exaktare blandningsförhållanden för att slå fyr och sen brinna. Det är eländigt nog att ha det i en bil, men att ha det i en båt där man kanske sover, har sin familj och lagar mat över öppen låga, det är inget jag skulle välja.

För att fortsätta sura och vara negativ måste jag tyvärr döma ut de kommerciella växellådebyggen jag haft möjlighet att testa. VP's är rena skämtet, väger hur mycket som helst ihop med maskin och drev. Jag ombads få ordning på ett amerikanskt automatlådebygge som satt ihop med en traditionell V8, och till sist funkade den, men det blev inte riktigt bra förrän vi tog bort den.

Jag tror däremot på dieseln, men måste sura lite över common rail maskiner på sjön. De är fruktansvärt kinkiga på bränslet, och minsta vatten i så slår de av och då ligger man där och guppar. Men installerar man dubbla vattenavskiljare med filter, av lite storlek, så kan det nog funka.

Syntetisk högoktanig alkylatbensin, tillverkad av naturgas, är nog det bästa jag provat. Suverän förbränning och den kräver inga ombyggnader.
                  www.utreel.com

Kommentera

Jag går nog på UT´s linje.

Antar att det bara är att justera komp & tändning för att tanka E85.

Tror jag är ute på hal is här men skriver ändå:
                    Och om jag förstått det rätt med växellåda så är det helt onödigt om det inte är för att korrigera olika vikt på ekipaget.
                    Eftersom motorn har ett varvtal som den ger max effekt så kan man inte göra något annat än att justera propellern efter det.
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 614 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    252 visningar