Bygga fisktrappa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga fisktrappa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga fisktrappa?

Det är så här att jag har tänkt att bygga en sorts laxtrappa som projektarbete i trean. Vid vår lilla bäck hemma har vi ett gammalt klapphus som har skapat ett knappt en meter högt vattenfall, helt lodrätt då... Trappan ska hjälpa havsöringar att vandra längre upp i bäcken för att leka. Har ni tips på vilka sorts konstruktioner som fungerar bäst? Och i så fall hur stora fiskar som kan vandra uppför trappan.

Sen ska jag även jobba lite med bäcköringarna i bäcken. Och behöver därmed lite fakta om speciellt öringarnas lek och liv. Finns det någon bra litteratur som ni känner till?

Ursprungligen postat av Lord of the Grey Havens Visa inlägg
    Det är så här att jag har tänkt att bygga en sorts laxtrappa som projektarbete i trean. Vid vår lilla bäck hemma har vi ett gammalt klapphus som har skapat ett knappt en meter högt vattenfall, helt lodrätt då... Trappan ska hjälpa havsöringar att vandra längre upp i bäcken för att leka. Har ni tips på vilka sorts konstruktioner som fungerar bäst? Och i så fall hur stora fiskar som kan vandra uppför trappan.

Sen ska jag även jobba lite med bäcköringarna i bäcken. Och behöver därmed lite fakta om speciellt öringarnas lek och liv. Finns det någon bra litteratur som ni känner till?
    Ett tips, börja inte bygga trappa utan expertis. Risken finns att det blir värre än det redan är. Du borde se till att göra ditt projektarbete i sammarbete med kommunen och fiskevårdsområde osv. En trappa är inget man bara bygger upp efter att ha sett en lämplig ritning på internet tex. det finns trappor som kostar miljontals kronor som sen efteråt har visat sig inte har någon direkt effekt. Det är alltså nogranna förberedelser osv som behövs innan. Och det bör göras av, eller uppsyn av fackman.

Det finns en bok som jag själv läst som jag rekommenderar alla som är intresserad av fiskevård och det är "Ekologisk Fiskevård"

Tänk som sagt, på att det är lätt att man får för sig att "fixa till" grejer i bäckarna osv. Men det är inte alltid det blir till det bättre. Även om man har ett gott hjärta alltså.

Sen bör det kollas upp vad det finns för möjligheter att skippa en trappa. Vad består hindret av? Är det berg? Isåfall är det kanske lämpligt att spränga. Sen behövs kollas upp hur ekosystemet ser ut ovanför vandringshindret. Bottensubstrat osv. Finns där lämplig lekbotten? Eller leker redan öringarna nedanför hindret? osv.

Finns hur som helst en massa frågeställningar man bör ställa sig innan man beslutar att bygga en trappa. Ta gärna kort på hindret och lägg upp i denna tråden.

Kommentera

Finns ett gäng i Mariestads Sportfiskeklubb (eller vad den nu heter) som har jobbat hårt med sk fiskevård genom att "bygga" trappor, omlöp, restaurera, palcera ut/om sten o.s.v.

Borde inte vara så svårt att få tag på en eller flera nissar därifrån, dom brinner verkligen för det dom håller på med. "Projekt Rädda tidanöringen" kanske kan ge några googleträffar? Om inte så se till att få tag på snubbe eller ngn annan och be om tel.nr och ring till honom. Han åker även runt och föreläser om detta, hur dom har gjort, och lite generellt, har varit och lyssnat på killen.

Dom hjälper dig garanterat, kanske tom med handkraft.
      sigpic

Kommentera

Var i landet gäller det?

Som Flode skriver kolla upp med länsstyrelsens fiskeriansvarig så blir det rätt från början.

En av de bästa öringexperterna är Anders Eklöf

Kommentera

Hittade visst en länk
          sigpic

Kommentera

Helt riktigt att kolla med expertis och myndigheter. Tror mest på "naturliga" trappor (alltså inte i betong eller trä) utan av lösa stenar och grus. Exempel finns ..dessutom lätt att korrigera vid behov..

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
              Helt riktigt att kolla med expertis och myndigheter. Tror mest på "naturliga" trappor (alltså inte i betong eller trä) utan av lösa stenar och grus. Exempel finns ..dessutom lätt att korrigera vid behov..
              Det gör jag med. Man ska alltid försöka hålla det så naturligt som möjligt. Dessutom ska man akta sig för att ändra vattnet för mkt. Det är restaurering till originalskick man ska sikta efter. Inte att modifiera hela ån till ett ekosystem som är optimalt för öring.

Kommentera

Vilken form av skola går du på ?

Äger ni själva marken?

Kommentera

Jag har snackat med Länsstyrelsen som har gett mig tillstånd och jag ska ta kontakt med några på kommunen som har jobbat med bäcken tidigare, så expertis har jag, dessutom har min handledare tidigare byggt en trappa, så jag hoppas att jag kan klara ut de detaljerna. Markägarens tillstånd har jag med, och jag är rätt säker på att det finns utmärkta lekbottnar ovanför hindret också.
                  Jag vill ha det så enkelt som möjligt, men ett bygge är nog ett måste, tyvärr fungerar inte bilderna jag har... Men tänk er en gjuten damm på fyra gånger två meter, det finns en öppning där en lucka fanns förr i tiden, därifrån stupar vattnet rätt ned, ett fall på kanske 70-75 cm. Har väl funnits där sen 30-talet kanske.
                  Men vilka är riskerna för att fisken skadar sig på vägen tillbaka egentligen?

Tack för länkarna btw=)

Kommentera

Hej Jonas.
                    En gång i tiden var jag med på ett projekt i "Erstaviksbäcken" i Stockholm. Där byggdes det en trapp för havsöringen. Man byggde också ett kläckeri för den öring stammen. Bäcken var väll så där ca 50cm bred i genomsnitt. Det var inte någon begränsning på öringarnas match-vikt. Både 5, och 10 kg´s öringar kunde vandra upp (och gjorde det) för lek i bäckens lekområden (oftast var det konstgjorda lekområden). Det fanns dock ett problem (för öringarna alltså), det var inte helt enkelt att vända. Antingen var det att simma dit nosen pekade, annars blev det ett problem (någon gång simmade enstaka eksemplar på land (i rena skrämseln)

Trappor för havsöring skall inte ha högre fallhöjd än ca 40cm/steg (lax kan ha mellan 70-100cm).
                    I ditt fall, kanske det räcker med två steg rätt nedanför hindrett (ca 40cm/steg, med en trapp-längd på ca 1m/st och ett djup på ca 60-70cm minimum)

I Erstaviksbäcken fanns det en bärghäll. Där kom inte öringarna över før vattendjupet över hällen var bara några cm (max kanske ca 5 cm i regn-flom), Fallhöjden var i det här fallet ca 1 m (ungefär det samma som ni sliter med).
                    Trappen byggdes i 3 steg vill jag minnas. mellan 30 och 40cm per steg.
                    Det var också tillrättalagt med passande accellerations-djup nedom vart trappsteg (ca 60-70cm vattendjup)

Det var en fryd att se hur den här trappen ändrade möjligheterna för havsöringen att vandra upp till lekområdena. En gång, när jag stog och studerade trappan och vattenflödet, passerade faktiskt hela 14 öringar den lilla trappan som var byggd i bäcken. En fantastisk upplevelse för mig på den tiden.

Den trappen var det som skulle till för att havsöringstammen kunde överleva i den lilla bäcken som inte var längre än 1,5-2 km ca.

Jobba på, ditt initiativ är beundransvärt. Allt av den typ av arbete bär frukt. Trappor står högast på prioritetslistan över fiskevårdsprojekt. Bara fråga din lokala fiskerikonsulent på länsstyrelsen (där kan du få mer hjälp med det mesta av det du önskar).
                    mvh, flodström, fiskeribiolog i Norge.

PS. Öringen har inga problem att ta sig nedför/utför så små vattenfall (och det gjör dom oftast med stjärtfenan före). DS.
                    Senast ändrad av Flodström; 2007-09-04, 23:15.
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 610 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    247 visningar