Bygga fisktrappa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga fisktrappa?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Lord of the Grey Havens Visa inlägg
    Jag har snackat med Länsstyrelsen som har gett mig tillstånd och jag ska ta kontakt med några på kommunen som har jobbat med bäcken tidigare, så expertis har jag, dessutom har min handledare tidigare byggt en trappa, så jag hoppas att jag kan klara ut de detaljerna. Markägarens tillstånd har jag med, och jag är rätt säker på att det finns utmärkta lekbottnar ovanför hindret också.
    Jag vill ha det så enkelt som möjligt, men ett bygge är nog ett måste, tyvärr fungerar inte bilderna jag har... Men tänk er en gjuten damm på fyra gånger två meter, det finns en öppning där en lucka fanns förr i tiden, därifrån stupar vattnet rätt ned, ett fall på kanske 70-75 cm. Har väl funnits där sen 30-talet kanske.
    Men vilka är riskerna för att fisken skadar sig på vägen tillbaka egentligen?

Tack för länkarna btw=)

Ganska säker räcker inte. Gör en seriös kartering av området ovanför för att kolla om det är möjligt att leka där. Har öringen funnits längre upp innan=

Kommentera

Är det en artificiell damm som inte längre fyller något syfte verkar det väl vettigare att riva ut den än att bygga en trappa.
      Den mesta svenska fiskevården bedrivs ju numera i prioritetsordningen utrivning, omlöp, trappa.

Förhållandena i norge är lite annorlunda eftersom man där gladeligen bygger trappor förbi även naturliga vandringshinder (något som i sverige är förbjudet) för att man gärna vill ha främst laxen så långt upp som möjligt i sina vattensystem.

Lycka till hursom! Bra att så många som möjligt tar tag i sina här saker.
      En annan bra sak är att tipsa fiskerikonsulenterna på era länsstyrelser om vandringshinder i vattendragen, vettiga register över vandringshinder saknas ofta eller har stora brister så tips är alltid välkommna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lord of the Grey Havens Visa inlägg
        Jag har snackat med Länsstyrelsen som har gett mig tillstånd och jag ska ta kontakt med några på kommunen som har jobbat med bäcken tidigare, så expertis har jag, dessutom har min handledare tidigare byggt en trappa, så jag hoppas att jag kan klara ut de detaljerna. Markägarens tillstånd har jag med, och jag är rätt säker på att det finns utmärkta lekbottnar ovanför hindret också.
        Jag vill ha det så enkelt som möjligt, men ett bygge är nog ett måste, tyvärr fungerar inte bilderna jag har... Men tänk er en gjuten damm på fyra gånger två meter, det finns en öppning där en lucka fanns förr i tiden, därifrån stupar vattnet rätt ned, ett fall på kanske 70-75 cm. Har väl funnits där sen 30-talet kanske.
        Men vilka är riskerna för att fisken skadar sig på vägen tillbaka egentligen?

Tack för länkarna btw=)

Helt avgörande är vattenflödet dels vid smoltifieringen april-maj, dels vid lekuppstiget, augusti-november.

Om ni gör en ringlande vattenväg för att fördela ut vattenfallshöjden under garanterat dessa perioder kan ni komma långt.

Dock har andelen lockvatten stor betydelse, därför är omlöp bättre än trappa.

MVH Scanner

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner Visa inlägg
          Helt avgörande är vattenflödet dels vid smoltifieringen april-maj, dels vid lekuppstiget, augusti-november.

Om ni gör en ringlande vattenväg för att fördela ut vattenfallshöjden under garanterat dessa perioder kan ni komma långt.

Dock har andelen lockvatten stor betydelse, därför är omlöp bättre än trappa.

MVH Scanner
          Var själv inne på liknande tankegångar...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
          28 svar
          2 611 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg .art
          av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
          3 svar
          247 visningar