Klemmingen i Gnesta kommun har nu fått industrifiske. Massor av nät är utlagda och personer har bevittnat en kille som kom upp med 7 stycken 20liters hinkar med abborre i Laxne. Dagen efter var han ute och lade i näten igen. Fisket som faktiskt varit bra i år är nu helt dött. Synd. Visst är det ok att lägga ett nät nån gång ibland för eget förråd, men detta är ju löjligt. Sorligt men sant. Så nu vet ni kära gnesta fiskare. Detta har pågått i 2 veckor, och snart finns ingen lekfisk kvar till våren. Ja, så illa är det. Skit också. Det som började bli bra fiske.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Industrifisket har kommit till Klemmingen
Collapse
X
-
Man har god lust att dragga näten åt h-vete och sen elda upp dom. Hörde via tillförlitliga källor om nätfiskare i en annan sörmländsk sjö som lagt sexton (16!) nät vid en av våra favvis grynnor och fått fyra hyffsade borrar. Förra året togs 40 stora borrar vid samma grynna i ett nät. Har provjiggat där flera gånger iår med riktigt dåligt resultat, bara smått. Men man får vakta sin tunga då nätfiskarna är släkt med vattenägaren och han har andra fina ställen som jag gärna fortsätter fiska på. Nä, överdrivetnätfiske är girighet på hög nivå. F-n jag som var på så bra humör...
-
Ska kolla upp lagligheten...
...men det kan vara försent. Har kommit fram till att han har tillstånd av en av fiskerättsinnehavarna. Men den enorma mängd fisk går ju definitivt till försäljning också. Var ute och provfiskade idag. Några småborrar efter lång tid. Döda gäddor på runt kilot ligger runt grunden. Ca 5 stycken. Nätskadade. Dom var väl inte intressanta. Måste gå att stämma via länsstyrelsen eftersom hälften av dom som sitter i fiskevårdsstyrelsen i gnesta är just folk som lånar ut sin fiskerätt till denna person/personer. Men även om man skulle få rätt till slut och kanske till och med få dessa personer att bli av med sina vatten så är fisket förstört för en lång tid framöver. Jag funderar på att lägga av med sportfiske efter många år av nöje. Jag praktiserar C&R på fisk som jag inte vill behålla. Detta för att kunna erbjuda mina barn att även dom kunna fiska när dom blir stora. Men uppgivet kan jag konstatera att det spelar ingen roll eftersom dessa "vattenägare" girigt lånar ut sin egen rätt till folk som systematiskt tömmer våra vatten på fisk. Fem års C&R tog dom upp på två läggningar av nät. . Jag vill verkligen att vi stämmer i bäcken innan det är försent. På 40-talet kunde man göra anspråk på vatten och kalla dom sina egna. Nu är det 2007. Vattnena tillhör alla, och inte några få som ska få köra på tills allt annat är dött, medans vi betalar fiskekort för att upprätthålla nån form av fiskevård. Gnestabor...säg till nu, kolla på kyrksjön i björnlunda, där har ni bara tonvis med vitfisk och bakterier som gör att den kommer att vara hälsovådlig för all framtid. Visst, andra faktorer spelar in, men ett varningens finger ger det. Och styrelsen i gnesta fiskevård...AVGÅ. Ni har misslyckats kapitalt. Vi som betalar fiskekort har krav på vad vi tar upp. Mått osv. Vad är kravet på dessa nätläggare? Dom äger vattnet, och så rycker ni på axlarna? Nä, så bedriver man inte fiskevård.
Låt dom betala för isättning av ny fisk.
Motsvarande 300:- för oss sportfiskare borde rimligtvis 50 000:- om året vara för dessa "vattenägare".
Jag presenterar gärna namn och telefonnummer till den som lånat ut "sitt" vatten för den som önskar. En vecka till och det är helt kört för lång tid framöver...
Och det pågår från Laxne ner till djupet vid Sundby. Med andra ord ett stort område. Jag hatar att säga detta, men jag vädjar att ni som fiskar i Klemmingen eldar upp nät som inte är märkta.
Kommentera
-
Tipsa skattemyndigheten om att han säljer fisk, tror inte han tar upp det i sin deklaration.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Om man ser fel lagda nät eller nån som lägger på tok förmånga då e det bara å ta sig i kragen å backa upp fiskebeståndet med ett rejält sabotage.
kanske svårt å bedömma i en sjö.
Jag har själv förstört x antal nät som folk har smyglagt över hela åar och vikar utan att känna minsta ångest.
Är det uppenbart att nån spärrar av en hel Å eller vik när tex havsöringen vandrar upp så ska han fan ha varenda nät sönderhackat.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av kungkiwi Visa inläggOm man ser fel lagda nät eller nån som lägger på tok förmånga då e det bara å ta sig i kragen å backa upp fiskebeståndet med ett rejält sabotage.
Jag har själv förstört x antal nät som folk har smyglagt över hela åar och vikar utan att känna minsta ångest.
Är det uppenbart att nån spärrar av en hel Å eller vik när tex havsöringen vandrar upp så ska han fan ha varenda nät sönderhackat.Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/
Kommentera
-
Ursprungligen postat av kungkiwi Visa inläggOm man ser fel lagda nät eller nån som lägger på tok förmånga då e det bara å ta sig i kragen å backa upp fiskebeståndet med ett rejält sabotage.
Är det uppenbart att nån spärrar av en hel Å eller vik när tex havsöringen vandrar upp så ska han fan ha varenda nät sönderhackat.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 614 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art