Skarvar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

skarven kommer ju inte ens från sverige ursprunglingen. jag hatar dom!!!!! de bara förstör bort med dom

Kommentera

Ursprungligen postat av Henke The lander Visa inlägg
      skarven kommer ju inte ens från sverige ursprunglingen. jag hatar dom!!!!! de bara förstör bort med dom
      Det gör inte människan heller. Bägge arterna har invandrat på eget bevåg och sprider sig på eget bevåg med alla de effekter det medför på övriga arter inom flora och fauna.

Beträffande skarven har den periodvis precis som ett antal andra fiskfångande fågelarter varit i människans tjänst som fiskeredskap och därvid gjort sina ägare förmögna.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Skarven gör inte ett skit gott här i världen så varför försvara den? ^^

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          Det gör inte människan heller. Bägge arterna har invandrat på eget bevåg och sprider sig på eget bevåg med alla de effekter det medför på övriga arter inom flora och fauna.

Beträffande skarven har den periodvis precis som ett antal andra fiskfångande fågelarter varit i människans tjänst som fiskeredskap och därvid gjort sina ägare förmögna.
          Det är den väl fortfarande i Asien, såg en naturfilm där dom lät skarv fiska åt dom.
          How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner Visa inlägg

Finns forskning om hur skarven påverkar fiskbestånden, bl.a i sjön Roxen.
            De valde främst abborre och gers i storleken 5-15 cm.
            I detta storlekssegment har abborre inga problem att ersätta individer med nästa årskull.

Bra att man tycker, men bättre om man har kunskaper att förstärka argumenten med.

MVH Scanner
            Finns många undersökningar som INTE stödjer den forskningen. Att så var fallet i Roxen betyder ju inte att det är så i alla vatten.

Läste nyligen en dansk rapport där det påvisades att stora mängder lax och havsöringssmolt togs av skarv.

En enkel undersökning är att åka ut till sin närmaste koloni och undersöka spillningen.

Skarven äter vad den lättast kommer över, det är iaf min erfarenhet. En vanlig "fångst" som man brukar se är annars tånglake och ål....dessa bråkar en del när de skall sväljas, varvid man brukar se skarven brottas med dom på ytan.

Min åsikt är att det finns på tok för många skarvar i Sverige och att stammen bör regleras så som vi gör med Älg och rådjur.

Mvh Danne

Kommentera

Håller helt med om att skarven, liksom andra, djur ökar totalupplevelsen. Påståenden om att den inte gör något gott borde kanske inte bemötas utan tigas ihjäl men jag vill gärna påpeka att de öar som vissa håller som förstörda utav skarven framöver kommer att kunna erbjuda en rikare flora i skärgården. Rikare flora skapar rikare fauna osv.. Visst,skarven kan tyckas vara en liten skogsbrand men likt branden så skapar den nya möjligheter. Därutöver är det en mäktig syn att se ett gäng (skarvar hänger i gäng, de flyger inte i flockar!) skarvar som torkar vingarna på en kobbe. Man kan börja dyrka Satan för mindre...

Kommentera

Ursprungligen postat av Hejan Visa inlägg
                Sluta runka nu grabbar!
                Veken är släppt.
                mer minor i trålarna

Kommentera

Appropå skarven, tänkte få flika in med en halvt OT-fråga nu när det finns så många duktiga här i ämnet.

Någon särskild anledning att västkusten inte drabbats lika hårt som östkusten? Är vattnet för salt för skarvens huvudsakliga diet?
                  [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Tycker mig se en viss syrlighet i ditt inlägg!
                    Men du är ju snäll som kallar mig för din lilla vän så jag tolkar det positivt.
                    Ja, så kanske det också kan tolkas?!?

Håll dig till tråden, skarvar! Inte minkar eller älgar.

Skyddsjakt på älgar?? Hur kan man skydda älgar genom att ha jakt på dem?
                    Ja du, det kanske inte heter skyddjakt, men om du frågar någon i din närhet så kanske de kan förklara för dig vad jag menar.
                    Om du inte förstår likheten med älgjakten så har jag tagit upp den för att man skjuter av älgarna eftersom de inte har några naturliga fiender kvar. Därför blir populationen allt för stor om vi människor inte håller efter den. Det sambandet är väl inte så svårt att föstå nu när du fått det förklarat, eller???

Skarvdietforskningsrapporten från Roxen kan du kanske läsa själv?

MVH Scanner
                    Nu gör du väl ändå en Gudrun igen. Skiter fullständigt i att besvara ett inlägg, utan försöker leda in frågeställningen åt ett annat håll istället.

citat från mitt inlägg: "Aha, så det är bara att ersätta de förlorade abborrarna med nästa årskull... Har dessa abborrungar lyckats hitta ett bra försvar mot skarven, eller har skarven börjat med en diet på blåbär istället?
                    "
                    Har skarvarna gått över till blåbärsdiet år två, eller hur ersätts den tidigare uppätna årskullen?

Och, hittar du en viss syrlighet i inlägget så är du kanske inte helt ute och cyklar

/D

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 610 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    247 visningar