Skarvar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av salmo32 Visa inlägg
    Du menar att någon tog lagen i egna händer...
    Hörde att en farbror hade skjutit dom.. Tycker det är rätt okej lite onödigt att ett helt öringbestånd försvinner p.g.a några fåglar.

Värre är när dom ska utrota alla andra rovfåglar farsan har en fiskljuse på väggen som han hittade i sin båt. Synd på en så fin fågel

Kommentera

Ursprungligen postat av Scanner Visa inlägg
      Ju mindre vi människor påverkar naturen dessto bättre.

Skarvar har väl sin plats på jorden. Sälar är ju söta.

Myggor är basen för mycket vackert fågelkvitter.

MVH Scanner

Vacker tanke.

Men om vi vill leva i naturen på det sättet vi gör så måste vi nog påverka den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredrik"Gluggen"Radsby Visa inlägg
        Skarven tillhör inte våran flora !
        Nä, tro fan det...

Kommentera

Områden med havsörn har mindre tätheter med skarv än andra.

Alla djurpopulationer som erövrat nya områden självmant är naturliga.
          Mhmm, att alla djur som självmant intar ett nytt område är naturliga. Så det är bara att sluta med skyddsjakt på älg? Kanske finns en anledning till att den finns.

Om ett djur kan inta helt nya områden p g a att vi (i det här exemplet) tagit bort förutsättningarna för havsörnarna, så är det helt naturligt?

Minkarna har väl inte heller direkt behövts övertalas att ta över områden, vad gäller där?

Finns forskning om hur skarven påverkar fiskbestånden, bl.a i sjön Roxen.
          De valde främst abborre och gers i storleken 5-15 cm.
          I detta storlekssegment har abborre inga problem att ersätta individer med nästa årskull.
          Aha, så det är bara att ersätta de förlorade abborrarna med nästa årskull... Har dessa abborrungar lyckats hitta ett bra försvar mot skarven, eller har skarven börjat med en diet på blåbär istället?

Bra att man tycker, men bättre om man har kunskaper att förstärka argumenten med.
          Ja min lilla vän, alltid bra om man kan förstärka argumenten med kunskap, det är inte helt fel att tänka igenom argumenten innan man skriver dem heller.

Skulle du inte ha tagit bort alla dina tidigare inlägg så hade ett flertal fått sig ett ordentligt skatt nu och du skulle ha lämnat tråden!

/D

Kommentera

Jag har hört att det ska fungera att flyga lågt med vertolhelikopter (stavning?) över öar med skarvbestånd.
            Ola

Kommentera

Lite ot, men...

Scanner!

Hur kan du skriva "Alla djurpopulationer som erövrat nya områden självmant är naturliga."? Baserat på vad? För att du tycker det? Vi tar ett exempel: Om jag satte ut karp i en sjö, och de spred sig av egen vilja till en damm, säg fem mil nedåt i vattensystemet, och lyckades etablera ett bestånd, skulle de vara "naturliga" där då?

Du skriver ju själv att man ska basera sina påståenden på fakta, men faktum är att en art inte är naturlig, bara för att den har etablerat sig i ett område! Ta till exempel mårdhunden, som inte är naturlig i Europa överhuvud taget, men som nu erövrar nya områden, Finland har gott om dem, och de sprider sig rätt ordentligt i nordöstra Sverige nu. Skulle ditt påstående gälla, så skulle mårdhundarna skyddas och uppmuntras att öka, men eftersom de inte har en naturlig plats i vårat ekosystem, så uppmanar länsstyrelsen alla att slå ihjäl dem så fort man får chansen!

Dock inget sagt om varken skarvens "naturlighet" eller hur stor en bra population är, men personligen skulle jag gladeligen se en ordentlig decimering av stammen...
              Senast ändrad av peter; 2007-07-05, 01:03.
              mer minor i trålarna

Kommentera

Ursprungligen postat av peter Visa inlägg
                Hur kan du skriva "Alla djurpopulationer som erövrat nya områden självmant är naturliga."? Baserat på vad? För att du tycker det? Vi tar ett exempel: Om jag satte ut karp i en sjö, och de spred sig av egen vilja till en damm, säg fem mil nedåt i vattensystemet, och lyckades etablera ett bestånd, skulle de vara "naturliga" där då?
                Fan...jag trodde inte den här dagen skulle komma... Per definition så har scanner rätt. Onaturligt är definiert som människoskapat - om en fågel koloniserar ett par holmar genom att den flyttar hit från en befintlig population så är det naturlig spridning. Om du däremot planterar in karp i en damm så är det en onaturlöig spridning. Om man sedan börjar diskutera sekundärspridning av karpen så kommer man in på hårklyverier som kanske inte är ointressant i det rena sakförhållandet men helt ointressant ifråga om betydelsen av ordet "naturlig"...

Kommentera

Detta skulle ju i så fall betyda att mårdhunden är naturlig och har en naturlig plats i Sverige?!? De planterades ju ut eller rymde från pälsfarmar i f.d Sovjet, för att sedan vandra in till Finland, där de bildat mycket livskraftiga populationer. Sedan har de spridit sig till norra Sverige. Okej att de först forslades till nordvästra Ryssland av människan, men de har ju levt fritt i många år, i befintliga populationer, och spred sig till Finland, för att sedan fortsätta hit helt frivilligt.

Just karpen var kanske inte den bästa jämförelsen jag kunde ha gjort, men ändå en lättförståelig sådan...

Dessutom har jag hört att skarven var utrotad här på 1800-talet, och återintroducerades till kalmarsund på eget initiativ av en ornitolog på 1940-talet. Jag vet inte sanningshalten i detta, men det är vad som sägs om "ålakråkan" här längs smålandskusten. Det gör den ju inte direkt mer populär, och förståelsen för deras förekomst blir mindre när den ses som onaturlig.
                  mer minor i trålarna

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX Visa inlägg
                    Fan...jag trodde inte den här dagen skulle komma... Per definition så har scanner rätt. Onaturligt är definiert som människoskapat - om en fågel koloniserar ett par holmar genom att den flyttar hit från en befintlig population så är det naturlig spridning. Om du däremot planterar in karp i en damm så är det en onaturlöig spridning. Om man sedan börjar diskutera sekundärspridning av karpen så kommer man in på hårklyverier som kanske inte är ointressant i det rena sakförhållandet men helt ointressant ifråga om betydelsen av ordet "naturlig"...

Tack CalleX!

Beklagar att du behövde skriva ovanstående.

För att hålla oss till tråden så blandade jag inte in karpar, mårdhundar eller minkar.

Skarvens återinvandring i svensk fauna är naturlig.
                    Den har inte inplanterats varken primärt eller sekundärt i Sverige.

Viss skyddsjakt är tillåten i vissa regioner, bl.a av yrkesfiskare.
                    Ingen lätt uppgift, då de är extremt skygga och lättskrämda.
                    "Pickningen" och rensningen av häckningslokaler är mer etablerade metoder.

En parantes är att ex.vis roskarl gynnas av skarvens utbredning!!!

MVH Scanner

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
                      Mhmm, att alla djur som självmant intar ett nytt område är naturliga. Så det är bara att sluta med skyddsjakt på älg? Kanske finns en anledning till att den finns.

Om ett djur kan inta helt nya områden p g a att vi (i det här exemplet) tagit bort förutsättningarna för havsörnarna, så är det helt naturligt?

Minkarna har väl inte heller direkt behövts övertalas att ta över områden, vad gäller där?

Aha, så det är bara att ersätta de förlorade abborrarna med nästa årskull... Har dessa abborrungar lyckats hitta ett bra försvar mot skarven, eller har skarven börjat med en diet på blåbär istället?

Ja min lilla vän, alltid bra om man kan förstärka argumenten med kunskap, det är inte helt fel att tänka igenom argumenten innan man skriver dem heller.

Skulle du inte ha tagit bort alla dina tidigare inlägg så hade ett flertal fått sig ett ordentligt skatt nu och du skulle ha lämnat tråden!

/D

Tycker mig se en viss syrlighet i ditt inlägg!
                      Men du är ju snäll som kallar mig för din lilla vän så jag tolkar det positivt.

Håll dig till tråden, skarvar! Inte minkar eller älgar.

Skyddsjakt på älgar?? Hur kan man skydda älgar genom att ha jakt på dem?

Skarvdietforskningsrapporten från Roxen kan du kanske läsa själv?

MVH Scanner

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 613 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      249 visningar