Ålfiske och yrkesfiskare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålfiske och yrkesfiskare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ålfiske och yrkesfiskare

Med risk för att bli lynchad så talar jag om att jag är bekant med en yrkesfiskare. Men det är en bra gubbe som värnar om fisken och att det måste reproduceras, bildas förbudsområden, att nätmaskorna ska bli större, att fällorna inte ska få ligga vid mynningar osv, osv...

Jag fick reda på att fransmännen tyckte det var bra att vi inte sk få fiska mer ål, för då kan dom ta mer
    Och de yrkesfiskare som kan visa att de fångar mer än 400 kg/år får fortsätta fiska ål, vilket innebär att dessa kommer fånga ÄNNU FLER varje år
    Nu fick jag reda på att fiskeriverket har godkänt två fiskare i Gävletrakten att få fiska ål, bara för att dessa visat att de fångat mer än 50 kg.
    Och var tror Fiskeriverket att dessa fiskare fått sina ålar från då. Jo, det har denna yrkesfiskare talat om för mig. De har köpt av kompisar, oseriösa sportfiskare osv. På det sättet har dom ordnat det.
    Tänk att om vi fiskar ål och fotograferar och sätter tillbaka dom vi får upp, så gör inte det något för stammen. Men om dessa rovfiskare får fortsätta så kommer inte ålen att få finnas kvar.
    Vi måste göra något, men jag vet inte vad. Kan man inte skriva en motion eller något?

Man sliter upp ryssjorna

Kommentera

personligen så anser jag att alla kraftverk och vattenhinder som tar död på all ål som skall vandra ut i havet för lek... sen gör yrkesfiskarna en stor del med.. men det kanske beror på en stor efterfrågan utav ål som matfisk.. vet inte vad man använder ålen til lmer en mat, nån som vet? sen så spelar jhu det inte så stor roll om "bara" sverige gör något åt problemet, det hadde vart bättre om alla länder kring östersjön hadde ett totalstopp på ålfisket. tycker detta är en viktig fråga att ställa och det kommer nog dröja länge innan vi ser någon förbättring, men det är min åsikt. man kan jhu ha i åtanke att det fortfarande kommer upp, med jämna mellanrum kvastfeningar (heter de så?) så det finns nog hopp för ålen med. :-) Mvh//MrT
      [FONT="Arial Black"]Pumba[/FONT]

Kommentera

Heja Irland

Saxat från fiskeriverket. http://www.fiskeriverket.se/arkiv/ny...ac3800037.html

Totalstopp för ålfiskarna på Irland
        Alla EU:s medlemsstaterna ska lämna in en nationell handlingsplan till stöd för återhämtningen av beståndet av europeisk ål, som är starkt decimerat. Irland har nu lämnat in sin plan till kommissionen och deras förslag går ut på ett totalt stopp för ålfiske på Irland.
        EU-länderna skall nu ha lämnat in sina nationella handlingsplaner. Sveriges förslag innebär att människans dödande av ål genom fiske och i vattenkraftverk minskas med totalt 90 procent, men Irland går längre än så. De vill helt förbjuda allt fiske av ål.
        - Att Irland gått så långt som att förorda ett totalt fiskestopp av ål är imponerande kraftfullt, säger Håkan Westerberg på Fiskeriverket. Detta kan ge signaler till övriga länder att ta ålens situation på största allvar. För om vi fortsätter att fiska i samma omfattning som nu kommer ålen sannolikt att vara utrotad inom en snar framtid.

I och med att all ål i Europa har gemensamt ursprung och ålfisket är omfattande och av stor betydelse för det småskaliga insjö- och kustnära fisket i de flesta av EU:s medlemsstater, så är ålfrågan ett problem som bara kan lösas på ett internationellt plan.

EU-kommissionen har lagt ett förslag som går ut på att de nationella handlingsplanerna ska säkra att 40 % av de vuxna exemplar av ål som - om det inte hade varit för fisket och annan mänsklig verksamhet - skulle ha vandrat från floderna i dessa länder, undkommer och tar sig ut i havet för att leka.

Sveriges nationella ålplan innebär i huvudsak åtgärder på fyra områden:

ytterligare inskränkningar i ålfisket
        åtgärder mot turbindödlighet
        ökade stödutsättningar
        åtgärder för utökad kontroll.
        Nu granskas och behandlas planerna i kommissionen och EU:s godkännande väntas komma i juli i år.

Fakta om ål
        Ålen existens är starkt hotad. Den fortplantar sig i Sargassohavet, cirka 700 mil från Sverige. Larverna förs av strömmar till Europas kuster, en resa på upp till tre år. Efter att ha levt i våra vatten mellan 5 och 30 år vandrar ålarna åter till västra Atlanten för lek. Efter leken dör den.

I Sverige blir ålen könsmogen när den är 12-18 år. Problemet är att ingen ål som fångas haft möjlighet att leka och fortplanta sig, vilket betyder att reproduktionen avstannar.

Vad vi ser är att färre ålyngel når Europas kuster. Vi vet att mängden glasål minskat dramatiskt till några få procent av vad den varit, men inte vad som förorsakat minskningen. Utöver överfiske av såväl yngel som vuxen ål är några troliga bidragande orsaker miljögifter, vandringshinder i form av kraftverksdammar, förändringar i klimat och havsströmmar.
        Lisa Klang
        I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
        http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
        http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Hur kommer det sig att en kraftverksdamm är hinder? Jag har hittat ål på land två gånger under mitt liv. Efter vad jag har hört kan de krypa på land i upp till 72h innan det börjar bli kris för dem.

Kommentera

Dom fortsätter att vandra emot strömmen och in i kraftverksturbinerna och kommer ut som hackade, sorgligt men sant.
            How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Hajade till idag när jag bläddrade igenom metro och såg en annons:

"Ål you can eat!" Büffe fr. 129:-, Frossa i ål -stekt, kokt, wokad, syltad
              och rökt - i goda vänners lag! Varmt välkomna - Restaurang Ålagille,

Vid närmare titt tycks den hänga ihop med en listerinereklam för bättre munhygien
              men det känns aningen långsökt och inte särskilt kul måste jag säga.

Kommentera

Totalförbud är egentligen det enda vettiga.

Kommentera

Tydligen är det väldigt lukrativt iallafall, nu gnälls det på dom låga kvoterna
                  How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Ål på land

Ursprungligen postat av Trollsländan Visa inlägg
                    Hur kommer det sig att en kraftverksdamm är hinder? Jag har hittat ål på land två gånger under mitt liv. Efter vad jag har hört kan de krypa på land i upp till 72h innan det börjar bli kris för dem.
                    Visst kan ålen gå upp på land. Vet en damm som ibland torkar och då har jag sett ålar som gått över land ned till sjön. Men jag tror att detta inte hör till det normala om de har vattenförbindelse så tar de denna i första hand.
                    När jag var liten brukade vi gå ned till kraftverket i Säveån och ta en kratta och dra upp ålar som fastnat mot rensgallret. Då det var vandringstid, har för mig det var löv på marken så det borde varit på hösten. De fångades av strömmen och kunde inte ta sig därifrån. Det var bara stora honor som vi fick på detta sätt de mindre hannarna åkte antagligen in i turbinens hackverk.

Hej, Tok-Torsten
                    Hej, Tok-Torsten

It's not the kill, it's the thrill of the chase.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 623 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    255 visningar