Utfiskning me ryssja del av miljövård? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utfiskning me ryssja del av miljövård?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av PisC Visa inlägg
    Naturromantiker kallar jag mej med stolthet, oavsett hur många som tycker det är dynga. Förhoppningsvis kan jag få någon att tänka lite längre framåt med en liten referens bakåt om hur naturen fungerat under sisådär en miljard år.

Officiell handlingsplan kanske det inte är, men dock en beskrivande text om vad nån slags naturvårdsingenjör kommit på, och det har inget som helst med att åtgärda den övergödda botten.

Det enda som funkar i naturen är det enda som fått vara ifred, det är mina referenser. Alla andra "projekt" har mer eller mindre förödande bieffekter som inte kommer funka långsiktigt.

Förstår hur du tänker, och jag delar delvis din åsikt.

En del vatten ska vara eutrofa, en del ska vara försurade. Men de som blivit detta pågrund av extrem mänsklig påverkan bör återställas för att ursprunglig fauna osv ska kunna vara kvar.

Du skriver att det är väldigt synd att mkt fisk ska tas upp, ja det är det! Men om sjön hela tiden mättas med tillväxtämnen (se fosfor framförallt) så kommer sjön att lida fiskdöd någon kall vinter på grund utav syrebrist.

Då dör det mesta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
      Utfiskningen kommer att hjälpa, tillfälligt. Det kommer att bli exakt likadant om inte fosfor och kväve slutar tillföras till sjön (lantbruk, mm)

Är den kraftigt igenvuxen också eller är det en djup sjö med bara en helvettes massa plankton?

Annars vore det ju lämpligt att hugga ner vassen nu på våren och bränna den eller likn. på annan plats.

Tråkigt med såna här utfiskningar, hoppas verkligen de tänker titta på rotbroblemet också och inte bara fisken i sjön. Annars har det inte långvarig effekt.
      Nu är ju rubriken "Del av miljövård". Kanske är detta ett första steg?
      Det säger inte artikeln, även om den vittnar om att det finns fler steg i denna handlingsplan.

Här kommer mer information i form av pressmeddelande http://www.nassjo.se/naessjoe/politi...av_ryssbysjoen
      Senast ändrad av magnus_isaksson; 2007-04-16, 13:30.
      *** I ain't here on Business, I'm only here for fun ***
      http://promisedland.blogg.se

Kommentera

Ursprungligen postat av magnus_isaksson Visa inlägg
        Nu är ju rubriken "Del av miljövård". Kanske är detta ett första steg?
        Det säger inte artikeln, även om den vittnar om att det finns fler steg i denna handlingsplan.
        Som sagt jag hoppas det. För det är inte alltid så busenkelt att försöka få bönder osv att fatta att de inte ska dumpa all deras boskaps avföring, piss osv ner i bäckar som leder till sjöar...

Kommentera

Förstår hur du tänker, och jag delar delvis din åsikt.

En del vatten ska vara eutrofa, en del ska vara försurade. Men de som blivit detta pågrund av extrem mänsklig påverkan bör återställas för att ursprunglig fauna osv ska kunna vara kvar.

Du skriver att det är väldigt synd att mkt fisk ska tas upp, ja det är det! Men om sjön hela tiden mättas med tillväxtämnen (se fosfor framförallt) så kommer sjön att lida fiskdöd någon kall vinter på grund utav syrebrist.

Då dör det mesta.
          Återställning är nog de enda naturprojekt vi människor nånsin lyckats med, sådant uppmuntrar jag gärna, men de ska gå till på så sätt att miljön saneras och återställs, sen ska naturen själv få bestämma vilka arter och i vilken mängd som miljön ska bebos av.
          Återinförande av arter kan nog vara värt att prova ibland, men absolut inte några odlade djur utan enbart handplockade vilda från närliggande system.

Naturlig massdöd är inget ovanligt, ej heller något dåligt då sånt alltid främjar vissa individer eller andra arter så att bäst anpassade överlever.

Vad jag kan läsa om det här fallet så finns ju problemet med gödselspridande bönder kvar, låter som ett spel för galleriet att börja böka i sjön.
          Tanken med att bli av med bottenbökande fiskar är säkert god, men jag är skeptisk till att den är rätt då säkert nån höststorm eller annat sprider ut gifterna i systemet lika bra, så då står dom där med en obalanserad sjö samt att övriga vatten i systemet lider lika mycket som förr.
          Life suck's, then you die....

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
            Calle X, Vättern och andra klara vatten har klart stor gädda. Det är ju vatten som nästan är hav i storlek. I ett klart vatten har just rovfisken det svårt att smyga sig på ett byte.
            I ett mer grumligt är det mer fördel att ligga och lura. Fast då menar jag så klart inte vatten som är rena gyttjepölar. Varför tror du att gäddor i skärgården söker sig till områden där det är marer, vikar och platser med vatten som oftast har mer grumligt vatten. Är det kanske inte så att just där finns bytesfisk och att dom inte är så synliga när dom smyger på sitt byte. Vättern och Vänern har ju en annan fauna av bytesfisk. Och alla lax och öring som det kokar av ger väl inte mindre mat. I ett grumligare vatten så skyggar inte fisken alls så mycket som i ett klart. Dom kan stå ända in vid land sugen på ett byte. Är väldigt ovanligt i klara vatten, i varje fall om det är ganska grunt.
            Gäddan jagar främst med hjälp av synen och är som art en typisk sit-and-wait predator, dvs dom smyger sig inte på bytet utan ligger i bakhåll och attackerar förbipasserande bytesfisk (dom "ligger och lurar" som du säger). Det är så klart svårare för bytesfisken att upptäcka gäddan om vattnet inte är helt kristallklart, men här snackar vi om siktdjup på några dm och då blir det svårt för gäddan att överhuvudtaget se bytesfisk som passerar.

Orsaken till att bytesfisken söker sig till grumliga grundområden är att dom finner bättre skydd från predatorer. Och gäddorna följer så klart bytesfisken trots att det ur siktsynpunkt är svårare att jaga på dessa ställen.

Kommentera

Den här nyheten var väl roligare :P

Kommentera

Som sagt jag hoppas det. För det är inte alltid så busenkelt att försöka få bönder osv att fatta att de inte ska dumpa all deras boskaps avföring, piss osv ner i bäckar som leder till sjöar...
                För det första dumpar inte svenska bönder någon skit i bäcken, de sprider den på åkern för att växterna ska ta hand om så mycket som möjligt av näringen. Däremot finns de3t läckage av näringsämnen på flera ställen, jordbruksmarken är et bra sätt att filtrera gödsel och avloppsvatten då merparten av fosfor och kväve fångas upp av växten. Problemet är allt avloppsvatten och dåligt utförda dräneringar som för näringsrikt vatten direkt till vattendrag och sjöar utan rening, där frodas växtplankton som normalt äts upp av djurplankton som i sin tur blir mat till vitfisken. När det blir förmycket växtplankton som orsakar algblomningar och vitfisk som rensar sjönpå djurplankton så är sjön inom snar framtid en jyttjepöl med några mörtar i! Balans som vi meniskor satt ur spel måste vi försöka hjälpa naturen att rätta till, redusera vitfisk så blir det mer djurplankton och isinom tid bättre vattenkvalitet.

Kommentera

Vi får se om det funkar! !

Nu pågår detta även i mina hemmavatten. Har inga siffror eller uppgifter men enligt uppgift så pågår utfiskning av vitfisk i Östhammarsfjärden och ut mot Harg. Dessa vatten har av många utpekats (bla av OF) som sveriges bästa vatten för gädda. Så är inte fallet längre, gäddfångsterna är endast en skärva av vad det en gång va.

En av orsakerna (hört ej läst, ska kolla upp det) är att mängden vitfisk konkurerar ut predatorernas yngel, gädd, abborr och gösyngel får ingen mat som yngel eller blir uppätna som rom och därmed går predatortillväxten tillbaka, noll tillväxt.

Adiz här på forumet är från Östhammar han kanske vet mer.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                  28 svar
                  2 604 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                  3 svar
                  239 visningar