Ursprungligen postat av MBMiX
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Miljötips mottages tacksamt!
Collapse
X
-
miljön
Sluta pissa över relingen direkt i vattnet...
Ursprungligen postat av perrap Visa inläggJag behöver hjälp med att sätta upp en lista över vilka konkreta miljöåtgärder som vi sportfiskare kan bidra med i anslutning till utövandet av vårt stora intresse, i syfte att skapa en miljöpolicy för mig själv (och kanske andra).
Jag har tröttnat på att de vatten jag fiskat i 30 år ständigt får sämre och sämre marint liv (förgiftning, försurning, övergödning, överfiske och fan vet allt), med den takt fisket försämrats senaste 15 åren så lär det nog inte bli 30 år till.
Har därför bestämt mig för att bli seriöst ansvarstagande, men jag behöver hjälp med tips om vad man bör/kan/skall tänka på som miljömedveten sportfiskare.
Finns det tex någon form av miljöpolicy för sportfiskare någonstans?
Finns miljömärkning på utrustning?
Finns fler konkreta praktiska förslag som tex att fiska blyfritt, fiska med rätt lina osv.
Finns miljöklassade båtmotorer, bränsle eller några rent allmänt förnuftiga förslag i stil med att undvika långa båttransportsträckor eller traila kors och tvärs över Sverige (för att i slutändan jaga den sista firren i den sista sjön).
Alla möjliga typer av förslag mottages tacksamt, smått som stort, alla förslag är bra utom de dåliga och de miljövidriga.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av oddcurve Visa inläggurin fungerar som gödningsmedel och är faktist inte farligt för sjön_______________________________________
De morgenstond heeft goud in de mond
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Olof Visa inläggDet finns ju nåt som heter övergödning också har jag för mig Enskilda avlopp och båtar som tömmer latrintankar i havet är faktiskt ett stort problem.
Jag gillar Rospiggs sammanfattning. Kan man E85 konvertera en båtmotor, nån som vet?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Olof Visa inläggDet finns ju nåt som heter övergödning också har jag för mig Enskilda avlopp och båtar som tömmer latrintankar i havet är faktiskt ett stort problem.Team Gorilla.
"No Monkey Business"
--Mer fiske, mindre fruntimmer--
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tajger Visa inläggJo, det står för 1,5 % av gödningseffekten som Östersjön får tas emot, så bönder och andra storgödare tycker att det är ett stort problem. Om man skall sluta hänga ut den över relingen bör all metare sluta mäska. Att på ett sådant uppenbart sätt tillsätta näringsämnen till Östersjön kan inte vara lämpligt...
Jag gillar Rospiggs sammanfattning. Kan man E85 konvertera en båtmotor, nån som vet?
Olof, du som har lite utbildning, kan inte du redogöra för alla här inne hur fruktansvärt mkt vi metare förstör ett vatten när vi mäskar?
Klart det måste gå att Etanolkovertera en båtmotor, bara en fråga om pengarsigpic
Kommentera
-
Jag jobbar med elekronik och har drabbats av RohS-direktivet mer än jag någonsin önskade. Att vissa metaller är giftiga och miljöfarliga det vet jag och det är därför 12-värt krom och andra metaller innefattas i RohS men trots att jag rest runt i europa det senaste året och lyssnat på otaliga föredrag och blyfri industriteknik har ingen hittills kunnat presentera några miljöfarliga aspekter angående metalliskt bly.
Vid ett föredrag i älvsjö (Blyfritt 2007) pressades en herre från miljö och hälsa under en dialog och erkände att det hela handlade om lobbyism från europeiska storindustrier som ville köpa sig en plats bland miljötänkarna och därför skapade ett fiktivt miljöproblem baserat på folks okunskap.
Det finns inga belägg på att en så inert metall som bly är farlig för miljön i metallisk form medan den är fruktansvärt farlig i biologisk form såsom i blyad bensin.
Observera att det fortfarande finns en branch som inte behöver tillämpa RohS-direktivet. Batteribranchen och dom står för användandet av 92% av det bly som används industriellt. Det faktumet är väl ett bevis om något att hela blyfrågan är baserad på lobbyism och okunskap.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 611 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art