Miljötips mottages tacksamt! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Miljötips mottages tacksamt!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Miljötips mottages tacksamt!

Jag behöver hjälp med att sätta upp en lista över vilka konkreta miljöåtgärder som vi sportfiskare kan bidra med i anslutning till utövandet av vårt stora intresse, i syfte att skapa en miljöpolicy för mig själv (och kanske andra).

Jag har tröttnat på att de vatten jag fiskat i 30 år ständigt får sämre och sämre marint liv (förgiftning, försurning, övergödning, överfiske och fan vet allt), med den takt fisket försämrats senaste 15 åren så lär det nog inte bli 30 år till.
    Har därför bestämt mig för att bli seriöst ansvarstagande, men jag behöver hjälp med tips om vad man bör/kan/skall tänka på som miljömedveten sportfiskare.
    Finns det tex någon form av miljöpolicy för sportfiskare någonstans?
    Finns miljömärkning på utrustning?
    Finns fler konkreta praktiska förslag som tex att fiska blyfritt, fiska med rätt lina osv.
    Finns miljöklassade båtmotorer, bränsle eller några rent allmänt förnuftiga förslag i stil med att undvika långa båttransportsträckor eller traila kors och tvärs över Sverige (för att i slutändan jaga den sista firren i den sista sjön).
    Alla möjliga typer av förslag mottages tacksamt, smått som stort, alla förslag är bra utom de dåliga och de miljövidriga.

Köra med fyrtaktare, alternativt ha alkydbensin till tvåtaktaren medan man sparar pengar till en ny motor.

Kommentera

Skippa bottenmålningen med dem nya värdelösa (ur beväxningshänseende) giftfria men ändå miljöfarliga bottenfärgerna, torrsätt båten ett par gånger per år och högtryckstvätta den och vaxa så fäster inte växterna så bra om den ligger i hela tiden, har Du den på trailer så blir det aldrig någon beväxning.

4 taktare eller miljöklassad 2 taktare är bäst men alternativet är gamla typen 2 takt som körs på alkylat soppa och bio olja.
      Lätta lite på gasen och försök köra motorn på ca 1000-1200 rpm under maxvarv vid marschfart så drar motorn mindre men farten räcker ändå om motorn är lämpligt vald.

Skippa allt bly i sänken och gör sänken i tex armeringsjärn som rostar och bryts ned när dem blir kvar i sjön.

Se till att Du alltid har minst lika mycket sopor med Dig hem som Du hade ut, och lämna så få spår som möjligt efter Dig.

Några tips att börja med
      Senast ändrad av Rospigg; 2007-03-28, 16:35.

Kommentera

dragrodd

Kommentera

Gör som jag gör (i 19 fall av 20). Gå, cykla, åk buss eller tunnelbana ner till vattnet och fiska från stranden.

Mycket miljövänligt! .. ibland på bekostnad av effektiviteten förvisso. Men trevligt är det och ibland går det överraskande bra fångstmässigt.

Men här framöver ska jag ta cykeln till en roddbåt och då jäklar händer det grejer! Miljömärkt och allt
          Senast ändrad av TailRunner; 2007-03-28, 17:59.

Kommentera

Det bästa vore ju en båt som gick på vatten!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av VectoR Visa inlägg
              Det bästa vore ju en båt som gick på vatten!!!
              ja annars e d väl en ubåt

Kommentera

Ursprungligen postat av MBMiX Visa inlägg
                ja annars e d väl en ubåt
                ...eller en bensindriven

Kommentera

Ursprungligen postat av VectoR Visa inlägg
                  ...eller en bensindriven
                  det skrevs med en liten glimt i ögat

Kommentera

Mitt bidrag till ett mer miljövänligare fiske är att jag uteslutit användandet av bly i min jerkbait och betesprodukution. Jag använder istället en precisionstillverkad metallprodukt som förtyngning.

Tidigare använde jag ett starkt och lösningsmedelsdoftande spackel för att spackla över förtyngningshålen men det har helt slutat med. Det behövs inte.

Jag använde tidigare terpentin i linoljan för impregneringen av betena. Nu kör jag med rå kallpressad linolja istället. Detta för att komma ifrån användandet av lösningsmedel och andra tillsatser som linoljan kan innehålla. Det har även andra positiva effekter. Jag som betestillverkare blir inte exponerad av dessa hälsovådliga produkter. Jag är dock inte nöjd ännu. Jag vill inom några år ha bytt ut limmet jag använder samt ytlacken till något mer miljövänligt och mer hälsosamt utan för den skull få sämre kvalite på mina beten. Jag är tacksam för förslag när det gäller ett mer miljö och hälsosammare lim och lack. Jag söker vidare......

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 611 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    247 visningar