900 ton gift i Mälardalen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

900 ton gift i Mälardalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 900 ton gift i Mälardalen

    I skuggan av den gröna omställningen ska en kinesisk tillverkare av separatorfilm till Northvolts batterier tillåtas släppa ut 900 ton förbjudet gift per år.
    Fabriken håller på att anläggas precis i utkanten av Eskilstuna, hur kommer det här påverka miljön och omgivande vattendrag?
    Mälaren ligger endast ett stenkast ifrån och med den sydvästliga vindriktningen som är dominerande kommer gifterna att gå ut över Mälaren.

    Det finns tydligen en protest grupp på Facebook för dom som vill visa sin avsky mot detta miljöbrott.


  • #2
    I den gröna omställningens namn är allt tillåtet !
    Ifrågasättandet från media är i stort sett obefintligt...styrda ?

    Kommentera


    • #3
      Jo, men man behöver ju inte gå till större konspirationsteorier än den klassiska: Allt är tillåtet i profitens namn.
      Det är svårt för våra tre största partier att verka för stoppade jobbtillfällen när fabriken Sverige är deras mål.

      Men! Media ska vi vara tacksamma för. Det är media som uppmärksammar detta! Därtill en öppet politiskt inriktad tidning som Dagens arbete. Så facken ska vi också vara tacksamma för.

      Hursom, gammelmedia är kung. Utan dem skulle alla miljöbrott bara täckas av grummel och näthat hit och dit om och om igen. Och den som Trump-skriker högst vinner oavsett mängden lögner.

      Kommentera


      • #4
        Gnäll på media är fel fokus i frågan. Det är ju media (Dagens Arbete) som lyfter frågan.
        Det är inte lätt för journalister att avslöja sådana saker. De är oftast inte utbildade inom kemi eller industriprocesser. Till och med myndigheter har blivit förda bakom ljuset.

        Frågan är om vi kan stoppa denna giftfabrik?
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #5
          Dagens arbete funkar ju..tänkte mest på vanliga gammelmedia.
          Är själv involverad fackligt.
          I ett större perspektiv ifrågasätts inte alls denna panika gröna omställningen!

          Kommentera


          • #6
            Så länge vi är med i EU kommer inget hända i detta Land. Allt skall tydligen bestämmas där :-(
            Alla partier här snackar bara skit.

            Bara kolla längst våra vägar så mycket skog som dom hugger ner för att det skall byggas, fattar dom inte att skogen fångar upp mycket av våra utsläpp, men dom jagar livet av Bilisterna att vi skall gå ifrån fossila bränsle ???

            Denna fråga med Miljön kommer nog Aldrig att besvaras på ett rätt och riktigt sätt.
            Det är som denna eviga fråga om att det är mer miljövänligt med Tungsten än Bly !!

            Bly smälter vid typ 280 grader
            Tungsten vid typ 3000 grader

            Vad är då bäst för miljön ??

            Ja, jag tror detta är ett ämne som man Aldrig kommer få svar på. Om man inte är snorrik och verkligen kan påverka typ 10% i frågan :-)

            Jag kan inte så mycket i Miljöfrågor, men jag ser ju vad som händer och gillar inte det :-(

            Classe
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
              Dagens arbete funkar ju..tänkte mest på vanliga gammelmedia.
              Är själv involverad fackligt.
              I ett större perspektiv ifrågasätts inte alls denna panika gröna omställningen!
              Googla ”Senior metylenklorid”. Det har skrivits en hel del - från Aftonbladet till SVT.
              Det som behövs är en folkrörelse för vi är ofta ”det sovande folket”.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                Så länge vi är med i EU kommer inget hända i detta Land. Allt skall tydligen bestämmas där :-(
                Alla partier här snackar bara skit.

                Bara kolla längst våra vägar så mycket skog som dom hugger ner för att det skall byggas, fattar dom inte att skogen fångar upp mycket av våra utsläpp, men dom jagar livet av Bilisterna att vi skall gå ifrån fossila bränsle ???

                Denna fråga med Miljön kommer nog Aldrig att besvaras på ett rätt och riktigt sätt.
                Det är som denna eviga fråga om att det är mer miljövänligt med Tungsten än Bly !!

                Bly smälter vid typ 280 grader
                Tungsten vid typ 3000 grader

                Vad är då bäst för miljön ??

                Ja, jag tror detta är ett ämne som man Aldrig kommer få svar på. Om man inte är snorrik och verkligen kan påverka typ 10% i frågan :-)

                Jag kan inte så mycket i Miljöfrågor, men jag ser ju vad som händer och gillar inte det :-(

                Classe
                Nja, just i detta konkreta fall med giftfabriken så ser jag inte EU:s inblandning. Jag är generellt kluven i EU-frågan.

                Vad gäller miljöpolitik så kommer vi inte att nå målen. EU generellt är mer ambitiöst än Sverige. Dagens styre har sänkt ambitionsnivån och vi förlorar därmed miljardbelopp i EU-medel - vi får facit på hur mycket (av 38 miljarder) inom en snar framtid. Vad gäller just miljöfrågor kan EU vara en positiv kraft så länge politiken inte handlar om att föra folk bakom ljuset med greenwashing.

                Vad gäller skogen är det samma sak. Vi är troligtvis sämst i klassen. Vi når inte EU:s uppsatta mål för skydd av ur- och gammelskog. Urskog har vi i princip ingen kvar och gammelskog avverkar vi. Skog (bör) definieras som ett fungerade ekosystem och utifrån den definitionen har vi egentligen trädplantager/monokulturer. Det förklarar också varför ”skogsbränder” är svårsläckta - vår ”skog” binder inte tillräckligt med vatten. Dessutom lever barkborren rövare i just monokultur. Jag inser att vi behöver timmer men i dagsläget finns det inget helhetsgrepp om ”skogsbruket” och det är inte många tvingande lagar utan snarare rekommendationer som gäller och ”skogsägare” kan för det mesta göra i princip vad de vill med ”sin skog”.

                Köp gärna gammelskog (helst igår) för att motverka att den skövlas: www.naturarvet.se

                Vad gäller bilar så finns det olika bud beroende på vilken forskare som räknar på det. Troligtvis är det (precis som med kylskåp m.m.) bättre att köra dem tills de lägger av för gott - tillverkningen av en ny ”miljöbil” kräver enorma mängder energi och är förbundet med utsläpp.

                Jag delar din syn på att vi vanliga konsumenter oftast tyvärr inte kan veta svaret på vad som är det mest miljövänliga valet. Men det viktiga är att vi i alla fall försöker göra vårt bästa.

                En av de allra viktigaste frågorna just nu är att ge naturen rättigheter. Att göra ekocid till ett allvarligt brott - då kommer företag och stater inte ha råd att döda naturen för de kommer vara rädda att ställas inför rätta och dömas med, om inte annat, ödesdigra ekonomiska konsekvenser.




                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                29 svar
                2 596 visningar
                12 gillar
                Senaste inlägg .art
                av .art
                 
                Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                3 svar
                231 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av Nila, 2024-03-25, 06:29
                0 svar
                103 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg Nila
                av Nila
                 
                Startad av Xerup, 2024-03-08, 11:38
                1 svar
                129 visningar
                2 gillar
                Senaste inlägg ovlof
                av ovlof
                 
                Startad av Stoerfiskarn, 2024-05-13, 11:40
                7 svar
                436 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Stoerfiskarn  
                Arbetar...
                X