Deprimerande syn, djurplågeri?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Deprimerande syn, djurplågeri?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det är alltid lika stor "humor" att se C&R-polisen (men även en heeel del "större" och "kunnigare" gäddprofiler) bete sig som regelrätta jävla idioter, ska man fiska bör man fan vara beredd, och att kunna/vilja nyttja, i alla fall en del fisk, som mat så man inte står där helt handfallen när olyckan är framme.

Jag är på absolut inga som helst sätt någon perfekt fiskare när det kommer till sånt här.
    Däremot så har jag avgjort bestämt att jag själv inte tramsar med att fota fisk längre alls, enda jag eventuellt fotar är fisk jag tagit till mat. Har jag för avsikt att släppa tillbaka fisken så hanterar jag den så absolut lite som möjligt.
    Däremot, om jag dels råkat ha vågen med mig så har jag, om jag har råkat få nån stor gädda av nån anledning, ibland snabbvägt en gädda i håven direkt innan jag släpper tillbaka den.
    Visst, nu är jag medveten om att det såklart inte är bra att väga en gädda hängande i håven, men, troligen heller inte det sämsta alternativet.
    Nu har jag dock sen i mitten på sommaren nån gång valt att lämna även vågen hemma så nu har jag slutat helt med att ta några mått alls (sen har jag helt ärligt aldrig varit mycket för att fota eller dela ändå nånsin så, aldrig gjorts direkt mycket från mitt håll ändå).
    Enda måttet jag numera bryr mig om är huruvida fisken håller minimimåttet om jag vill ha den till mat.

Jag försöker inte med detta långa svamliga inlägg klappa mig på axeln och kalla mig helgon, utan vill bara säga att det finns alternativ.
    Man måste inte dokumentera och dela allt, nånsin, eller i alla fall inte hela tiden.
    Sen ser jag inget fel i dom som vill det, allt detta är ju kort och gott, ett UNDERBART FRITIDSINTRESSE, och, om ditt fritidsintresse eller syn på ditt fiske, också inkluderar att du vill ha dokumenterat och/eller delat dina turer och/eller fiskar du får - absolut!!! kör i vind! vad man än gillar att pyssla med så bör man ju få den möjligheten såklart!

Själv inser jag att jag så gott som enbart fiskar för min egen höga njutnings skull och ingen annan, samt en del för matfisk, något som också faller in under kategorin njutning såklart!

Tråkigt dock att folk beter sig som trådstartaren skriver, blir inget bra av att bete sig på så vis såklart... oavsett om kräftor/fåglar/annan fisk såklart får sig nåt enkelt att äta...

Dummaste med det är väl kanske det här att det på detta vis fortsätter föda fram idioti, absolut att man fått fiskar utan ett öga, eller till å med helt blinda, gälbågar som hängt kors å tvärs ur gäddor som ändå är pigga å välmatade, det innebär däremot såklart inte per automatik att gäddor som släpps tillbaka med liknande skador alltid klarar sig och får ett bra långt liv liksom?!?!?!
    folk är lite för snabba att vilja dra olika slutsatser som gynnar deras ovilja att behöva ta livet av ett djur och t o m eventuellt behöva - hemska tanke!!! rensa å äta fisken!!!!!!

❤️❣️fiske är bäst❣️❤️
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2023-08-30, 09:04.
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
      Grejo
      där är du inne på nåt.
      Antar det är undre krok givetvis.
      Blir samma upplägg jag kör med h-öring wobblerna då med gamakatsu.
      Westin borde väl funka zalt också sen finns det ju riktigt Slow trolling wobblers som är balanserade med viss krok storlek.

Troligen missar man en del som inte riktigt är på hugget, hänt med öringarna , men rätt tid och på hugget sitter dom där och så slipper man som du säger onödiga skaor.

Tyvär kanske man måste gå på trekrok men tror det funkar nästan bättre med mindre storlekar..
      Kroken har jag i mitten av wobblern, inte längst bak. Upplever inte att man missar många med denna riggning men det lär väl finnas ett mörkertal där också, dock tror jag man missar väldigt få stora fiskar. Vid gäddtrolling är det ju oftast aktiv fisk som hugger och dom hugger oftast rejält. Det är väl kanske annat om du kör väldigt långsamt spinnfiske på köldstela gäddor som inte är på hugget, då vill du nog ha en krok längst bak på betet om dom är och smånafsar. Men som jag fiskar, mer eller mindre pelagiskt så är huggen oftast rejäla.

Storleken på trekroken, det enda jag tänker på är att avståndet mellan krokspetsarna ska vara mer än bredden på wobbler, dock är det lite svårt att uppfylla på tjockare beten som Believer 25 cm.

Kommentera

Grejo
        kul
        Har kvar trekrok från metet när jag bytt till enkel där.
        Börjat titta på hur jag ska ersätta beroende på wobblerstorlek.
        Jämför jag med öringfisket borde det funka liknande på jagande gädda och i det fallet så stämmer det du säger helt.

Blir väl mest mete men några trolling pass ska väl genomföras.
        Ser om vi kan göra nån enkel utvärdering under hösten.

Att både fiskare och fisk bara behöver hantera en trekrok i stället för tre enorma ankare kan inte vara annat än bra!
        Vilken fart brukar ligga på ungefär...ner till säg 7-8c ?
        Mvh.

Believer påminner väl om swim whizz..dom har jag några av.
        Senast ändrad av Najad; 2023-08-31, 08:15.

Kommentera

hittade en bild på hur det kan se ut med Westin Jätte.

Under hösten trollar jag nog mest runt 1.5-1.8 knop men fiskar sällan alltförsent på hösten så vattentempen ligger runt 8-15 grader.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg

Dummaste med det är väl kanske det här att det på detta vis fortsätter föda fram idioti, absolut att man fått fiskar utan ett öga, eller till å med helt blinda, gälbågar som hängt kors å tvärs ur gäddor som ändå är pigga å välmatade, det innebär däremot såklart inte per automatik att gäddor som släpps tillbaka med liknande skador alltid klarar sig och får ett bra långt liv liksom?!?!?!
            folk är lite för snabba att vilja dra olika slutsatser som gynnar deras ovilja att behöva ta livet av ett djur och t o m eventuellt behöva - hemska tanke!!! rensa å äta fisken!!!!!!

❤️❣️fiske är bäst❣️❤️
            Inte bara det, folk är ovilliga att ta ansvar för sina handlingar idag
            Man använder sig av källor som YT eller Instagram och då blir dessa en sanning ju oftare man säger det.

Är själv, som skrivits tidigare, inte heller en perfekt fiskare. Men en matfisk är inte fel!
            I mitt naiva synsätt hoppas jag att de fiskar man släpper tillbaka men ändå inte klarar sig blir föda för andra djur.
            Rätt eller fel, det vet jag inte...

Men jag citerar Kansas låt Carry on my wayward son: And if I claim to be a wise man, well It surely means that I don't know...

Senast ändrad av Mijni; 2023-09-04, 06:56.

Kommentera

Ja precis sånt upplägg jag har också på öringwobblerna.

Ok..jag gillar riktigt senhöstfiske och då ligger man ju på lägre farter fast metet tar nog över då.
              Riggningen innebär ju också att kroken helst bör ligga så nära kroppen som möjligt får se om det blir annorlunda i så låga farter som 0,8 kn.
              Ska testa trollningen därikring 10c .

Kommentera

Ursprungligen postat av Grejo Visa inlägg
                https://3.bp.blogspot.com/-7TQdq3c0m...0/IMG_0722.JPG

hittade en bild på hur det kan se ut med Westin Jätte.

Under hösten trollar jag nog mest runt 1.5-1.8 knop men fiskar sällan alltförsent på hösten så vattentempen ligger runt 8-15 grader.
                jösses va fort du kör! jag är redan nere på 1.2-1.4 med rätt så bra resultat. fiskar mina jättar precis som du riggat

Kommentera

I bland blir man mörkrädd när man fiskar med någon som kan fiska och dem visar 0 respekt vid avkrokning. samma sak med folk som måste fylla bägaren till varje pris varje gång, de räcker inte med 5gäddor de måste upp 20+ även om det är små

Kommentera

Jag har sett för många gånger hur det går åt helvete med flera trekrokar och att kroka ur är svårt för det räcker med att fisken sprattlar till en gång så sitter alla krokar fast igen, kroken som nyss togs loss ur munnen sitter kanske i ögat eller uppe i huvudet eller i kroppen på fisken.

Att köra med en klase trekrokar på dragen leder till galet mycket skada, det går inte att släppa tillbaka alla fiskar om man kör med det.
                    Jag har själv slutat att använda drag med flera trekrokar och använder enkelkrok mer och mer på mindre drag också.

Det är inte bara gäddan som råkar illa ut. Abborrens mun kan slitas sönder av en trekrok, tänk på det nästa gång ni krokar ur en trekrok ur en Abborre, se hur mycket skada den gjort!

Mycket av skadan uppstår också när man krokar ur trekrok med hulling, det kräver bra teknik och med omsorg, var krokspets måste tas ut i rätt ordning annars gör de andra spetsarna och hullingarna skada. Vissa bara river ut trekroken med våld så hela munnen går sönder.

Med enkelkrok så blir det oftast bara ett fint runt hål i läppen. Ge motstöd till käken och lirka ut den så den inte river upp så blir det oftast inte mer än ett litet hål.
                    Senast ändrad av .art; 2024-05-31, 18:48.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 607 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    245 visningar