Deprimerande syn, djurplågeri?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Deprimerande syn, djurplågeri?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg
    Ser aldrig något om hullingfritt och färre krokar. Något som borde vara en självklarhet vid riktat CnR-fiske.
    Färre krokar kan jag absolut köpa!

Men hullinglöst kan jag säga att det kvittar om du har eller inte.
    Ett öga, gälbåge, ett blodkärl osv tar samma skada - det är enklare att få ut en hullinglös, men i ren skada så är det enligt min erfarenhet av att fiska hullingslöst same same...

Jag har fiskat hullinglöst sedan 2016/17
    På inget sätt någon perfekt fiskare, jag fiskar hullinglöst då jag mest fiskar själv och därför vill göra det lite enklare för mig om olyckan varit framme!

Kommentera

Ursprungligen postat av Najad Visa inlägg
      Gått helt ifrån trekrok och kör endast enkel...än så länge fastnar dom, tycker jag bättre.
      Förvisso mest med betesfisk.
      Bättre både för en själv och fisken.
      Lätt att tro att enkelkrok är bättre, men sett studier på att det är sämre. Hänger ihop med att man ofta går upp i storlek på kroken vilket ger mer skador. Lite of topic...

Kommentera

Niklar
        en studie jag inte kan skriva under på.
        ​​​​​​Hur är den gjord ?
        Man behöver inte alls gå upp i storlek snarare tvärtom.
        Mina två största gäddor är tagna på en "typ" cirkelkrok jag måste ju ha timat mothugget oerhört väl för dom satt i gipan båda två.
        Min studie visar att fler tappade snipor men är dom större på hugget så sitter dom där och är dom jag är ute efter.
        Storlek på kroken size 2 inte 2/0.

Ska fortsätta studien under hösten och vintern

Kommentera

Cirkelkrok är ju erkänd bra för den krokar i käkvinkeln. Men inget du kan spinnfiska med. Sett studier på lax och även gädda som påpekat att en enkelkrok lättare skadar för den tränger in djupare. Kunde skada ögon inifrån m.m. Men hänger som sagt ihop med att man nyttjar större krokar.

En trekrok är nog i många fall lika bra/dålig som en enkelkrok. Kanske bättra för hullingar med mera är mindre. Även krokspets är oftare kortare samt är ju oftast bara 1 av 3 krokspetsar som sitter fast. Men 2 eller 3 st trekrokar är klart sämre för fisken krokas på flera ställen och tar längre tid att kroka av.

Kommentera

Ok
            Spinnfiske vet jag inte kör mest mete.
            Däremot blir det lite trolling med wobbler och tycker att krokarna är groteskt stora ska fundera på hur jag ska byta ut dom
            Finns en tråd om byte till enkel även för spinn.
            Nja gå upp i storlek bara för att man kör med enkel köper jag inte...dags att tänka om för dom flesta.
            Senast ändrad av Najad; 2023-08-29, 15:04.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

Färre krokar kan jag absolut köpa!

Men hullinglöst kan jag säga att det kvittar om du har eller inte.
              Ett öga, gälbåge, ett blodkärl osv tar samma skada - det är enklare att få ut en hullinglös, men i ren skada så är det enligt min erfarenhet av att fiska hullingslöst same same...

Jag har fiskat hullinglöst sedan 2016/17
              På inget sätt någon perfekt fiskare, jag fiskar hullinglöst då jag mest fiskar själv och därför vill göra det lite enklare för mig om olyckan varit framme!
              Hullingfritt löser inte alla problem. Men det snabbar på avkrokning och man slipper skador som kan bli när hullingar dras ut.

Kommentera

Ok
                Däremot blir det lite trolling med wobbler och tycker att krokarna är groteskt stora ska fundera på hur jag ska byta ut dom
                Nja gå upp i storlek bara för att man kör med enkel köper jag inte...dags att tänka om för dom flesta.
                Kolla på Jens bursells release tackel om du vill hitta skonsammare tackel men för mycket meck för mig..

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg

Kolla på Jens bursells release tackel om du vill hitta skonsammare tackel men för mycket meck för mig..
                  Har använt det och claw connector för havsöring. Jag upplevde att det skadade mindre havsöring och makrill mer än traditionella tackel så la det åt sidan.

Kommentera

Ok
                    Vid trolling med wobbler kör jag oftast med en enda trekrok på wobblers upp mot 25 cm, tex westin jätte. Fjäderring->Lekande->Fjäderring->Trekrok. Tycker detta funkar jättebra, framförallt försvinner i stort sett risken att gädda ska krokas på utsidan, ögon etc. Sen är det ju lätt att kroka av också, även om kroken sitter djup klarar man det oftast snabbt med en lång tång. Större wobblers över 25-30 cm kör jag dock 2 trekrokar på samma sätt men funderar på om det skulle räcka med en där också.

Kommentera

Grejo
                      där är du inne på nåt.
                      Antar det är undre krok givetvis.
                      Blir samma upplägg jag kör med h-öring wobblerna då med gamakatsu.
                      Westin borde väl funka zalt också sen finns det ju riktigt Slow trolling wobblers som är balanserade med viss krok storlek.

Troligen missar man en del som inte riktigt är på hugget, hänt med öringarna , men rätt tid och på hugget sitter dom där och så slipper man som du säger onödiga skaor.

Tyvär kanske man måste gå på trekrok men tror det funkar nästan bättre med mindre storlekar..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 608 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      245 visningar