För bra för att vara sant? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

För bra för att vara sant?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Att det jobbas på andra drivmedel är väl bra, men elbilar är en produkt som går att köpa idag och som fungerar och laddnätverken expanderar kraftigt. Att den utvecklingen skulle stanna av känns extremt osannolikt. Prognosen är att 40-50% av hela nybilsförsäljningen i Sverige kommer att vara elbilar 2022.
    Ja vem vet kanske blir det en övergång från el till ett annat drivmedel om 10 år och biltillverkarna ännu en gång jublar då man får tillverka nya bilar som ska ersätta den uråldriga elbilen, Ivrigt påhejade av våra politiker som gnuggar händerna av all konsumtion.

Den som lever får se..

Kommentera

Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

Ja vem vet kanske blir det en övergång från el till ett annat drivmedel om 10 år och biltillverkarna ännu en gång jublar då man får tillverka nya bilar som ska ersätta den uråldriga elbilen, Ivrigt påhejade av våra politiker som gnuggar händerna av all konsumtion.

Den som lever får se..
      Ju mer saker förändras desto mer förblir de desamma som det brukar heta. Horisonten är nog längre än 10 år innan nästa stora paradigmskifte, om jag får gissa. Etanolen var ju dock en sådan idiotgrej som politikerna först hissade och sedan dissade.
      Senast ändrad av holden; 2022-01-08, 21:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

Den som lever får se..
        Exakt min poäng , allt ska vara nytt och hype.

Allt handlar om pengar, det gäller att hålla igång ”köp nytt skit i gammalt”

Jag har ärligt ingen koll på utsläpp osv men jag har svårt att tro att en redan tillverkad bil gör mer klimatpåverkan än en ny bil som skall tillverkas gör.

Kommentera

Det är klart att inte alla kan välja fritt, det är en massa saker som styr men just nu befinner vi oss i ett paradigmskifte ungefär som med häst och vagn kontra fossildrivna bilar under det tidiga 1900-talet, häst och vagn användes dock väldigt länge parallellt innan det helt försvann som transportmedel. Jag tror övergången till elbilar kommer gå betydligt snabbare för att en elbil är en så mycket bättre produkt än en fossilbil.
          Att vi har ett paradigmskifte håller jag helt med. Det gör lite ont när plåstret ska av bara…

Jag är helt säker att elmotorn är framtiden men inte batterierna. Elbilar må också vara en mycket bättre produkt än en fossilbil. Men, fick jag välja(utan miljöaspekt) mellan värsta Teslan och en Dodge Ram med kompressormatad V8 skulle jag kasta mig över nycklarna till Dodgen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg

Att vi har ett paradigmskifte håller jag helt med. Det gör lite ont när plåstret ska av bara…

Jag är helt säker att elmotorn är framtiden men inte batterierna. Elbilar må också vara en mycket bättre produkt än en fossilbil. Men, fick jag välja(utan miljöaspekt) mellan värsta Teslan och en Dodge Ram med kompressormatad V8 skulle jag kasta mig över nycklarna till Dodgen.

Jag hade valt tvärtom men det är ju helt och hållet subjektivt vad man föredrar (För att inte tala om skillnaden i drivmedelskostnad, servicekostnad, värdeminskning, skatt och försäkring).

Batterierna blir ju stadigt bättre, kollade nyss på Tesla-Björn på tuben som körde 60 mil i sträck med en ny Tesla modell 3, visserligen i varmt klimat och på motorväg men det krossar ju ”motståndarsidans” favoritargument att räckvidden är så dålig att man måste stanna och ladda i timmar så fort man ska någonstans.

Kommentera

Att det jobbas på andra drivmedel är väl bra, men elbilar är en produkt som går att köpa idag och som fungerar och laddnätverken expanderar kraftigt. Att den utvecklingen skulle stanna av känns extremt osannolikt. Prognosen är att 40-50% av hela nybilsförsäljningen i Sverige kommer att vara elbilar 2022.
              Anledning till det är ju för att allt annat än elbilar skattas sönder.
              Och hur stor del av bilarna är företagsbilar kontra vanligt folk som köper..
              Nog för att man ska tänka på miljö och annat, men vem fan har råd o punga ut för en elbil av hyffsad kvalitet med okej räckvidd bara för att politikerna tycker att man ska det.
              För ska man som i mitt fall ha en elbil som kan dra båttrailer, hästsläp osv ja då går det inte med nån fjuttig eldriven farmorankabil.. Då är det ju i princip tesla som gäller i dagsläget.
              Men va hjälper det när man knappt har råd att ladda bilen om man köper en.. Återigen för att politikerna i vårt avlånga land inte ens klarar av att se till så elen som produceras i landet kan distrubueras i landet.
              Ta till exempel diselpriset, det är hyffsat samma lika i hela landet. Elpriset är absolut inte ens i närheten.
              Nä rent ut sagt är det jävligt att politiker ska bestämma va folk ska och inte ska köra för bilar... De som inte har råd att köpa elbil eller inte vill för att det inte passar deras liv de ska tvingas ner på knä med skatter o skit tills de till sist blir tvingade att köpa en elbil.. Svineri är vad det är.

Kommentera

Skattesystemet kan man ha många synpunkter på, inom många områden. Om man ska hålla sig till bilskatterna är det ju ett märkligt och sanslöst invecklat system med företagsleasade förmånsbilar som driver stora delar av nybilsförsäljningen.

Kommentera

esox 88
                  Like the English Hear hear

Kommentera

Fördel batteribil framför bränslecell än då länge, även om 300-500kg batteri i bilen knappast "känns" rätt på sikt..?
                    Dock är det ett problem med inköpspriset...

Hur många har råd med en ny elbil 350'-1000' idag? 1-2 av 10 när vissa i dessa dagar pratar om att staten borde differentiera bränslepriset eller utjämna elkostaden geografiskt? Då kan vi ju också differentiera boräntan för de som råkar vara födda/bo/jobba där vanliga hus kostar 5-8 mille..., eller från 4? Hur som helst blir gränsdragningen lika galet svår som diff bränslepris...

Har en diesel idag som nog får gå ett tag till, inbytesvärdet är inte alls högt, däremot möjligen totalt "miljöbytesvärde" TCFF (Total Cost For Environment typ) givet nyproduktionsbelastning m.m. men det ger ingen skattereduktion...
                    enbart lån/räntor och konsumtion verkar göra det...

Däremot tror jag inte traditionella biltillverkare (=EU+USA) är så glada som många förefaller tro, de är sena på bollen, bara att se Teslas framgångar eller Kia/Hyundai t ex.

Den fossildrivna fordonsindustrin har en komplex råvaru-, produktions- och försörjningskedja som man inte gärna lägger ner hur som helst och flera traditionella bilmärken är nog borta om 10-20 år...
                    Senast ändrad av anteman; 2022-01-09, 04:04.

Kommentera

Nya bilar finansieras nästan alltid med lån, räntan är låg och kostnaden avdragsgill till 30% så det är möjligt för väldigt många att skaffa elbil skulle jag säga.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 613 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      252 visningar