Men det är tveklöst så att elbilen är billigare att just köra, dvs ju mer du kör desto större besparing blir det om du jämför med en fossilbil. Jämför du TCO (total cost of ownership) behöver det däremot inte alls bli billigare utifrån just dina förutsättningar.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
För bra för att vara sant?
Collapse
X
-
Man kan mene mye om beskatning av personbil. Det er dog ganske likt nivå på dette mellom Sverige, Danmark og Norge totalt sett, med unntakt av nevnte avgift på nye elbiler som er lav i Norge. Når tre ganske like land alle velger politikere som ønsker høy beskatning på personbiler så er det tydelig at de fleste av oss som bor her mener at dette er en OK måte for staten å dra inn penger (og gjennom det styre kjøp av nye biler).
Insentivene som finnes for å kjøpe elbil vil opplagt endres etter hvert som hoveddelen av bilparken er elektrisk. Insentivene er der for å endre kjøpevaner, som igjen trigger utviklingen av elbiler, og når kjøpevanene er endret er det ikke behov for insentiver lengre. Nå vet jeg ikke hva myndighetene i Sverige sier om dette, men i Norge er det ingen som legger skjul på at elbiler vil få omtrent det samme avgiftsnivået som biler med forbrenningsmotor på sikt. Når det da står i "annonsen" at kostnadene vil endres på sikt, er det vanskelig å se på det som falsk markedsføring, man får heller glede seg over det som er i dag. I dag er det liten tvil om at elbilen har vesentlig lavere kostnader i drift. Det er heller ingen grunn til å tro at kostnaden for strøm til bil vil økes utover normal pristigning gitt av tilbud og etterspørsel, nettopp fordi man ikke kan skille på strøm til en bil kontra andre ting. Mer spesifikke avgifter som årsavgift, bompenger og veiskatt etc vil opplagt normaliseres, som et eksempel er det vanlig årsavgift på elbiler i Norge fra 2022.
Ser vi på salget av dieselbiler til privatpersoner i Norge, så er det nettopp bilkjøpere som skal dra tungt som fortatt kjøper dieselbil. Båt, hest, campingvogn, motorsport etc. Dette er på mange måter den siste utfordringen hvor elbilen i dag taper og er et opplagt dårligere alternativ, på samme måte som tungtransporten også velger diesel. Denne utfordringen blir neppe løst før man får høyere energitetthet i batteriene enn i dag, hvis det i det hele tatt skal løses elektrisk. Her tør jeg ikke være bastant, men det kan fort tenkes at tyngre transport ender opp med hydrogen og ikke batteri, svaret er for meg høyst uklart og ligger i fremtiden et eller annet sted. På grunn av dette har jeg heller ikke tro på noe reelt forbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor i 2025 slik det er politisk flertall for her i Norge (andre land har samme mål men med lengre tidshorisont). Det vil opplagt bli unntak her, fordi dette ikke vil være løst i 2025.
At det å ratte noe tungt betyr at man må gjennom litt ekstra opplæring må jeg innrømme at jeg heller ser på som en fordel enn en ulempe. Men jeg vet at mange er uenige med meg der.
Det er knapt målbar forskjell i veislitasje på en bil med batteri kontra forbrenningsmotor, til det er forskjellen i vekt for liten. Det er tungtrafikken som står for hoveddelen av veislitasjen. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...bart-paa-veien
- Gillar 1
Kommentera
-
Vill ni vara miljövänliga så satsa på återbruk istället för konsumtion.
Skaffa en gammal roddbåt som du driver med muskelkraft (men tänk även på energin behöver komma från en klimatvänlig maträtt)
En gammal cykel som du hålls vid liv och går i arv från generation till generation som färdmedel till fisketurerna, kommer ge minimalt klimatavtryck.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggVilka benmuskler det skulle ge att dra en båtrailer på 200 kilo med cykeln...
- Gillar 1
Kommentera
-
Det här är också en av de många elbilsmyterna, att den som köper en elbil alltid tror sig rädda världen, fullt så korkade är inte folk i allmänhet (finns dock en och annan sådan också). Jag har ingen som helst miljö- eller klimathysteri bakom mitt val, det är ren och skär bekvämlighet.
- Gillar 1
Kommentera
-
Rädda miljö eller vara miljövänlig är ju ganska så bra men det är inte därför jag kan tänka mej eldriven båtmotor och eventuellt eldriven dragbil.
Bränslepriserna stiger oroväckande mycket tack vare våra kära politiker men de sjuka är att elpriserna stiger ju så in i helvete med (tack vare våra kära politiker).
Men med tanke på hur världen ser ut och fokuset på utvecklingen ligger så blir vi nog tvingade att ”välja” eldrivna fordon/båtar.
Jag vill ha en Diesel bil och en Bensindriven båtmotor men hur mycket jag än vill så kommer jag inte få bestämma det själv iallafall.
Hellst hade jag velat ha en 4x4 Pickup men de är bara att glömma med tanke på straffbeskattning samt dom höga bränslepriserna.
Priset på drivmedel bestämmer i långa loppet vad Jag ska använda.
Mitt mål är att komma ut och fiska, men i slutändan är det pengar som styr och det vet våra kära politiker så om jag ska ha råd att komma ut och fiska mer än säg 1 gång i månaden eller kanske till och med år , då är det bara att gilla läget eventuellt ”välja ” el…
Kommentera
-
Det är klart att inte alla kan välja fritt, det är en massa saker som styr men just nu befinner vi oss i ett paradigmskifte ungefär som med häst och vagn kontra fossildrivna bilar under det tidiga 1900-talet, häst och vagn användes dock väldigt länge parallellt innan det helt försvann som transportmedel. Jag tror övergången till elbilar kommer gå betydligt snabbare för att en elbil är en så mycket bättre produkt än en fossilbil.
- Gillar 1
Kommentera
-
Det är väldigt enkelspårigt när man spår att el är framtiden när det även jobbas på andra alternativa fosilfria drivmedel.
Bla ett där man utvinner bränsle ur luftens koldioxid med hjälp av solens energi.
Visa flygbolag verkar redan ha beslutat o gå över till dessa bränslen.
Även visa biltillverkare jobbar med alternativa fosilfria bränslen.
Troligen har tekniken redan funnits under lång tid men världsmarknaden och oljebolagen har bromsat dessa.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Reekie Visa inläggDet är väldigt enkelspårigt när man spår att el är framtiden när det även jobbas på andra alternativa fosilfria drivmedel.
Bla ett där man utvinner bränsle ur luftens koldioxid med hjälp av solens energi.
Visa flygbolag verkar redan ha beslutat o gå över till dessa bränslen.
Även visa biltillverkare jobbar med alternativa fosilfria bränslen.
Troligen har tekniken redan funnits under lång tid men världsmarknaden och oljebolagen har bromsat dessa.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 613 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art
2024-05-31, 18:31
|
||
Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
|
3 svar
252 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Xerup
2024-03-25, 08:38
|
||
Startad av Nila, 2024-03-25, 06:29
|
0 svar
111 visningar
2 gillar
|
Senaste inlägg
av Nila
2024-03-25, 06:29
|
||
Startad av Xerup, 2024-03-08, 11:38
|
1 svar
145 visningar
2 gillar
|
Senaste inlägg
av ovlof
2024-04-06, 20:09
|
||
Startad av Stoerfiskarn, 2024-05-13, 11:40
|
7 svar
456 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Stoerfiskarn
2024-05-24, 15:08
|
Kommentera