Ska man få någon vettig drifttid/räckvidd måste man upp på en helt annan nivå, exempelvis den här med batteri från en elbil (BMW i3):
Man får ta med i kalkylen att batterierna inte mår bra av att varken laddas fullt eller köras tomma, så den praktiska drifttiden/räckvidden blir därför precis som för elbilar en helt annan än de siffror testerna visar (som är utförda under optimala förhållanden utan hänsyn till batterilivslängden). Sedan ska man ju kunna ladda någonstans. Vanlig DC laddning är inte heller bra för batterierna plus tar typ ett dygn så laddstation krävs, samt avsäkring med jordfelsbrytare etc.
Man får ta med i kalkylen att batterierna inte mår bra av att varken laddas fullt eller köras tomma, så den praktiska drifttiden/räckvidden blir därför precis som för elbilar en helt annan än de siffror testerna visar (som är utförda under optimala förhållanden utan hänsyn till batterilivslängden). Sedan ska man ju kunna ladda någonstans. Vanlig DC laddning är inte heller bra för batterierna plus tar typ ett dygn så laddstation krävs, samt avsäkring med jordfelsbrytare etc.
Kommentera