Utfiskad hölja? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utfiskad hölja?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utfiskad hölja?

Hej!
    Det finns djuphölja i en del av dalälven där jag fiskar. Jag fiskar endast gös så det är den arten vi talar om. Gammel uvarna som fiskat i älven sem urminnes tider säger att höljan har varit utfiskad sen länge.
    Nu till min fråga. Kan en spot bli helt utfiskad.

Vet att man säger att vissa gäddparadis längs våra kuster är utfiskade och det kan jag förstå med högt fisketryck, skarv o säl och invasiva arter som äter dess yngel.

Men en hölja i dalälven där gösen förökar sig normalt och dess fiender varken ökar eller minskar borde väl ändå inte bli utfiskade? Fisketrycket är väldigt lågt. Det planterades gös för kanske 15-20 år sedan och det var lyckat.

Vad tror ni, är det utfiskat?

Det är väldigt olika i olika vatten eftersom det är så många faktorer som spelar in. I ett mindre vatten jag fiskat i sedan barnsben har några gnidiga sommarstugeägare lyckats nätfiska bort i stort sett alla större gösar och de som nu finns kvar i sjön når aldrig storlek eftersom de konkurrerar så hårt med varandra och andra arter.

Kommentera

Det tror jag. Sen är det där med fisketryck svårbedömt, hur vet man det? Har en del fiskeställen på Ekoln och en del av dem ser jag "aldrig" nån men kanske var de där i går eller på förmiddagen? Har ingen aning om hur gösens lek fortlöper från år till år i Ekoln och om goda årgångar... hur vet man sånt? Sen kan biotopen ändras, klarare vatten t ex kanske missgynnar gösen och gädda tar över, patrullerar och rensar hålan på gös... typ.

Kommentera

Är det en bra ståndplats så brukar det dyka upp nya predatorer när en blir uppdragen. Men det enda som kan ge dig ett svar är att fiska där.

Kommentera

Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
          Är det en bra ståndplats så brukar det dyka upp nya predatorer när en blir uppdragen. Men det enda som kan ge dig ett svar är att fiska där.
          Så tänker jag oxå, har det varit en bra ståndplats tar nya över, särkilt om inte så många fiskar där.

Kommentera

Som sagt pröva och berätta här om gubbarna hade rätt.
            Även om höljan inte är utfiskad så kan det finnas andra orsaker.

Finns ett ställe på Ekoln (Mälaren) som förr var ett erkänt bra abborreställe men under de åren jag fiskat där har jag enbart fått en del gädda. Det kan alltså ha hänt något med biotopen där eller i "din" djuphölja, t ex vattnets klarhet, vegetation, vattenströmmar, ändrade bestånd av betesfisk eller liknande som gör att den inte håller fisk eller samma fisk som förr. Eller så är det i mitt fall jag som inte kan abborrefiske... ;-)

Kommentera

Det som är lite spännande nu när jag läser era svar är att göljan ligger mitt på qen stor fjärd. Så vattnets klarhet t.ex borde väl vara densamma, likaså så borde väl hela biotopen vara densamma?
              Jag ska.försöka ta mig dit nu i sommar o ge den en rejäl chans. Pannbensfiske de luxe.....
              Återkommer med nå slags resultat ....

To be continued

Kommentera

Nja, det finns ju annat som kan ändra på var småfisken står. Nu har jag inte frågat SMHI, men min känsla är att det rent generellt de senaste fem-tio åren har varit betydligt vanligare med östlig vind än tidigare och jag bor bara fem bort fågelvägen från Dalälvens större fjärdar. Jag vill påstå att det i alla fall har ändrat på några ståndplatser i mina sjöar.

Sedan har vi förstås klimatförändringarna. Just häromkring är det ju stor skillnad före eller efter 2000 på hur länge isen ligger. När jag var barn lade den sig 1:a november och gick upp 1:a maj med några dagars variation. När vi tältade på höstlovet gällde det att ta det i början av lovet, annars blev man infrusen på ön. Sedan ska jag inte ens försöka mig på att jämföra med farmorsmors dagböcker, som jag har, hon bodde precis vid samma sjö som jag. Nu är det hit och dit med isen och ibland knappt någon is alls. Harang med slutsats: Att temperaturen i sjöarna är annorlunda, det påverkar ju garanterat var fisken står. Kläckningarna sker vid andra tider, växtligheten är annorlunda, småfisken anpassar sig, storfisken följer.

Kommentera

Att en yta blir urfiskad? Näää he är bara att dundra ut en Större mängd betesfisk innan å när du ska fiska BOOOOMSMACKALACKA!!!!

Får du INT fisk då? Då tänker du för mycket på Åldringarna som har ont i Arslet när Någon fiskar.
                  Jag mäskar då in de flesta arter å har gjort sedan 2007 ... å he duger Gott åt Mig Själv !

Visst ska du slänga plast som "bete" så fattar Jag att he är Utfiskat i mångas tankar å ögon ..

Bara å Nöta så visar de sig tillslut ! Tänk på att återutsätta Lekfiskarna dvs över 3kg å låta de handstora simma (visst dör de så dör de thats Life) å käka tvåorna så fungerar det Mesta på Sikt !

Med Varma Hälsningar
                  Paul Roger Nilsson Gösmetare i Norrbotten
                  Bifogade filer

Kommentera

Ok, hölja för mig hör i hop med vattendrag... och sådana har ju även en vattenföring som kan förända ting... en fjärd kan ju vara mer stabil men biotoper är komplexa.... säg att norsen ökar i antal pga klimat eller annat (skarven äter upp abborre och gös) så äter de mer djurplankton som då inte äter växtplankton och så blir vattnet mer grumligt och gösen blir mer pelagisk å jagar nors..... som exempel.

Det är nog knappast så att ens fjärdar är oförändrade över tid, så om höljan inte är utfiskad så kanske ändå fundamentalt påverkad.

Ser nu att matsäck är inne på liknande spår men den som fiskar höljan får se!
                    Senast ändrad av anteman; 2021-07-11, 15:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 610 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    247 visningar