Tillsyn/kontroll av fiskekort - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillsyn/kontroll av fiskekort

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillsyn/kontroll av fiskekort

God morgon

Har funderat på det här med tillsyn och kontroll av fiskekort många gånger. Det som förvånat mig är att jag aldrig, trots rätt många fiskepass i bagaget så här långt, har blivit kontrollerad för giltigt fiskekort. För några år sedan bodde jag i Borås och fiskade mycket i de vatten som ingick i det kommunala fiskekortet. Sedan 2-3 år tillbaka fiskar jag nästan enbart i Göteborgs Gula kortet-vatten och det är samma här. Jag har aldrig råkat ut för en fiskekortskontroll.

Poängen med trådstarten är inte att gnälla över detta. Jag förstår att tillsynsmän har mycket begränsade resurser och att det inte ens är självklart att de erhåller ersättning. Tänkte mer att det skulle vara intressant att se hur det är med tillsyn i övriga landet? Era erfarenheter?
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Har fått visa fiskekort två gånger sen jag började fiska 2008(båda gångerna i Nydalasjön, Umeå). Skulle gissa på att ungefär hälften av mina fiskepass sker i vatten som kräver fiskekort. I vissa av vattnen skulle det kunna vara på det viset att den som ansvarar för tillsynen är samma person som jag köpt fiskekortet av.
    All you need is Lubb.

Kommentera

När det gäller Gula Kortet så har jag blivit kollad 2 gånger bägge gångerna är det när vi haft KM i mete, ena gången av bevakningsmän i Nordre Älv och andra gången av sjöpolisen i Göta Älv nedan Stigs Center . Det är de enda gångerna jag blivit kollad och då är jag ändå 67 år och har avverkat otaliga fiskepass i Gula Kortetvatten. I Abborresjöns FVF:s vatten i Ale kommun är det bevakning varje dag där vi medlemmar har bevakningsvecka . Har blivit otaliga bevakningsrundor under de 45 år jag varit medlem i föreningen och upplevt både dråpliga och hotfulla situationer.

Kommentera

Statistiskt sett har jag större risk för kontroll på sjön för fiskekort än körkort efter vägen om man räknar in tiden kontra ggr man stoppats.

Men här i området har boende väldig koll på fiskare och deras båtar eller bilar som de kanske inte själva vet om.
        Blir kontaktad ofta eller tipsad om att regnr XXXXXX sjösätter om de inte känner igen dem. (Är tillsynsman)
        Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
          I vissa av vattnen skulle det kunna vara på det viset att den som ansvarar för tillsynen är samma person som jag köpt fiskekortet av.
          Absolut. Så är det säkerligen i t.ex. mindre P&T-vatten.

Ursprungligen postat av fiskarlennart Visa inlägg
          När det gäller Gula Kortet så har jag blivit kollad 2 gånger bägge gångerna är det när vi haft KM i mete, ena gången av bevakningsmän i Nordre Älv och andra gången av sjöpolisen i Göta Älv nedan Stigs Center . Det är de enda gångerna jag blivit kollad och då är jag ändå 67 år och har avverkat otaliga fiskepass i Gula Kortetvatten. I Abborresjöns FVF:s vatten i Ale kommun är det bevakning varje dag där vi medlemmar har bevakningsvecka . Har blivit otaliga bevakningsrundor under de 45 år jag varit medlem i föreningen och upplevt både dråpliga och hotfulla situationer.
          Där ser man. Verkar som det alltid varit väldigt begränsat med kontroller i Gula kortet-området.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Jag har nog blivit kontrollerad EN gång i hela mitt liv, och då fiskar jag ändå våldsamt mycket... och denna enda gången skedde i ett P&T-vatten...

Har tvingat en kontrollant att titta på mitt kort en gång däremot jag och han började snacka en sjuhelvetes massa en gång ute vid ett vatten, såklart om fiske och allt möjligt, slutade sen med att jag i princip tvingade honom att kontrollera mitt kort, nåt han annars inte ens hade tänkt be om. Ser detta inte som nåt negativt utan kanske mer som att han troligen hade koll på vem jag var sen innan, men, jag kände ju att när vi ändå stod å snackade sån jävla massa så måste jag väl ändå få chansen att visa mitt kort iaf???

Annars är det nog faktiskt så att väldigt många vatten jag fiskar i saknar fiskekort. Sen är det en annan stor del av vattnen som jag fiskar i som sköts av olika samfällighetsföreningar etc där man ändå alltid köper årskort och i princip alltid köper korten (troligen iaf) av den som också förväntas kontrollera vattnet.
            Nu börjar det ju däremot mer och mer gå åt hållet att alla köper via swish eller annat mobilt/nätet, men, jag föredrar ännu så länge att köpa korten fysiskt av nå trevligt folk på/i närheten av platsen, så länge möjligheten finns, alltid trevligt å snacka lite med kortförsäljarna kan jag tycka!
            En trevlig årlig tradition som annars försvinner ju!

mvh/peter
            https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Jag har blivit kollad en gång i gropahålet ( där Helge å rinner ut i havet).
              Två gånger i en liten sjö som heter rolstorpssjön.
              Fyra gånger i harasjömåla P&T varav tre när jag varit siste man kvar i hyrsjöarna.
              Men om man ser till antalet fiskepass runtom här i Skåne så är ju risken väldigt liten att stöta på en kontrollant.

Kommentera

Åkers sjöarna är sämst på detta
                Har bott här i 3 år nu och fiskat säkert över 150 pass i deras P&T vatten med regnbåge.
                Av alla dessa pass har jag fått visa kort max 5 ggr
                Har påpekat detta flertalet gånger men dom verkar skita i det. Dom flesta tillsynsmän här är just tillsynsmän för att få fiska gratis
                Synd tycker jag då detta har varit ett mycke bra fiskevatten får några år sen.
                Jaja, skam den som ger sig. Skall tjata vidare på dom

Sketfiske på er
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag blev kollad i somras när jag fiskade på Sövdesjön. Senare fick jag veta att han som kollade inte är tillsyningsman! Så... om vattenskotertrollaren kommer och vill kolla fiskekort kan ni göra som ni vill.
                  Utöver detta har jag blivit kollad i put and take-vatten och, om jag inte minns fel, en gång på Sävelången.

Kommentera

1 gång

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 613 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    249 visningar