Jag förstår verkligen inte varför det är fiskeförbud utanför Ringhals kärnkraftverk. Som det är nu så tjuvfiskar folk där ändå och iom det är det "fritt" att ta upp hur många fiskar som helst, jag har sett personer med en 4-5 Bonitos i kassen på väg hem. Är det inte bättre att tillåta fiske och då begränsa antalet fiskar? Jag har bla hört att "ortsbefolkningen" störs på fisket?? Det är även badförbud där.. De vill ha det varma vattnet att bada i för sig själva. En annan orsak jag har hört till fiskeförbudet var det strömmade vattnet?? Det strömmar inte mer än vad det gör i en vanlig å/älv det fiskas lax i..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varför får man inte fiska i varmvattenutsläppet utanför Ringhals?
Collapse
X
-
-
Motiveringen är något ologisk. Vissa arter trivs i kylvattenutsläppet... Detta utsläpp påverkar ju biotopen till ett onaturligt tillstånd... som ska skyddas!
"Syftet med förbudet är i första hand att undvika att de arter som lockas av det uppvärmda havsvattnet vid kylvattenutsläppet påverkas negativt av omfattande fiske. Ett annat skäl är att den myndighetskrävda miljöövervakningen, som utförs av SLU (Sveriges lantbruksuniversitet), ska avspegla det aktuella fiskbeståndet vid Ringhals så rättvisande som möjligt och inte störas."sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av badpitt Visa inläggJag förstår verkligen inte varför det är fiskeförbud utanför Ringhals kärnkraftverk. Som det är nu så tjuvfiskar folk där ändå och iom det är det "fritt" att ta upp hur många fiskar som helst, jag har sett personer med en 4-5 Bonitos i kassen på väg hem. Är det inte bättre att tillåta fiske och då begränsa antalet fiskar? Jag har bla hört att "ortsbefolkningen" störs på fisket?? Det är även badförbud där.. De vill ha det varma vattnet att bada i för sig själva. En annan orsak jag har hört till fiskeförbudet var det strömmade vattnet?? Det strömmar inte mer än vad det gör i en vanlig å/älv det fiskas lax i..
Det är inte bara Ringhals kärnkraftverk som har skyddszoner i en cirkel med 500 meters radie räknat från in- och utlopp. Övriga, svenska kärnkraftverk som exempelvis Forsmark och Simpevarp har samma eller större skyddszon där fiske är förbjudet....
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2017-02-25, 19:00.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inläggHej Michael Sellering;
Det är inte bara Ringhals kärnkraftverk som har skyddszoner i en cirkel med 500 meters radie räknat från in- och utlopp. Övriga, svenska kärnkraftverk har samma eller större skyddszon där fiske är förbjudet....
Old Firehand
www.trumman.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av badpitt Visa inläggJag tycker inte att resonemanget håller, det är fritt fiske i havet, varför är de mer känsliga där? Dessutom får anställda fiska inne på området, var finns logiken?
Du kan fråga de som ansvarar för kärnkraftverken och även läsa lite mer om säkerhetsbestämmelserna här..https://corporate.vattenfall.se/om-o...veriberedskap/ ...
Old Firehand
Senast ändrad av Old Firehand; 2017-02-25, 19:01.
Kommentera
-
Jag tycker logiken är rätt klar.
Det lockar till sig fisk från området runt omkring och fisk tätheten blir onormalt hög vilket leder till att det blir känsligt för fiske.
Presis som lek torsk, gädda, abborre öring med flera det är bara anledningen till ansamlingen som skiljer.
Det borde i mitt tycke vara fler områden som helt befrias från fiske, även sportfiske.
Titta på resultaten marin reservat fått i Australien och Nyazealand.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av badpitt Visa inläggJag tycker inte att resonemanget håller, det är fritt fiske i havet, varför är de mer känsliga där? Dessutom får anställda fiska inne på området, var finns logiken?
Här har du deras regler.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av daikai1 Visa inläggDe anställda får fiska från land inom området, men inte inom varmvattenutsläppen.
Här har du deras regler.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 610 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art