snart kanske man kan fiska riktat efter asp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

snart kanske man kan fiska riktat efter asp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• snart kanske man kan fiska riktat efter asp!

Bra initiativ och hoppas att det skall hjälpa aspen att vandra till lekområden den inte kunnat ta sig till tidigare.
    Arten är ju på god väg tillbaks, det märks på alla bonus-aspar folk får vid fiske riktat efter aborre, eller vid trolling på ekoln. I vissa sjöar öster om Uppsala kan man se dessa brutala fiskar jaga vid ytan på sommarkvällen. Ytan exploderar i kraftiga attacker mort mört o löja

På 1930-talet fiskade min morfar asp i Örsundaån i trakterna uppströms Härnevi. Han fick bättre betalt för den fisken än vad han kunde få ut för sitt arbete som hantverkare, torpare och jordbruksarbetare.
    Undrar om det finns någon asp så långt upp i Örsundaån idag.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
      http://mobil.unt.se/insandare/sa-myc...n-4475286.aspx

Bra initiativ och hoppas att det skall hjälpa aspen att vandra till lekområden den inte kunnat ta sig till tidigare.
      Arten är ju på god väg tillbaks, det märks på alla bonus-aspar folk får vid fiske riktat efter aborre, eller vid trolling på ekoln. I vissa sjöar öster om Uppsala kan man se dessa brutala fiskar jaga vid ytan på sommarkvällen. Ytan exploderar i kraftiga attacker mort mört o löja
      Bara man inte fiskar i själva Fyrisån, så är det OK. Låt asparna simma oantastade genom Uppsala och leka där och uppströms.
      Click image for larger version

Name:	20160419_Aspmärkning Islandsbron (3)-1-1.jpg
Views:	1
Size:	341,1 KB
ID:	1783387
      Gråt inte...
      båten ligger i vassen still
      full med gäddor och braxar
      full med ålar och laxar
      (Alice Tegnér)

Kommentera

Har fiskat länge riktat efter Asp!

Om man fiskar i andra vatten än de vattnen som är fredade så är det lungt, finns många fler vatten i Mälardalen / Mellansverige som har alldeles utomordentligt starka bestånd med friska aspar utan fredning.

Aspen är en förträfflig sportfisk som jag längre vurmat för!
        Jag har fiskat med asp både med trolling o spinnfiske, har personbästa på höga fem kilo.

Fredningen vid lektid har vad jag upplever det fungerat väl vid våra åar, folk har i det stora hela låtit Aspen vara! Och jag hoppas det fortsätter så.

Kommentera

Det finns gott om asp som går upp i dalbyviken och vidare i örsundaån, i sjön alstasjön efter Öresundsbro finns aspen också, en av dom sjöarna man kan se den kriga i ytan
          För något år sedan gjorde sportfiskarna en insats i ån för att förbättra möjligheterna till vandring för aspen.

Kommentera

Apen är en art som jag gärna ser mer av så detta är riktigt kul att höra!

Fått ett par stycken aspar i mälaren, mitt PB ligger på 5,68kg och näst bästa på 4,3kg och ett par st kring 1-2kg.
            Vilka fighters det är!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
            28 svar
            2 606 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
            3 svar
            245 visningar