Little less conversation and a little more action! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Little less conversation and a little more action!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Little less conversation and a little more action!

Inledningsvis så vill jag bara förtydliga mig i att jag vet att det i vårt avlånga land finns flera duktiga och hängivna entusiaster inom fiskvård/naturvård och vattenvård. Mitt syfte är inte att på något vis klanka ner på dem utan snarare engagera fler både fiskare och medborgare i ämnena. Klart att det kan bli någon känga här och var.

I Sverige fritidsfiskar i runda slängar 1,6 miljoner människor varje år. Det är c:a 17% av vår befolkning. Sen har vi en nästan lika stor skara som tycker fiske är intressant, men som inte aktivt fiskar. Alltså är det närmare 3 miljoner människor som på ett eller annat sätt har intresse av fiske i landet. Mig veterligt så finns det inget annat intresse som engagerar så många för utom TV.

Då ställer jag mig frågan,- Hur kan vi då bara låta våra marina ekosystem kollapsa? Art efter art hamnar på den röda listan. Inte bara i havet utan även sötvattenfiskar. Se på www.artdatabanken.se

Utdöda: Slätrocka, Atlantisk Stör Akut hotade: Ål, Bleka, Brugd, Skoläst, Pigghaj, Håbrand
    Starkt hotade:Långa, Hälleflundra, Knaggrocka, Klorocka, Havskatt, Havsmus
    Sårbart bestånd:Torsk, Gråhaj, Blåkäxa, Kolja, Vitling, Kummel, Mal, Håkärring
    Nära hotade: Asp, Vimma, Lake, Sjurygg, Vitrocka, Havsnejonöga, Mindre Kungsfisk m.fl.

Ur havet och Österjön i Sverige landas c:a 250.000-300.00 ton fisk/ år. Vi importerar över 450.000 ton fisk/ år. Sen har vi en liten del som fångas för husbehov. Så låt säga att totalvikten är c:a 750.000 - 800.000 ton fisk/år. I snitt äter vi 16 kg/man och år i Sverige. Högt räknat blir det 160.000 ton. På de flesta tallrikar hamnar i allmänhet Norsk lax, inlagd Sill, stekt Strömming, Torsk, Sej och diverse skaldjur. Så vad f-n hände där? Utan att vara en stjärna på mattematik så inser man snabbt att 640.000 ton fisk åker någon annan stans än ner i våra magar!!!
    Över 60% går till foder i någon form av fisken som landas i Sverige. Mestadels på export. Hur hållbart som helst. Vi exporterar lika mycket som vi importerar. 450.000 ton. Hur nu det går till? Uppenbarligen så måste vi exportera stora mängder av det vi från början importerade. Verkar ju sunt.
    Säkert nått med EU. Jag läste någonstans att kostnaderna för Sveriges yrkesfiske idag överstiger intäkterna för verksamheten. Så den enda slutsatsen jag kan komma fram till i det avseendet är att vi medborgare betalar via våra skattemedel utfiskningen av våra vatten. Helt fantastiskt tycker jag själv.

Jag vill inte påstå att det är yrkesfiskarnas fel. De vill väl också ha mat på bordet precis som vi andra och visst sjutton hade det varit tomt om fiskdiskar och fiskbilar försvann. Ska man ge den yrkeskåren en känga så är det väl mer historiskt sett på de metoder som använts. Många av de tidigare nämnda arterna hade nog haft en betydligt ljusare tillvaro utan bottentrålar och flytgarn. Inte heller tycker jag att man ska beskylla dem
    för att de dumpar kvalitetsfisk över relingen när kvoten är fylld. De är ju inte de som sätter reglerna. Hela systemet borde ses över från grunden. Yrkesfiskekåren,våra politiker och vi som medborgare förvaltar hav och sjöar för nästa generation att ta över.

Kanske det inte är meningen att det ska ligga Rödspätta på tallriken i Stockholm. Lika lite som en Röding i Malmö, en stekt strömming i Göteborg eller en Kolja i Piteå. Är det en väg att gå. Närfiskat?

När det gäller vårt kustnära fiske så är det väl knappt någon fisk kvar. Där har vi nästa problem. 250.000 Skarvar som jobbar året runt. Om de nu äter 0,5 kg fisk/ dag och fågel så blir det nästan ofattbara 50.000 ton/ år. En Skarv kan ta fiskar på 50 cm, Ålar går utmärkt att få i sig. Abborre, Gös, all typ av ädelfisk, vitfisk. Med tanke på att de ofta flyger 20-30 km för att fiska, ibland ända upp till 60 km, och de dyker lätt ner till 30 meter så kommer även Torsk, plattfisk och andra arter in på menyn. Hur många fiskar som dör av följderna av bettskador kan man bara gissa. Eftersom de är renodlade opportunister i sin jakt så är inga arter säkra. I mitt närområde ser jag dem oftast i de miljöer där fiskarna har sina reproduktionsplatser. Skyddat från övrigt fiske. Här fanns till för några år sedan flera häckande par av Fiskgjuse där jag bor. De är borta nu.
    För de djupingarna som anser att deras spillning bidrar till den biologiska mångfalden av fjärilar, bladlöss och nyckelpigor så vill jag bara säga att när skarven väl flyttar så betyder det att fisken redan är väck sedan länge och det på en radie av 30 km från kolonin. Hur fasen kan man bara låta det fortgå utan skyddsjakt.I massor! Den har ju inte ens här att göra. För mig är det inte konstigt att folk tar saken i egna händer gällande dessa kolonier även om det är fel i sig.

Så vad ska vi göra för att upprätthålla ett hållbart fiske? Tiden går fort om man tittar bakåt. Själv ska jag ta en skinkmacka o lägga mig.

// Jonas

Ja, vilken typ av "action" är du ute efter?

Och denna tråd visar att du är ute efter "conversation"....

Det om olika grader av "hotade fiskar" är ju en sanning med modifikation.
    I t.ex. Öresund är torsken inte hotad.
    Mal finns det rikligt av på sina ställen - d.v.s. i de vatten den hör hemma. Bestånden är så pass goda att ett sportfiske (C&R) inte vore oetiskt.

Hanöbukten tar ju utsläppen död på och den politiska oviljan får mig att kräkas. Det är väl ett exempel där opinionsbildning hade gjort susen.

Sedan så är jag rädd att detta blir ännu en "skarvtråd".

Till handlingarna:
    Det var makrill i tomatsås på min macka i morse. Hellre det än att det ska gå 5 kg makrill som foder till 1 kg pestlax från någon norsk odling.

Men när det kommer till sushin är jag inte lika samvetsgrann. Det är sällan jag får svar när jag frågar vad det är för tonfiskart på risklumpen...
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-11-17, 23:45.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Min personliga åsikt helt grundad på personliga åsikter och egoism

- Förbjud all nätfiske ink yrkesfiske
      - Elda upp, slakta, förgifta, halalslakta samtliga skarvar

Nåväl, nu har jag spytt ut mig det så ska jag svara seriöst och då väljer jag att skita i skarven då den debatten bara slutar likadant varje gång

När det kommer till privat nätfiske så vet jag 100% att det fuskas som tusan av de som lägger, du får lägga x antal nät/längd per person etc, men det läggs med frugans namn, barnbarns namn osv osv och "nej men det där är inte mina nät" och man kommer undan med det och det är mängder med fisk som kommer upp

Det är en släkting till mig som i detalj medgett detta till mig i mina områden och han går inte att omvända även fast jag försökt

Hur löser man det tro?

När jag var ut och fiskade öring sist så fick jag en tanke om att sätta en nationell standard

Näten kan de få behålla, men bojarna måste köpas och kvitteras ut på antingen länsstyrelsen eller lokal handlare, det är enkelt att lösa!

Optimala vore ju att ha en aktiv sändare som en gps-puck eller liknande inne i bojen

Men det finns ju även NFC varianter som lagrar information men inte sänder ut liknande de trackingsystem som finns vid märkning av djur som kan scannas på nära håll

infon samlas i bojen som kvitteras ut med namn, adress, personnummer etc, och antal nät gäller för hushållet! Så att registrera i två-åringens namn funkar inte

Kan även vara någon form av officiell märkning på bojen och alla som inte har den märkningen är godkänd för vem som helst att konfiskera och lämna in (det förslaget lär inte gå igenom men vore trevligt)

Antal nätfiskare skulle minska överlag och fuskandet med reglerna skulle försvåras

Det är mina 2 cents

Kommentera

Håller med dig i det du skriver. Vad jag vill pålysa är att idag är väl hoten totalt sett större än någonsin för vårt fiskbestånd.
        Övergödning, överfiske, resursmissbruk, befolkningsökning, skarvinvasionen, plastöar och global uppvärmning är några exempel.

Av oss som fritidsfiskar någon gång per år av 1,6 miljoner så borde någon vara politiker med möjlighet att verkligen belysa problemen.
        Att det finns en utbredd ovilja eller oförstånd bland våra politiker att engagera sig i fiskvård beror nog till stor del att det saknas påtryckningar och kunskap.
        Här är väl något som vi som sportfiskare skulle kunna ändra på genom olika åtgärder.Tyvärr är det väl så att vi idag allt som oftast ger oss för EU´s fiskepolitik. För självklart vet ju Spanien och Portugal bäst i det avseendet.

Sen håller jag med dig i att bara för att en art är hotat eller fredad så ska det per automatik inte innebära fiskeförbud för sportfiske.
        Tittade på Störfiske i Kanada. Här fiskar man på en fredad art, väger, märker, mäter och återutsätter. Inkomsten från sportfisket har istället lett till att bestånden ökar. Det tycker jag verkar en väg att gå.

I 40 år har jag bedrivit sportfiske i Kungsbackafjorden. På 70-talet kunde man pilka torskar på upp till 10 kg här. 1984 var sista året som det gick att fiska efter torsk med framgång. Rödspätta fanns rikligt fram till 90-talet. Stenbiten/sjuryggen försvann under samma period. Under denna tid fanns även mängder av ål och skrubbskädda. Vitling och sandskädda i mängder. Dock aldrig särskilt stora. Stim av sik var inga ovanligheter. På 90-talet började man märka att övergödningen satte sina spår. Tången började täckas av grönalger. Musselbankar som dog. Bergstorsken och många andra kustnära arter försvann. Man märkte också en fullkomlig explosion av antalet strandkrabbor. (Äggtjuvar) Det bildades skyddsområden och alla fasta redskap försvann. Alla hoppades på en vändning, men den har uteblivit. Laxen och öringen är bättre skyddad för att nå sina åar, men all annan fisk är fortfarande i stort borta. Makrill och sill kommer och går dock som vanligt. Så nu när inget fiske bedrivs i lekområdena så borde ju antalet fiskar öka, men det går fortfarande åt fel håll. Det som tillkommit sedan dess är skarvarna. Säga vad man vill, men fisk äter de i mängder. När det inte jagar i skyddsområdena så tömmer de åarna och närliggande sjöar på fisk. Krabborna tar hand om äggen där de kommer åt. Så inte blir det mycket kvar.

Kommentera

Hej Jonas. Också fiskat fiskat länge i Kungsbackafjorden. Att kusttorsken där och och på många andra ställen försvann har nog mer med miljöförstöring än utfiskning, dessa torskbestånd utsattes ofta inte för ett stoskaligt fiske bra att du påpekade detta. Har på senare år sett att ålgräsbottnarna börjar återhämta sig och det är glädjande.
          Mycket av våran fisk som fångas är skarpsill som går till bla djurfoder och jordförbättringsmedel. Även en stor del av sill fångsten går till djurfoder....men just makrill går sällan till foder den är relativt bra betald.
          En sak som jag på senare tid har blivit trött på är faktiskt sportfiskare som bara ser till sitt eget intresse och skiter i fullständigt i miljön och naturvården bara de får fånga fisk. Det jag främst menar med detta är vi inom sportfisket håller på med utsättning av karp som fullständigt ändrar ekosystemet i ofta naturligt fisktomma vatten där de planteras ut. Put and take vatten med regnbåge ska vi inte tala om, utfodras med vildfisk smittar naturliga bestånd med parasiter och sjukdomar bara för att vi vill flugfiska laxfisk.....
          Nej restaurera åar och kämpa för det om ni vill flugfiska laxartadefiskar är min åsikt.
          Förut såg jag rött så fort jag såg redskapsbojar men det gör jag faktiskt inte längre, ligger det redskap till exempel kräftlänkar blir det svårare att bottentråla och det är ju bra för alla fiskbestånd och för oss sportfiskare. Vi sportfiskare måste sluta svartmåla allt yrkesfiske,överfiske visst men om folk ska kunna köpa fisk måste vi ju ha ett yrkesfiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
          28 svar
          2 613 visningar
          12 gillar
          Senaste inlägg .art
          av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
          3 svar
          249 visningar