Bidrag för att få in flodkräftan igen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bidrag för att få in flodkräftan igen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bidrag för att få in flodkräftan igen?

Vi hade flodkräfter i bäckar och åar här förut, tiils nån planterade ut signalkräfter längre upp i vattensystemet.
    nu har jag en bäck som inte tillhör det systemet, ev går det ihop längre ner och det fins väl en liten risk att signalkräftan kan komma upp den vägen, men jag har fiskat där varje år för test och aldrig fått nån kräfta.

så jag tänkte göra en damm vid sidan av denna bäcken och undrar om man har chans att få bidrag för detta?

det kostar gissningsvis100- 200k att färdigställa och ev kostnad för tillstånd.
    även för flodkräftor.

är det någon annan fisk som kan berättiga till bidrag?

Ål funkar ej då vägen till sargasso är stängd, enligt fiskevårdskillar i sjöarna söderut.

planen är att dammen ska vara ca ett ha med minsta maxdjup på 4 m , ev kan jag ha ström för att få lite syre till vattnet, men måste läsa på mer där.

Tror inte du får bidrag för en damm med fisk. Däremot kanske för en våtmark med groddjur och fågel. Man kan få bidrag för så kallade kväve och fosfordammar.
    Jag vill inte vara glädjedödare men tänk noga på vad du gör, en damm till i ett vattendrag är knappast vad Sverige behöver.
    Tycker det är roligt med människor med ideer men om jag vore du skulle jag främst undersöka bäcken, finns det laxfisk, vandringshinder är den söndergrävd etc.
    Sedan trivs kräftor ofta bättre i vattendrag, den heter ju till och med flodkräfta.

Kommentera

Nä det är en liiiiten bäck
      Farfar hade en ålkista för 50 år sedan. Men nu är det stopp söderut för ålen.
      Finns någon abborre och gädda där det är något mer vatten.
      Den har torkat något år.
      Jag läste på jordbruksverket eller om det var länsstyrelsen att man kan få bidrag i vissa fall för att återskapa ett vatten till flodkräfta men vad som krävs vet jag ej.

O den ån som blev fördärvad av signalkräftan finns inga signalkräftan heller.
      Men dom trivs kanske bättre i sjön.

Kommentera

Om du går in på Havs- och vattenmyndighetens hemsida kan du läsa att du ska kontakta länsstyrelsen i ditt län för ev. bidrag till fiskvårdsåtgärder: https://www.havochvatten.se/hav/vagl...dsprojekt.html

Du kan även kontakta Sportfikarna.
        Gråt inte...
        båten ligger i vassen still
        full med gäddor och braxar
        full med ålar och laxar
        (Alice Tegnér)

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
        28 svar
        2 610 visningar
        12 gillar
        Senaste inlägg .art
        av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
        3 svar
        247 visningar