Det kan man! Men då kan vi fortsätta leva som vi gjort...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad ska myndigheterna göra för att få ett friskt Östersjön o Bottenviken?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inläggVad myndigheterna borde göra är att pumpa ner syrerikt ytvatten till dom döda bottnarna. Kanske skulle det gå att bygga om vindkraftverken som finns till havs så att dom driver någon typ av pump som pumpar ner ytvattnet till botten och syresätter den, andra typer av pumpar skulle oxå behövas. Sen är ju musselodlingar bra för musslor äter ju upp massa övergödning så gigantiska musselodlingar skulle ju va jävla bra, och musselköttet kan ju bli höns å fiskfoder så att dom slipper göra foder av vild fisk typ sill.. Jag har snöat lite på pipelinen och tänker att det skulle bli katastrof för hela ekosystemet, salthalten skulle öka och det skulle sluta med att gädda, gös och abborre skulle försvinna från östkusten. Det stora problemet i dagsläget lär ju vara att myndigheterna aldrig skulle sponsra ett sådant här mångmiljard projekt.
Beror det inte lite på hur mycket saltvatten som man pumpar ner i Östersjöns o hur många av fiskarterna som skulle stryka med? Vad som behövs för att t. ex torsken ska föröka sig i södra delen av Östersjön är friskt vatten, för torskbeståndet är väldigt dåligt där nere. Allt enl. ett reportage som var på rapport för ca 1 mån sedan då dom intervjuade en yrkesfiskare. Nej, det är väl knappast troligt men som det är just nu så sitter myndigheterna i alla länder runt Östersjön med armarna i kors för det händer inte ett förbannat dugg på den fronten.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inläggJa, det kanske hjälper till lite grand men jag tror inte att det är tillräckligt för att få fart på bottenvegetationen i Östersjön. Det behövs nog lite mer. Rätta mig om jag har fel. Har inte ytvattnet i Östersjön drabbats av algblomning vid varma somrar?
Beror det inte lite på hur mycket saltvatten som man pumpar ner i Östersjöns o hur många av fiskarterna som skulle stryka med? Vad som behövs för att t. ex torsken ska föröka sig i södra delen av Östersjön är friskt vatten, för torskbeståndet är väldigt dåligt där nere. Allt enl. ett reportage som var på rapport för ca 1 mån sedan då dom intervjuade en yrkesfiskare. Nej, det är väl knappast troligt men som det är just nu så sitter myndigheterna i alla länder runt Östersjön med armarna i kors för det händer inte ett förbannat dugg på den fronten.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inläggJag vetifan, men jag vet att dom testade i nån fjord uppåt västkusten för ett antal år sen med att pumpa ner ytvattnet till botten i nåt år med goda resultat, men det kostade givetvis för mycke att låta havet bli friskt igen. Ska se om jag kan hitta artikeln igen å lägga den här. Sen tror jag stenhårt på att bygga konstgjorda rev runt exempelvis döda hamnar med luftbubblor som sipprar ut lite här å var som typ en sån där bubblande akvariesten i modell större, det och musselodlingar som hjälper naturen att ta hand om övergödning skulle hjälpa till nära land och motverka algblomning. Det finns massa bra idéer men ingen som kan göra nåt bryr sig.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inläggÄr inte havet på västkusten en aning friskare än Östersjön för där har vattnet större chans att blandas än vad det har i Östersjön? Ja, allt kostar för mycket idag tyvärr! Det måste till en jävulskt stor musselodling för att få Östersjön frisk igen.
Nä, nu ska jag strax ut å fiska, det ska bli lite eftermiddags å skymnings trolling efter gädda på sävelången/ sketfiske
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inläggJo jag vet, men man kan göra mycket gott med musslor, soppa, pasta, grytor mm plus att det innehåller omega3 så det skulle säkert gå att göra omega3 kapslar av dom oxå om man orkar jobba sig å vill tjäna pengar, bättre än att ta det från tex valarnas krill. http://www.miljomusslor.tmbl.gu.se/anvandning1.html
Nä, nu ska jag strax ut å fiska, det ska bli lite eftermiddags å skymnings trolling efter gädda på sävelången/ sketfiskeDet krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Nu är ju både syrebrist och algblomning naturliga fenomen men de har blivit vanligare med ökande föroreningar.
Främst är det givetvis föroreningarna som skall bekämpas men Sverige styr inte över andra länders politik .
Internationellt skall vi trycka på andra länder att skärpa sej , i övrigt är det nog en ganska bra ide att pumpa ner syre . Dock medför det att bottenvattnet värms på sommarhalvåret vilket kan vara negativt ur miljösynpunkt .Senast ändrad av RK99; 2016-06-06, 06:39."HalvDan var här"
Kommentera
-
Musselodling är bra på många sätt men har visat sig att det lokalt sabbar botten då musslornas avföring hamnar där. I har tyvärr ingen källa på det nu då jag sitter på mobilen men kan eventuellt kolla upp. Så länge Östersjön är övergödd kommer tyvärr problemet med döda zoner inte att försvinna. Först måste externa källor försvinna innan man gör åtgärder internt.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kommentera
-
Ursprungligen postat av RK99 Visa inläggNu är ju både syrebrist och algblomning naturliga fenomen men de har blivit vanligare med ökande föroreningar.
Främst är det givetvis föroreningarna som skall bekämpas men Sverige styr inte över andra länders politik .
Internationellt skall vi trycka på andra länder att skärpa sej , i övrigt är det nog en ganska bra ide att pumpa ner syre . Dock medför det att bottenvattnet värms på sommarhalvåret vilket kan vara negativt ur miljösynpunkt .Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Som flera redan har nämnt så måste väl det första att lösa vara utsläppen, så att problemet inte forsätter öka. Övergödningen måste stoppas. Och om jag förstått saken rätt så kommer det mesta av dessa utsläpp från jordbruket idag. Och bönderna (i Sverige i alla fall) har de senaste åren lyckats skapa en enorm offerstatus kring sig själva ("mjölkkrisen" är väl det bästa exemplet) och får stor sympati hos allmänheten. Därför är det nog politiskt svårt att driva någon fråga överhuvudtaget som försvårar för de svenska bönderna i nuläget.
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 614 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art