Vad ska myndigheterna göra för att få ett friskt Östersjön o Bottenviken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad ska myndigheterna göra för att få ett friskt Östersjön o Bottenviken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad ska myndigheterna göra för att få ett friskt Östersjön o Bottenviken?

Jag har länge funderat på denna fråga över vad som behövs göras för att vi ska syresätta hela Östersjön inkl. Bottenviken. Det finns en tanke som har slagit mig men då får man vara beredd att offra lite av Bottenvikens o Östersjön. Det är att dra en pipeline från Ishavet vid Finnmark genom Sverige/Finland ner till Bottenviken o pumpa in friskt havsvatten i lagom kvantitet. En del sötvattensfiskar riskerar att dö o en del arter kommer att föröka sig bättre, tror jag. Ja, det är ett kostsamt förslag men ett av dom bättre tror jag för att syresätta o få fart på djurlivet o bottenvegetationen i Östersjön. Vad tror ni om detta???

Tänk o fundera nu vänner!
    Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Varför inte från Hallandskusten till Blekinge i så fall ? Måste vara avsevärt lättare och billigare än att dra genom fjällen. Dessutom hamnar det friska salta vattnet direkt där det behövs mest.
    Men ärligt talat så låter det lite som att fylla Mälaren med en trädgårdsslang.

Kommentera

Hur mycket vatten skulle behövas? Jag vet inte men ett flöde motsvarande åtminstone norrlandsälvarna skulle nog behövas. Om det är så mycket som behövs, kommer det att krävas ett kanal eller tunnelbygge i proportion liknande Suez- och Panamakanalen. Frågan då är väl om man inte kastar ut barnet med badvattnet. Torneälven och Kalixälven lär ligga risigt till då saltvattnet ska fram.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Varför inte från Hallandskusten till Blekinge i så fall ? Måste vara avsevärt lättare och billigare än att dra genom fjällen. Dessutom hamnar det friska salta vattnet direkt där det behövs mest.
        Men ärligt talat så låter det lite som att fylla Mälaren med en trädgårdsslang.
        Ja, det blir säkert billigare men det måste ju komma ner till bottenvegetationen. Jag tror inte att man ska spä på med för mycket saltvatten på en gång utan i en lagom kvantitet då man drar pipeline direkt ner på botten så att vattnet syresätts med friskt havsvatten nerifrån o spädes ut den vägen.
        Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
          Hur mycket vatten skulle behövas? Jag vet inte men ett flöde motsvarande åtminstone norrlandsälvarna skulle nog behövas. Om det är så mycket som behövs, kommer det att krävas ett kanal eller tunnelbygge i proportion liknande Suez- och Panamakanalen. Frågan då är väl om man inte kastar ut barnet med badvattnet. Torneälven och Kalixälven lär ligga risigt till då saltvattnet ska fram.
          Det behövs många 1000-tals kubikmeter för att det ska göra någon nytta. Ja, det behövs mycket men vattnet måste ju ner till botten direkt för att det ska göra mest nytta direkt, tror jag. Nej, ingen av älvarna ska offras!

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
            Jag har länge funderat på denna fråga över vad som behövs göras för att vi ska syresätta hela Östersjön inkl. Bottenviken. Det finns en tanke som har slagit mig men då får man vara beredd att offra lite av Bottenvikens o Östersjön. Det är att dra en pipeline från Ishavet vid Finnmark genom Sverige/Finland ner till Bottenviken o pumpa in friskt havsvatten i lagom kvantitet. En del sötvattensfiskar riskerar att dö o en del arter kommer att föröka sig bättre, tror jag. Ja, det är ett kostsamt förslag men ett av dom bättre tror jag för att syresätta o få fart på djurlivet o bottenvegetationen i Östersjön. Vad tror ni om detta???

Tänk o fundera nu vänner!
            Ändra vårt sätt att leva så vi inte påverkar våra ekosystem mer än de klarar.
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
              Ändra vårt sätt att leva så vi inte påverkar våra ekosystem mer än de klarar.
              Ja, det är ett alternativ! Tror du verkligen att vi skulle få med oss länderna från det forna Sovjetunionen som är de största syndabockarna? Ja, även Sverige, Danmark o Finland har bidragit till Östersjöns tillstånd idag.

/Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av lsjonsson Visa inlägg
                Ja, det är ett alternativ! Tror du verkligen att vi skulle få med oss länderna från det forna Sovjetunionen som är de största syndabockarna? Ja, även Sverige, Danmark o Finland har bidragit till Östersjöns tillstånd idag.
                Ja, men det är inte nödvändigtvis enkelt. Jag tror att det ligger mycket i ett uttryck som används ibland i amerikanska filmer: "hit them where it hurts, in the wallet!" Och det jag menar är om inte ni sköter er, så köper inte vi det ni vill sälja! Enkelt uttryckt: sköt ert miljöarbete, annars får ni sämre "ekonomi"!
                Vi som är lite äldre minns kanske exemplet med Rainbow Warrior, jag ska försöka återge det som jag tycker är intressant här (minnet!). Fransmännen sprängde en båt som tillhörde Greenpeace. Två GP-medarbetare dog. Detta kom ut. Folk runt om i världen blev förbannade på Frankrike. ... Och mer eller mindre slutade köpa franska viner!
                Ta-da! Ett utrikespolitiskt problem gjorde marknaden om till ett stort inrikespolitiskt bekymmer!
                Vi konsumenter behöver bli bättre på att inte köpa grejor från länder vars politik vi inte gillar!
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                  Ja, men det är inte nödvändigtvis enkelt. Jag tror att det ligger mycket i ett uttryck som används ibland i amerikanska filmer: "hit them where it hurts, in the wallet!" Och det jag menar är om inte ni sköter er, så köper inte vi det ni vill sälja! Enkelt uttryckt: sköt ert miljöarbete, annars får ni sämre "ekonomi"!
                  Vi som är lite äldre minns kanske exemplet med Rainbow Warrior, jag ska försöka återge det som jag tycker är intressant här (minnet!). Fransmännen sprängde en båt som tillhörde Greenpeace. Två GP-medarbetare dog. Detta kom ut. Folk runt om i världen blev förbannade på Frankrike. ... Och mer eller mindre slutade köpa franska viner!
                  Ta-da! Ett utrikespolitiskt problem gjorde marknaden om till ett stort inrikespolitiskt bekymmer!
                  Vi konsumenter behöver bli bättre på att inte köpa grejor från länder vars politik vi inte gillar!
                  Nej, verkligen inte! Ja visst gör det det! Ja, den sprängningen minns jag mycket väl! Är själv +60 så jag upplevt mycket även om jag inte har varit på plats o sett det med egna ögon. Jag har däremot fått läsa om det.
                  Sista raden stämmer o den försöker jag uppfylla så långt det är möjligt o försöker även påverka min fru som ändå envisas med att handla kläder från H & M som anv. sig utav barnarbetare. Kinajunk handlar jag inte. Det enda som är svårt att uppfylla är mob.telefonen som kommer därifrån. Helt el. delvis.

/Stefan

Kommentera

Vad myndigheterna borde göra är att pumpa ner syrerikt ytvatten till dom döda bottnarna. Kanske skulle det gå att bygga om vindkraftverken som finns till havs så att dom driver någon typ av pump som pumpar ner ytvattnet till botten och syresätter den, andra typer av pumpar skulle oxå behövas. Sen är ju musselodlingar bra för musslor äter ju upp massa övergödning så gigantiska musselodlingar skulle ju va jävla bra, och musselköttet kan ju bli höns å fiskfoder så att dom slipper göra foder av vild fisk typ sill.. Jag har snöat lite på pipelinen och tänker att det skulle bli katastrof för hela ekosystemet, salthalten skulle öka och det skulle sluta med att gädda, gös och abborre skulle försvinna från östkusten. Det stora problemet i dagsläget lär ju vara att myndigheterna aldrig skulle sponsra ett sådant här mångmiljard projekt.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 613 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    249 visningar