Hantering av fisk - Hur bör man göra? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hantering av fisk - Hur bör man göra?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hantering av fisk - Hur bör man göra?

Jag skulle jättegärna vilja höra hur ni anser att man bör hantera fisken vid fångst.
    Främst så tänker jag på hur man bör hålla i fisken (t.ex vilket grepp) men även hur länge hanteringen bör pågå.
    Självfallet så ska man försöka minimera hanteringstiden men vissa fiskar, t.ex gädda, klarar ju av att vara ovanför vattenytan länge än andra. Man hanterar/greppar ju även fiskar olika beroende på art och storlek. Att exempelvis rota i munnen på en gädda och ta tumgreppet är ju inget att rekommendera. Det finns ju även kroppsdelar på vissa fiskarter som man bör undvika. Jag är väldigt grön och skulle därför uppskatta alla tips och information jag kan få gällande hur man bör hantera en fisk. Tänker främst på gädda och abborre men även andra arter, t.ex mört, lake, brax, sutare etc, som man kan stötta på är intressanta.

Till att börja med är att all fisk som inte anses va tillräckligt stor för dig att på ett eller annat vis dokumenteras krokas av i vattnet utan att man nödvändigtvis tar i fisken.
    Håv är bra, då kan fisk oavsett art få vila upp sig efter drillning, innan den lyfts i båten.
    Någon form av vågsäck (blå.ikeakasse) att väga fisken i, alltså aldrig väga direkt i gjälen på fisken.
    En aborre i storlek från 4-5hg---> ska stödjas under buken om du väljer att lyfts den med tummen i munnen greppet. Annars riskerar den att skadas.
    En gädda på mindre än säg 2,5-3kg (kan göas med större) kan mam utan att behöva använda gälgreppet ta ett stadigt grepp över nacke och hålla över gälarna för att få fisken paralyserad. Större gäddor tar jag med fördel gälgrepp på, sök på tuben för att se hur. Samtidgt som man stödjer under buken.
    Andra arter får någon annan svara på.
    Och så här.gör jsg, vet inte om det är helt rätt men tillsynes har ingen återutsattt fisk verkat må dåligt.

Kommentera

Du ska oxå alltid blöta ner händerna innan du tar i fisken, för annars riskerar du att skada fiskens skyddande slemskikt/ mvh

Kommentera

Lägg inte fisken direkt på marken utan använd avkrokningsmatta eller t.ex. plastpåse. Köper du en håv så använd en knutfri där nätet är gjort av gummi.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

När man tar gälgreppet och gäddan sprattlar till, är det bara jag då som ibland lyckas få mina fingrar igenom gäddans gällock? Alltså inte i själva gälarna utan i huden mellan tummen och pekfingret. Där man pressar sitt grepp. Det blir liksom ett hål. Är det här något som läker ihop hos fisken?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sophie Visa inlägg
            Jag skulle jättegärna vilja höra hur ni anser att man bör hantera fisken vid fångst.
            Främst så tänker jag på hur man bör hålla i fisken (t.ex vilket grepp) men även hur länge hanteringen bör pågå.
            Självfallet så ska man försöka minimera hanteringstiden men vissa fiskar, t.ex gädda, klarar ju av att vara ovanför vattenytan länge än andra. Man hanterar/greppar ju även fiskar olika beroende på art och storlek. Att exempelvis rota i munnen på en gädda och ta tumgreppet är ju inget att rekommendera. Det finns ju även kroppsdelar på vissa fiskarter som man bör undvika. Jag är väldigt grön och skulle därför uppskatta alla tips och information jag kan få gällande hur man bör hantera en fisk. Tänker främst på gädda och abborre men även andra arter, t.ex mört, lake, brax, sutare etc, som man kan stötta på är intressanta.
            Tycker det är jättebra att du först och främst är intresserad av och bryr dig om hanteringen eftersom det är viktigt de gånger man vill släppa tillbaka fisken.

Olika fiskar behöver ibland olika hantering som du säger.
            En "regel" gäller dock alla fiskar och det är som Stahre nämnde att det alltid är bäst att kroka loss en fisk i vattnet om man inte har för avsikt att ta bilder eller väga den av någon anledning (som att den är stor och ett nytt personbästa t.ex).

När det gäller gädda har ju folk lite olika möjligheter till hantering. En del är lite rädda för att ta i gäddor och då är en stor håv med gummerat nät lämpligt. Då kan man ha fisken där i tills man är beredd att kroka av den och dylikt. Annars tycker jag att bästa redskapet är handen faktiskt. En gädda får man ett väldigt bra grepp på i gällocket (ej gälbågarna) som sedan underlättar hantering med andra handen. Tex avkrokning osv.

En abborre kan man tex hålla i munnen och stödja med andra handen under magen. Samma med gäddan när man håller gälgreppen tar man andra handen under magen om man ska posa med den.

Ska man lägga en fisk ner bör man ha en s.k. avkrokningsmatta som är mjuk och vadderad för att de inte skall ta skada.

De fiskar som du nämner sist, s.k. vitfiskar har sköra munnar ofta och man bör inte hålla dom i munnen tycker jag. Lättast att bara hålla dom under bröstfenorna och runt stjärtspolen eller under analfenan. Är fisken stor kan man ha den bröstfenan som är mot sig själv mellan tummen och pekfingret.

Är du osäker på vilka fenor som är vad kan du se t.ex. här http://www.aquaticcommunity.com/se/anatomi/external.php

A och O när det gäller fiskhantering tycker jag är att vara väl förberedd. Att veta var man har sina saker innan man sitter med en fisk som behöver hanteras. Dvs vart man har peanger, tänger, att håven är redo om man behöver den, mattan är uppe osv.

Kommentera

Sunt förnuft räcker långt. Jag tror du vet hur en fisk bör hanteras, så som du vet hur en katt, fågel, kanin eller en bebis ska hanteras..

Huvudsaken är att du bryr dig. De som hanterar fiskar oömt är de som inte bryr sig. Det handlar inte om okunskap. Däremot finns det små detaljer man kan tänka på. Exempelvis knutlöst gumminät till håven e.t.c.
              Bloggen | Portfolio

Kommentera

Hur länge kan man ha en fisk ovanför ytan?
                Många fiskare verkar ha fiskarna uppe flera minuter för att posera inför kameror, gräva runt efter vågen och allt det där.
                Är det inte stor risk att många fiskar släpps tillbaks med grava hjärnskador när dom inte får syre på så lång tid?
                Vissa fiskar är ju helt avsvimmade när dom sätts tillbaks och måste vaskas till liv innan dom kan ta några simtag och försvinna ner i djupet igen. Återhämtar dom sig efter det?

Jag brukar släppa tillbaks fisken så fort jag får av den från kroken, om det inte är en fisk som ska slås ihjäl och bli mat till mig eller katterna, då klubbar jag den innan jag tar av krokarna.

Jag visste inte om det där med att man ska blöta händerna innan man tar upp fisken, tack för det tipset!

Att ta död på fisk ingår också i hanteringen av fisk.
                Avlivning av bytet ska göras snabbt och effektivt.
                Två-tre hårda slag med tillhygge mot huvudet dödar på en gång, mindre fiskar kan man knäcka nacken på snabbt så huvudet ligger dubbelvikt bakåt, då är fisken stendöd.
                Vissa personer kastar ner sin fångst i hink eller på marken där dom får ligga och kvävas till döds, det är helt fel sätt och såna odugliga fiskare borde hålla på med fiske.
                Senast ändrad av FiskeSnuset; 2016-06-18, 11:52.

[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]

Kommentera

Gös i måttlig storlek fungerar förbluffande ofta att hålla med en hand under magen. De ligger fint och stilla och låter sig krokas av.

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
                    Du ska oxå alltid blöta ner händerna innan du tar i fisken, för annars riskerar du att skada fiskens skyddande slemskikt/ mvh
                    nu antar jag att det var underförstått i det du skrev, men, vänder man på det så är det heller ingen garanti för att slemskiktet inte tar skada bara för att du blött ner händerna innan eventuell hantering. Förstår att det inte heller var det som avsågs att sägas med din post, men, tänkte de kan vara värt att poängtera att även om man blött ner händerna innan hanteringen (vilket man ska göra) så är det inget liksom "frikort" att bara gå loss å klämma, hantera å lalla runt me fisken i all evighet, istället är så lite hantering som möjligt självklart att föredra om man avser att släppa tillbaka sin fångst.

mvh
                    /peter
                    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 604 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    239 visningar