Är det du ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det du ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är det du ?

Det har varit heta diskussioner om etik och lag o moral mm. Vissa personer upprörda om någon pratar om reglering, regelverk mm. Men ingen ser till det som trotts allt gör vår hobby möjlig, nämligen fisken.

Om man kallar sig SPORTFISKARE så borde det innebära att man besitter en högre moral och en bättre etik än svensson och köttfiskarna.

Men i jakten på det där PB:t så glömmer vi allt, och tänker ofta att vad gör det OM JAG fiskar här nån timme. Lekfisk men vadå av 10 miljoner gäddor å jag tar en vad gör det. Jag kör ju C&R. Men vi ser inte hur vi som grupp, nämns 2 miljoner sportfiskare tillsammans utgör en stor påverkan. Och tänker bara hälften lika så innebär det ett skoningslöst bombande i gäddans ledområden.

Inte ens guider skyr några medel på sin jakt att tjäna pengar på lyckade guidturer. Man rovfiskar tom på sin egen tillväxt. Antagligen tänker man att om jag skor mig lite på lekgädda så får andra hålla tillbaka. Eller så tänker man, vadå det är ju inte förbjudet.

Fast även förbud skiter man fullständigt i. Litet problem anser säkert någon. Fel ett stort problem är det och det pågår hela dagar i alla vatten under hela lekperioden.

Är inte vi sportfiskare bättre än så här? Nu är denna artikel gammal, men det kan skrivas en sån här om dagen om någon bara hade tid att bevaka problemet.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

som jag sagt tidigare, om Sportfiskarna som förbund kunde gå i spetsen för att införa längd på rekordfiskar i stället för vikt kommer problemet troligen minska, en lång fisk är lång även utanför lektiden...troligen kommer problemet dock inte att försvinna helt, moralen är tyvärr riktigt dålig,för att inte säga usel hos en hel del som vill kalla sig sportfiskare
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vi må over på lengde som det vi skryter av, og bort fra vekt. Det er ingen vei utenom det. Fredningstid innen visse områder på gitte tider av året er tilsvarende tema som bare må på plass, uansett om folk liker det eller ei.

Norges Jeger og Fiskerforbund er enda tregere på dette området som Sportsfiskarna, om det er noen trøst. NJFF vedtok først i høst at CR i det hele tatt skal kunne brukes ifm forvaltning....
      Team Colibri

Kommentera

Fenomenet fiskeguider är tveksamt. Att det utgör en slags missbruk av det fria handredskapsfisket är en sak. En annan är att det, enligt mitt sätt att se saken, tar bort en stor del (den kanske största) av vad som gör sportfisket till just en sport, nämligen utmaningen att hitta fisken. Att guidefiske leder till ökat fisketryck mot vissa goda fiskeställen är en annan uppenbar nackdel.

Kommentera

Jag ställde inte denna fråga för att peka ut någon, utan mer som en tanke vi alla kan ställa oss. Frågan "Är det du?" är lika mycket riktad till mig själv. Jag har ställt mig den frågan i ett antal år nu liksom några andra frågor när det kommer till i hur vi förhåller oss till fisken i vattnet.

Vi har alla "syndat" ! Ja lekt runt bland lekfisk och i detta utövande så ser vi bara oss själva. Vi tänker sällan att jag är en av miljoner sportfiskare som antagligen gör likadant.

Att det påverkar gäddbeståndet behöver vi inte ens va oense om. För det gör det. Jag har varit på länsstyrelsen om att vi borde få några av dom viktigaste leka råden stängda men inget resultat. Att det samtidigt arrangeras inte bara 1 eller 2 utan flera tävlingar där alla i stort sett bombar samma lekmarar rimmar illa med den bild av fiske vårdande företrädare vi sportfiskare gärna vill se oss själva.

Men jag tror inte att ländgfokus helt kommer bort från detta. Lektid är mycket gädda samlat på begränsade ytor och dom långa kommer också att locka in fiskare så länge det är tillåtet.

Varför ska det va så svårt, jag är övertygad om att den stora massan står bakom tanken att ett antal av de stora och viktiga ledområden stängs. Det utgör trotts allt bara nån % av allt fiskbart vatten.

Hur beter man sig för att driva en sådan fråga. Länsstyrelsen verkar ha fullt upp att välja färg på kontoret och bestämma veckans fikabullar.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag tycker det är helt galet att uppenbara lekvikar inte stryks från tävlingsområdet vid stora fisketävlingar under våren. Speciellt när sportfiskarna inblandade.
            Jag maila sportfiskarna förra året och fråga hur de ställde sig till det men fick inget svar...

Starta denna tråd förra året, men den dog rätt snabbt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
              Jag maila sportfiskarna förra året och fråga hur de ställde sig till det men fick inget svar...
              Förmodligen jobbar de med frågan. Utan tidsplan.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Förmodligen jobbar de med frågan. Utan tidsplan.
                Ja, man jobbar med frågan. Hela tiden.
                C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                Fiskesnacks regler hittar ni Här
                Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Som tur är så bor och fiskar jag på ett område som har sett extrem förbättring på flera fiskevårdsområden

För 5-10 år sedan (och naturligtvis samtliga år innan dess) var de flesta lekvikar i skärgården full av gäddsax, ryschor och nät i inloppen

Naturligtvis råkade man alltid fastna med propellern i näten och råka kassera dessa omärkta redskap (märk väl att jag fastnade i näten med propellern under lekperiod, vilket indirekt gör mig till en lekförstörare) Men det var rent av förjävligt ett tag! Nu syns inte en gäddsax, näten lyser med sin frånvaro förutom vid extremfall och tillväxten är tydlig!

Jag själv har en extrem förkärlek till gäddan, C&R:at i 25 år! Och vill den intet ont

Nuförtiden så försöker jag anpassa fisket så att jag antingen fiskar en art som inte leker under den perioden, eller så fiskar jag inte på lekfisk helt enkelt! Men förr var vi definitivt inne mitt under perioden

Kommentera

Förbjud all sportfiske en månad under lekperioden samt all ismete vid minusgrader, hur svårt kan det vara?!!
                    AIK SM-GULD 2LAX9

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 605 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    244 visningar