Hur påverkas fisken av den varma vintern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur påverkas fisken av den varma vintern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur påverkas fisken av den varma vintern?

Hallå där!

Jag hoppas att många har haft en riktigt god jul och jag vill samtidigt passa på att önska er alla god fortsättning såväl som gott nytt skitfiske-år

Nu till saken: Hur påverkas fisken av det varma vintervädret?

Här i Stockholm finns det ingen is (iaf inte vid mina fiskeställen..) och jag som är nybörjare på det här har INGEN erfarenhet av att fiska under vintermånaderna. I somras talade alla om ismete och pimpelfiske och nu sitter jag här hemma och virkar (!!!!!!!!!) istället eftersom jag vettefan hur jag ska fiska. Dessutom är det mörkt, mycket vind och trots allt ganska obehagligt väder i allmänhet...

Går det ens att fiska nu? På instagram ser jag många fina gäddor och abborrar, men hur och var ska jag fiska för att lyckas med det? Togs inte alla båtar upp för flera månader sedan, hahahah?

Utöver min fisketorka så har jag för snart 2 månader sedan flyttat hemifrån och bor nu på Ekerö = massa vatten och en glad FiskeLina. Förutom det faktum att jag har långt till Huntyard & Berras i Vårby så är jag nöjd med fiskeläget, men jag har inte fiskat på vääääldigt länge nu ju Min fiskeblogg gapar för det mesta tom i fråga om nya inlägg eftersom jag inte vill blanda in för mycket andra intressen... Det har blivit en hel del mössor, tröjor, pannband och dessutom ett nedrans massa bakande och matlagande... Och segande pga korta dagar. Är det någon annan som känner sig som en fisk på torra land just nu?

Och viktigast av allt: HUR MÅR FISKARNA AV DETTA?!?!

/ FiskeLina
    Läs gärna min blogg och stötta en ung tjejs fiskeintresse! - www.fiskelina.webblogg.se

Det är klart att du kan fiska nu. Jag plockade upp en julgädda - på julafton!
    Gråt inte...
    båten ligger i vassen still
    full med gäddor och braxar
    full med ålar och laxar
    (Alice Tegnér)

Kommentera

Gäddorna hugger fortfarande (även de stora), sällan man åker hem utan något hugg (iaf för mig)

//Flexi

Kommentera

Hur fisken påverkas är verkligen en intressant fråga!
        Här i Smålands inlands hade vi bara några dagars is på lite större sjöar förra vinter. Nu i vinter kan det fortfarande komma kyla men än så länge är det ju otroligt milt. En väldigt lång period utan riktigt kallt vatten och is att tala om måste ju på något vis påverka fisken kan man tycka...

Angående fisket är det bara nöta på, hör varje vecka om ganska bra fångster av både abborre och gädda. Anpassa tempo, beten och platser efter vattemtemp så går det säkerligen att hitta huggvillig fisk även om vädret råkar vara "fel".

Kommentera

Jag är ingen biolog men jag skulle gissa att en mild vinter är bra för dom flesta inhemska fiskar, med möjligt undantag för köldtåliga arter som hoppas på att konkurrerande arter inte ska klara vintern.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejamine Visa inlägg
            Hallå där!

Jag hoppas att många har haft en riktigt god jul och jag vill samtidigt passa på att önska er alla god fortsättning såväl som gott nytt skitfiske-år

Nu till saken: Hur påverkas fisken av det varma vintervädret?

Här i Stockholm finns det ingen is (iaf inte vid mina fiskeställen..) och jag som är nybörjare på det här har INGEN erfarenhet av att fiska under vintermånaderna. I somras talade alla om ismete och pimpelfiske och nu sitter jag här hemma och virkar (!!!!!!!!!) istället eftersom jag vettefan hur jag ska fiska. Dessutom är det mörkt, mycket vind och trots allt ganska obehagligt väder i allmänhet...

Går det ens att fiska nu? På instagram ser jag många fina gäddor och abborrar, men hur och var ska jag fiska för att lyckas med det? Togs inte alla båtar upp för flera månader sedan, hahahah?

Utöver min fisketorka så har jag för snart 2 månader sedan flyttat hemifrån och bor nu på Ekerö = massa vatten och en glad FiskeLina. Förutom det faktum att jag har långt till Huntyard & Berras i Vårby så är jag nöjd med fiskeläget, men jag har inte fiskat på vääääldigt länge nu ju Min fiskeblogg gapar för det mesta tom i fråga om nya inlägg eftersom jag inte vill blanda in för mycket andra intressen... Det har blivit en hel del mössor, tröjor, pannband och dessutom ett nedrans massa bakande och matlagande... Och segande pga korta dagar. Är det någon annan som känner sig som en fisk på torra land just nu?

Och viktigast av allt: HUR MÅR FISKARNA AV DETTA?!?!

/ FiskeLina
            Hej Lina;

Jag har varit med förr då isen lagt sig betydligt senare än normalt. Sådana vintrar brukar Gäddfisket vara extremt bra! De riktigt stora Gäddorna står redan nu i lite djupare vatten i branter och runt uddar utanför lekvikarna. ...

För att komma åt dessa stora Gäddor krävs tillgång till båt. Det finns många Gäddfiskande läsare här som har båt och nästan lika många skulle glädjas åt att få ha med dig som gästfiskare i sin egen båt....

Power-stövlar, varma handskar, varma vattentäta kläder och varm mössa gör fisket trevligare och resultaten bättre så här års...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Kommentera

Fiskarna mår bra. Väldigt mycket betesfisk som är aktiv. Och predatorer. Massa skarvar och andra fåglar som dyker och kommer upp med betefisk (gott tecken)

Kan inte dina vatten, men du bör hitta mycket fisk utmed branterna. Vi har haft bra fiske från land där abborre stått bara ett par meter ut längs med branten. Bra med öring också (bifångst).

Håll utkik efter fågel som dyker efter betesfisk.

Tyvärr har det blåst mycket i år.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
              28 svar
              2 613 visningar
              12 gillar
              Senaste inlägg .art
              av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
              3 svar
              249 visningar