Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Svenska Dagbladet
Collapse
X
-
Jag tycker i och för sig att skribenten till viss del kan ha rätt; ingen av oss - tror jag - vill ju skada fiskarna mer än nödvändigt. Men samtidigt är sportfiskare som grupp förmodligen mer måna om såväl bestånden som att fiske skall skötas med hänsyn till såväl fisken som naturen eftersom bevarandet ligger i vårt intresse. Som grupp är våra incitament förmodligen tydligast och bäst i vad avser såväl djur- som miljövård.
Jag tycker att det är betydligt mer etiskt tveksamt att äta gris som inte kommer från fria gårdar än att kroka en gädda och försiktigt släppa tillbaka den utan att göra större åverkan med såväl krok som oömtålig hantering. Som alltid är det folk utifrån som inte vet hur fisket går till som är mest angelägna om att skapa debatt eller förbjuda.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av stefan1 Visa inläggSämre artiklar har jag definitivt läst i ämnet. Det skadar nog inte att tänka på vad vi sysslar med då och då..Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.
Kommentera
-
En snart 60årig gammal avdammad journalist som annars får vardagen att gå ihop med att göra korsord till tidningar. Frilansar nå utfyllnadsartiklar åt svd när antingen deras tidning eller hans plånbok blir för tunn.
Nu har han klivit in och gjort tre halvsideartiklar med fiske denna veckan. Mån-Tis-Ons.
Gissningsvis kommer det komma två till (tors-fre) så kan han göra korsord resten av månaden.
Så kan han ha sin 60-års fest om en månad.
Men som sagt så är väl artikeln rätt snäll ändå.
Bara vara realist. Fisken mår väl bäst av inget fiske alls istället för bli krokad och släppt. Mina fiskar följer inte självmant med upp i båten. Men fisken blir nog också hellre släppt och lite skamfilad än klubbad och kastad.Alumacraft så klart!
Kommentera
-
Det är en jäkla massa saker vi människor gör för vårt eget höga nöjes skull. Sportfiske är en grej i mängden. Det är inte det sämsta, det får ut folk i naturen och det är bra på många sätt.
Av alla saker vi gör för rekreation, så är nog flygresor värst? Inte bara med tanke på utsläppen, en och annan fågel blir ju påkörd bara för att Svensson vill jobba lite på solbrännan.
Sen kommer nog vattenklosetten, våra vanliga toaletter är riktiga miljöbovar. Utedassen var faktiskt överlägsna ur miljösynpukt.
Jag läste någonstans att köttkonsumtionen ökat med 30% de senaste 20 åren. Mängder med djur som dör för att det är populärt att grilla på sommarn. Inte för att våra kroppar blivit mer köttberoende.
Vårt sportfiske ska vara så etiskt det bara går, det är självklart!
Och så etiskt som det varit nu har det aldrig varit.
Hur många nöp in hullingen för 25 år sen, annat än när kroken fastnat i skjortärmen?
Fanns det ens hullinglösa krokar för 30-40 år sen?
Det går åt rätt håll.
Kommentera
-
Ser inget större problem med den artikeln. Däremot finns det ju svensk forskning i ämnet, tex Fränstams utmärkta examensarbete, som visar att dödligheten vid c&r är mkt låg. Dock krävs det ju en viss kunskap och erfarenhet av fångstmannen för att fisken ska överleva, vilket kanske många semesterfiskere saknar. Och jag antar att det är den typen av fiskare som är målgruppen för artikeln.
Kommentera
-
Klart man tänker på vad man sysslar med, men det viktigaste är väl att man tar hand om fisken till bästa förmåga, för sluta fiska kommer vi aldrig göra.
Utan att trampa på några tår skulle jag rekommendera att trycka in hullingarna och bara försöka använda 1 trekrok så gott det går, det räcker faktiskt för de flesta drag.
Vet inte om det bara är jag som tänker på det här, men något man ser i allt för många fiskefilmer vid gäddfiske är hur folk håller stora gäddor lodrätt med gälgreppet utan något som helst stöd under buken, trodde detta var väldigt viktigt för att undvika skador på ryggraden och organen, konstigt i så fall att det sker så ofta, även av mer kända profiler.
Kommentera
-
Vet inte om man ska vara stolt eller förolämpad...
Skämt åsido så tycker jag som gammal journalist att de tre artiklar jag läst varit måttfulla (utom då att jag själv är citerad i den tredje). De beskriver ju så vitt jag kan se en faktisk verklighet. Och jag kan inte se att skribenten, till skillnad från vissa, låter en egen förutfattad och kritisk åsikt komma fram. Det finns ju trots allt ett dilemma i vår hobby. Min 40-åriga son, icke sportfiskare, brukar stirra undrande, med en ton av ogillande, på mig när jag förklarar att jag släpper tillbaka de flesta fiskarna... Leka med fisken på det viset!?
Sportfiske är en inte helt kontroversfri sport, men jag tycker han i den första artikeln håller en bra balans, till skillnad t ex mot den tendentiösa artikel om Cecilia Grönberg som debatterats här på FS...
Skitfiske!
Gösta
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 614 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art