Hållbart gäddfiske värmlandsjön! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hållbart gäddfiske värmlandsjön!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hållbart gäddfiske värmlandsjön!

Hej jag är en hängiven sportfiskare. Valet av fiske har fallit på gäddfisket dom sista 15 åren.
    Mitt fiske bedrivs på Vänern Värmlandsjön.Här bedrivs för det mesta trolling fiske efter Lax och Öring och det läggs mycket fokus och resuser på just detta fiske i det här området och andra delar av Vänern också såklart.Och det ser jag som en självklarhet att vi ska bedriva en sunt och ihållande fiske i dom vatten vi har så vi har chans till bra fiske även i framtiden.

Jag tycker detta även borde gälla vårt gäddfiske här i Vänern?
    Vi har ett fantastisk bra gäddfiske här
    Och jag känner att man borde göra något för att bevara det så.

Det är fler som sportfiskar efter gädda mer än någonsin i sverige just nu och intresset ökar. Vilket är otroligt roligt se.

Tyvärr finns en tråkig attityd bland sportfiskare att gäddan förstör det Lax fiske som bedrivs och att det ska "slaktas" hit och dit.Ofta och tyvärr slår man ihjäl stor gädda med kommentarer
    " att det finns hur mycket som helst"
    Frågan är hur länge?

Beståndet av stor gädda i mitt område
    Är bra och det fångas ofta fina fiskar mellan 7-9 kg men även fisk på 10+.

Hållbart fiske gäller för alla fiske arter så även för gäddan i Vänern anser jag!

Med detta sagt vill jag kolla om det finns ett intresse och synpunkter på hur vi kan hjälpa till ett hållbart och bra gäddfiske i vänern?

Mvh Christian

Ursprungligen postat av Gäddbändarn Visa inlägg

Tyvärr finns en tråkig attityd bland sportfiskare att gäddan förstör det Lax fiske som bedrivs och att det ska "slaktas" hit och dit.Ofta och tyvärr slår man ihjäl stor gädda med kommentarer
    " att det finns hur mycket som helst"
    Frågan är hur länge?
    Den där "mätningar och utredningar gjorda av experter på vetenskapligt sätt behöver jag inte bry mig om för jag vet bäst själv på känsla vilka åtgärder detta ekosystem behöver"-attityden som du berättar om är sjukt trist. Ibland känns ett fritidsfiskets motsvarighet till jägarexamen inte som en dum idé. T.ex när nån som spinnfiskar i gäddrika vatten inte har vett att skaffa och ta med sig kroklossare.
    All you need is Lubb.

Kommentera

Jag tycker att man borde begränsa antalet fisk som tas upp iaf. Idag gäller ju 3st laxar min. 65cm i sjön per båt. Det vore rimilgt och göra nått liknande med gäddan så även abborren. Idag får man ta obegränsat med fisk.

Finns ju exempel på att man uttrar upp storgädda som sen säljs för export till tex Frankrike.
      Där borde det absolut finnas begränsningar! Finns väl ingen andledning och ta fisk upp emot 12kg som mat fisk enligt mitt tycke.

Man kan ju kalla mig gnällig men varför inte göra nått innan man tömt områden på stor fisk.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
      28 svar
      2 614 visningar
      12 gillar
      Senaste inlägg .art
      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
      3 svar
      252 visningar