Dagvattnets inverkan på gäddleken. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dagvattnets inverkan på gäddleken.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dagvattnets inverkan på gäddleken.

I Umeå finns det f.n planer på att bygga ett nytt handelsområde(tänk mataffär modell större)i närheten av Nydalasjon. Utifrån de kartor jag studerat så kommer dagvattnet från området att rinna ut i det våtmarksområde(kallas för Noret)i Nydalasjon där gäddor leker. Viss rening av dagvattnet är tydligen planerat. Från Noret, som omges av en myr, så rinner vatten ut i en liten bäck som mynnar ut i Umeälven. Har någon svaret på hur pass "tålig" gäddlekplatser, gäddrom och gäddyngel är för sådant som kan tänkas komma från dagvattnet? Tilläggas bör att sjön enligt mätningar ska vara väldigt ekologiskt känslig, den har väldigt långsam vattenomsättning(tar 2,2-2,7år att "byta ut" vattnet), är stadsnära med en hel del olika aktiviteter i och kring sig, bl.a E4:an.....

Senast ändrad av Usling; 2015-06-14, 10:34.
    All you need is Lubb.

Kontakta kommunen och fråga om det finns ett miljötillstånd för köpcentrat som du kan få en kopia på. I så fall ska dagvattenfrågan ha ingått och prövats, vilket det verkar ha gjorts i och med att man kommer att ha någon form av rening (oftas en damm som samlar upp vattnet och avskiljer partiklar).
    Dagvatten från parkeringar är generellt rent, särskilt i norrland där ni inte saltar hela vintrarna, så jag tror inte du behöver vara orolig. Men det skadar aldrig att kolla upp.

Nu var det ett tag sedan jag bodde i Umeå, men då la fiskeklubben mycket energi på att fiska gädda med ryssja i Noret för att hålla nere gäddbeståndet. Man satte ut regnbåge,splejk och annant i sjön då, populärt fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
      Kontakta kommunen och fråga om det finns ett miljötillstånd för köpcentrat som du kan få en kopia på. I så fall ska dagvattenfrågan ha ingått och prövats, vilket det verkar ha gjorts i och med att man kommer att ha någon form av rening (oftas en damm som samlar upp vattnet och avskiljer partiklar).
      Dagvatten från parkeringar är generellt rent, särskilt i norrland där ni inte saltar hela vintrarna, så jag tror inte du behöver vara orolig. Men det skadar aldrig att kolla upp.

Nu var det ett tag sedan jag bodde i Umeå, men då la fiskeklubben mycket energi på att fiska gädda med ryssja i Noret för att hålla nere gäddbeståndet. Man satte ut regnbåge,splejk och annant i sjön då, populärt fiske.
      Enligt uppgift så ska försöken att minska gäddbeståndet ha upphört.
      All you need is Lubb.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
      28 svar
      2 613 visningar
      12 gillar
      Senaste inlägg .art
      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
      3 svar
      249 visningar