Effekter av C&R förbuden i Tyskland och Schweiz - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Effekter av C&R förbuden i Tyskland och Schweiz

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Effekter av C&R förbuden i Tyskland och Schweiz

Sedan några år tillbaka så råder det förbud mot C&R fiske i Tyskland och Schweiz. Det jag undrar är om det finns några oberoende vetenskapliga undersökningar som kan ge ett hum om vilka effekter det har fått, dels på fiskbestånden men även på hur mycket det fiskas.

Skulle också vara intressant att se hur lagen har upprätthållits. Hur många har åtalats samt dömts för brott mot C&R förbuden? Vilka straff har utdömts?

Både hårdfakta och anekdoter är av intresse, men då ska de också, i den intellektuella hederlighetens namn, presenteras som anekdoter.
    Senast ändrad av Usling; 2015-02-23, 20:38.
    All you need is Lubb.

Utan att själv ha fiskat i Tyskland så vet man ju att det fiskas rätt friskt i Rügen med C&R och det bedrivs även en hel del karpfiske i Tyskland och jag har svårt att tro att de slår ihjäl sin fisk.

Med andra ord efterlevs det nog inte särskilt hårt.

Kommentera

Är det någon som kan reda ut deras regler mer i detalj? Det väl inte strikt förbud mot att släppa tillbaka utan så att fisk som inte uppfyller ex minimimått måste sättas tillbaka precis som hos oss, men fisk som är lovlig måste tas upp? Fungerar det ihop med fönsteruttagsregler så känns det ju inte så drastiskt som det först kan låta.
      Något jag uppfattat som ett problem i Tyskland är att tävlingsmetet komplicerats. För att slippa slå ihjäl ett ton mört och braxen så ansöker man inför tävlingar om tillstånd att flytta fisk från en sjö till en annan som en "fiskevärdsåtgärd". Det gör att tävlingsmetet kan fortsätta utan att slå ihjäl allt.

Kommentera

Varit på en föreläsning kring detta under world recreational fishing conference i berlin 2012. Minns inte i detalj, men något som gjorde lagstiftningen i Schweiz lite urholkad var att det var tillåtet att släppa i fisk som var för liten för att ta upp samt större fisk vilka kunde vara viktiga lekfiskar för beståndet. Det fanns ingen specifikation i lagtexten för hur stor, eller liten olika fiskarter skulle vara för att falla in i dessa kategorier. Kort sagt var detta alltså definitionen av C&R, där man tar upp rätt fisk till matbordet.

I Tyskland motiverar dem även tävlingsverksamheten med att samla in fisk för miljögiftsprovtagning.

Kommentera

C&R verkar bedrivas flitigt även om man talar lite tyst om det. I de flesta fall verkar ingen bry sig men har hört talas om ett fall med böter.

http://www.fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=7343

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
            Sedan några år tillbaka så råder det förbud mot C&R fiske i Tyskland och Schweiz. Det jag undrar är om det finns några oberoende vetenskapliga undersökningar som kan ge ett hum om vilka effekter det har fått, dels på fiskbestånden men även på hur mycket det fiskas.

Skulle också vara intressant att se hur lagen har upprätthållits. Hur många har åtalats samt dömts för brott mot C&R förbuden? Vilka straff har utdömts?

Både hårdfakta och anekdoter är av intresse, men då ska de också, i den intellektuella hederlighetens namn, presenteras som anekdoter.
            Hej Tomas;

Jag tror att de flesta sportfiskare i Tyskland och Schweiz varit lite fumliga och råkat tappa tillbaka fisken i vattnet igen i samband med kroklossandet ...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

Kommentera

Jag känner rätt många fiskare i dessa länder och de bedriver för det mesta C&R.
              Detta är inget tex poliserna prioriterar vilket är sunt.
              Som OF säger inte otillåtet vara lite fumlig

Kommentera

Jag är tysk och jag har alltid "tappat" stora fiskar, som jag inte ville äta. Och det gör faktiskt alla som jag känner. Det finns väl några "Kochtopfangler" (kastrull fiskare), som tar med allt. Men de tar också fisk, som är för lite.
                Polisen bryr sig inte alls om det själv så länge jag vet. Men akta dig för djurrättsaktivister!

Kommentera

Nu har inte jag någon praktisk erfarenhet av fiske i Tyskland, men enligt vad jag har läst i bla Fisch & Fang så är det enligt lagen tillåtet att returnera fisk som man inte kan använda eller inte är ändamålsenliga, typ man är ute efter Stekabborrar och råkar få en Gädda. Likaså är det ok att inte ta upp större fiskar som kan innehålla mycket miljögifter. Men blir man haffad när man drar portionsgösar i antal som man konsekvent släpper tillbaka så kan man åka dit. Det var någon advokat som intervjuades i ämnet och han nämnde flera fall där fiskare senare hade blivit friade från böter som de hade fått av polisen. Men det är vad jag har läst i tidningen, hur det är i praktiken kan ju skilja från delstat till delstat och från polismyndighet till annan.

Petri Heil

Kommentera

En bekant till mig fick 3 månaders "handräckningstjänst inom socialvård" för att han använde ekolod vid fiske.
                    Han släpper ofta tillbaka fisk och det har ingen politzi brytt sig om än så länge.
                    De har betydligt tuffare fredningstider runt lek än vad vi har. Gös, abborre, gädda, öring å harr pratar jag om nu.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 614 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    252 visningar