Jag utryckte mig lite dumt så jag omformulerar mig. Smååar som den jag håller på mig är till för fisken och inte för sportfiskarna. Iden och ålen nejonögon och gynnas nog av åtgärderna som gynnar öringen. Det är väl bara storspiggen som missgynnas då det blir fler predatorer men det kan jag leva med. Och absolut det flera aktörer borde dela på ansvaret tillexempel vattenkraften yrkesfiske etc men när det gäller havsöringen står sportfisket för den största beskattningen.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fiskekort i havet, vad säger ni om det?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Robert Fjärås Visa inläggResonemanget faller på att det behövs resurser för att få fina öringar. Och åar av det här slaget är nästan för små för att bedriva något vettigt fiske i och skulle åtgärderna betalas av fiskekort skulle ett kort kosta åtskilliga tusen, och när man hör många här inne är 400 hundra för att fiska i hela havet för dyrt. De här små åarna är ju i första hand till för att producera smolt.
Sen så har du rätt I att sportfiskare är en av de som beskattar bestånden av havsöring hårdast. Så givet är att vi också är de som bör hjälpa bestånden.
Men områdrna som behöver hjälp är samtidigt förstörda av jordbruk och minidammar, tycker faktist att de också kan hjälpa till med att återställa lite av vad de förstört.
Förhoppningsvis så kommer vattenkraften att få göra det, nu när nya miljöderiktiv ska börja tillämpas.I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.
Min Blogg
http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
http://www.sportfishinglovers.se/
Kommentera
-
Jag tvivlar inte på att sportfisket skattar öringbestånden ganska hårt men var finner jag belägg (fakta) för att sportfisket skattar bestånden hårdast?
Det är inte alltför sällan man läser om "lagliga" nät som hindrar öringens vandring. Dessa fiskare borde rimligtvis skatta bestånden ännu hårdare.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Läste en rapport om detta. Runda slängar yrkesfiske 5% sportfiske 60 % husbehovsfiskarna 35%. Att sedan husbehovsfiskarna är några få gamla gubbar och sportfiskarna hundra gånger fler är en annan femma. Att stoppa nätfisket på västkusten borde ha högsta prioritet men det är en helt annan fråga.
Kommentera
-
Jag tror mer på att införa en avgift på kustfiske .områden som är inom 3 meters gränsen.Utöver det så ingen avgift så slipper man det där med att att man inte kan fiska makrill eller annat som går djupare vatten.
Det är den stora skaran av flugfiskare som tar mest öring runt kusten och tycker att det är vi som vill behålla det fina fisket ska ge en peng för det.
makrill fisket kan vi inte göra så mycket åt som bestäms mer interantionellt och en avgift påvekar det fisket nämnvärt
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 613 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art