Fiskekort i havet, vad säger ni om det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekort i havet, vad säger ni om det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Samtidigt är Sverige unikt på det viset att du faktiskt kan åka hit och fiska med rätt fria händer vilket lockar till sig turister. Det ger även unga möjligheten att pröva på fisket utan att det kostar särskilt mycket = positivt för utvecklingen.
    Säger inte detta en hel del om det sjuka i vårt system. Vem som helst kan alltså åka hit och fiska fritt i Östersjön som samtidigt är ett av jordens mest exploaterade och förstörda vatten. Positivt för vilken utveckling då ? ? antalet fiskare. Är kvantitet fiskare högre prioriterat än kvalitet i miljön ? Lockar hit turister visst men vem tar dom pengarna då ? Miljön står för kostnaden medans giriga turistföretag tar pengarna och det skulle vara positivt för vårt sportfiskeintresse ? ? ?

Att ta in pengar via skatt är ingen bra lösning. Det finns så oändligt mycket annat som borde betalas via skatt. Inte ens vår sjukvård är helt fri. Jag betalade 800:- för att få hela familjen kollad pga av efterhängsen halsont, synd om dom som inte har råd med det ? Jag tror det är på tiden att bortskämda svenskar inser att JAG PÅVERKAR och kostnaden för det jag påverkar ska jag själv stå för, ingen annan. Visst är det synd om den som inte har råd. Men säg den förortsunge som springer runt med I-phone och märkeskläder och inte skulle ha råd med en fiskelicens på 500:-. Har högre telefonkostnad per månad än vad ett fiskekort här sägs vara värd. Väldigt knepig värdering och tyvärr lite belysande för hur antalet sportfiskare ser på sitt ansvar för miljön, nämligen att allt är för dyrt och någon annan bör betala.

Allemansrätten och det fria fisket är rättigheter. Det som glöms är skyldigheterna. I takt med att Sverige växer och turismen tilltar och vinstintressenter ser möjligheten att tjäna grova pengar på att utnyttja våra rättigheter tilltar också problemen. Vem blir kvar som ska stå för skyldigheterna? Vem ska stå för kostnaden att vårda? Vem ska ta ansvar för att miljö, mark och vatten inte överutnyttjas?

Jag är både mark och vattenägare. Att vårda dessa får jag göra med mina intjänade pengar, men det är fritt för vilket turistföretag som helst att bedriva friluftsliv och använda mina marker i eget vinstintresse utan att ge mig ett öre. Detsamma gäller mina fiskevatten, där man kan se guidbåtarna på kö, tror ni jag vill bekosta rensning av lekstränder, vassklippning och annan fiskvård ? Vi har gjort det en tid i vårt fvo, men slutat då det bara innebär stora utgifter som andra drar nytta av och tjänar pengar på våra investeringar.

Dessa rättigheter i Sverige har förverkat sig själva. Vi kan inte längre ha dessa totala friheter. Den moderna människan inser inte att det finns en kostnadssida/skyldighetssida av det vi sysslar med. Man tar alla rättigheter för huggna i sten. Och någon annan ska ta ansvar och betala. Som försvar nämner man att det är synd om dom som inte har råd. Det kommer alltid att finnas dom som inte har råd oavsett område och sysselsättning. Men ska värdet på vår natur sättas så lågt att ALLA har råd innebär det bara att naturen i slutändan är förloraren.
    Senast ändrad av Exxet; 2014-12-23, 10:58.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ibland Anders, så gillar jag nåt av dina inlägg mer än andra....
      Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tycker att våran natur och våran frihet att nyttja den är en av de värdefullaste vi har.
        Sen så blir baksidan av det att naturen slits, och att vi har seriösa problem med naturförstörelse.
        Till stor del så har vi vår livsstil att skylla på. Och naturligtvis vår tunga industri, gruv, skog, papper och energi mm mm. Även jordbruket har förstört massor.
        Dagens turistnäring betalar inte heller tillbaka något.

Men. . Nu var frågan mer vad vi som fiskar som hobby kan göra.
        Och en nationell licens precis som jägarna har, 300kr per år. Gratis för alla under 18,
        En enkel betal funktion vore något som sportfiskarna vore lämpliga att handha.
        De är som närmast oss ändå.
        Senast ändrad av keldor; 2014-12-23, 16:01.
        I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
        http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
        http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Exxet,
          Bra inlägg! (Jag vet dock inte om jag håller med fullt ut).

Så här tänker jag mig en rikstäckande fiskelicens:
          Enskild licens och en familjelicens (1,5 gånger beloppet).
          Medföljande häfte med info kring bestämmelser och C&R.
          Sedan kan några fler vatten (kommunala dammar* och sjöar etc.) få ingå i den licensen (i likhet med Danmark och Polen).

Avskaffande av nätfiske inom det fria handredskapsfisket.
          Fångstbegränsning i alla vatten till max 2 fiskar klubbade per dag (gäller samtliga predatorer).
          Jag tycker att överskottet från licenserna bl.a. ska ersätta personer som Exxet för insatser i "deras vatten".

*(små lättillgängliga vatten är bra ställen att låta barn få prova på att fiska i).
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-12-23, 12:45.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Robert Fjärås Visa inlägg
            Jag spånar förutsättningslöst. I Norge är väl det fritt fiske i havet, jag har kanske missat att betala i så fall. Men som sagt vi måste bli bättre på fiskevård och göra det bästa av våra resurser och tycker att 400 kr för att fiska öring och hummer torsk makrill bla ett år i Halland är överkomligt. Håller på med ett fiskevårdsprojekt i en liten jordbrukså och ett ton lekgrus kostar 100 kr och det räcker till 3m2, grävmaskin 800 per timme sedan kommer plantering vassrensning så det sticker fort i väg. Hade pengarna gått oavkortat gått till fiskvård så hade vi haft ett fiske i världsklass tror jag.
            Hej Robert Fjärås;

Varje år som jag fiskat i Norge har jag innan fisket påbörjats betalat Fisketrydgavgiften hos närmaste postkontor, oavsett om jag fiskat i havet, insjö eller älv..

God Jul & Gott Nytt År!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Säger inte detta en hel del om det sjuka i vårt system. Vem som helst kan alltså åka hit och fiska fritt i Östersjön som samtidigt är ett av jordens mest exploaterade och förstörda vatten. Positivt för vilken utveckling då ? ? antalet fiskare. Är kvantitet fiskare högre prioriterat än kvalitet i miljön ? Lockar hit turister visst men vem tar dom pengarna då ? Miljön står för kostnaden medans giriga turistföretag tar pengarna och det skulle vara positivt för vårt sportfiskeintresse ? ? ?

Att ta in pengar via skatt är ingen bra lösning. Det finns så oändligt mycket annat som borde betalas via skatt. Inte ens vår sjukvård är helt fri. Jag betalade 800:- för att få hela familjen kollad pga av efterhängsen halsont, synd om dom som inte har råd med det ? Jag tror det är på tiden att bortskämda svenskar inser att JAG PÅVERKAR och kostnaden för det jag påverkar ska jag själv stå för, ingen annan. Visst är det synd om den som inte har råd. Men säg den förortsunge som springer runt med I-phone och märkeskläder och inte skulle ha råd med en fiskelicens på 500:-. Har högre telefonkostnad per månad än vad ett fiskekort här sägs vara värd. Väldigt knepig värdering och tyvärr lite belysande för hur antalet sportfiskare ser på sitt ansvar för miljön, nämligen att allt är för dyrt och någon annan bör betala.

Allemansrätten och det fria fisket är rättigheter. Det som glöms är skyldigheterna. I takt med att Sverige växer och turismen tilltar och vinstintressenter ser möjligheten att tjäna grova pengar på att utnyttja våra rättigheter tilltar också problemen. Vem blir kvar som ska stå för skyldigheterna? Vem ska stå för kostnaden att vårda? Vem ska ta ansvar för att miljö, mark och vatten inte överutnyttjas?

Jag är både mark och vattenägare. Att vårda dessa får jag göra med mina intjänade pengar, men det är fritt för vilket turistföretag som helst att bedriva friluftsliv och använda mina marker i eget vinstintresse utan att ge mig ett öre. Detsamma gäller mina fiskevatten, där man kan se guidbåtarna på kö, tror ni jag vill bekosta rensning av lekstränder, vassklippning och annan fiskvård ? Vi har gjort det en tid i vårt fvo, men slutat då det bara innebär stora utgifter som andra drar nytta av och tjänar pengar på våra investeringar.

Dessa rättigheter i Sverige har förverkat sig själva. Vi kan inte längre ha dessa totala friheter. Den moderna människan inser inte att det finns en kostnadssida/skyldighetssida av det vi sysslar med. Man tar alla rättigheter för huggna i sten. Och någon annan ska ta ansvar och betala. Som försvar nämner man att det är synd om dom som inte har råd. Det kommer alltid att finnas dom som inte har råd oavsett område och sysselsättning. Men ska värdet på vår natur sättas så lågt att ALLA har råd innebär det bara att naturen i slutändan är förloraren.

" När skärgårdsfolken togs ifrån äganderätten och det fria handredskapsfisket kom var inte fisketrycket en bråkdel av idag"

Det är det som jag tycker vore det tråkiga. Oavsett om fisketryck påverkar vårt fiske tycker jag det är positivt att fler och fler fattar tycke för vår hobby.
              Skyldigheterna du nämner finns ju redan. Det finns en massa paragrafer som skyddar vår natur problemet är ju att det inte kontrolleras eller efterföljs. Vad får dig att tro att det skulle bli starkare kontroller (och i längden mindre naturslitage) om man blev tvungen att betala för att fiska i havet?

Är det något jag faktiskt stör mig rejält på är det FVOs oförmåga att göra det lättillgängligt att fiska i deras vatten. Det finns hur många exempel som helst på områden som inte verkar göra något överhuvudtaget med sina pengar från fiskekorten. Anskaffning av ramper, lättillgänglighet för att köpa kort, kartor, upprustning med mera.
              Senast ändrad av Sg; 2014-12-23, 14:12.

Kommentera

Jag har själv tänkt i samma banor som du Sir-Fish.

SVAR TILL SG: Ingen visar respekt eller omsorg för det som är gratis, det är ingen åsikt det är en sanning som du kan se effekterna av inom alla områden.

Men jag nämnde inget om, hur ett ev. system ska utformas eller dess kostnadsnivåer. Jag tror dock att vill vi med STORT sportfiskeintresse verkligen värna om våra vatten (vilket vi ofta skryter med att vi är dom ända som gör) så måste vi visa att vi vill och kan ta detta ansvar. Att bara peka på att det ska va fritt och att det är våran rättighet visar inte att vi värnar om detta ansvar. Jag tror starkt på att det ansvar och omvård vi uppvisar står i relation till vad vi får betala (de uppoffringar vi gör) för det. Allt som är gratis visar ingen människa respekt för, det är ju ändå gratis, någon annan betalar.

18 års gräns för fiskelicens kan vara vettigt. Likaså kan enkelt toppknutet mete räknas som licensbefriat tex.

Jag kan även se ett system där vi har olika licenser/kostnader för insjöar och Östersjön. Skärgården och östersjön kan då ha en högre licenskostnad. Kostnad för detta är ändå en marginell kostnad när man läser vad folk handlar när det gäller spön, rullar, båtar, ekolod och annan utrustning.

Men baksidan är att det pengar ett sådant system inbringar lätt försvinner i administration. Vinsten blir ändå att vi som betalar uppvisar lite mer omsorg och respekt för våra vatten och därmed får sportfiskarna som organisation lite mer trovärdighet i den politiska debatten.

Jag hoppas innerligt att vi får ett system liknande våra grannländer, och gärna ett som ställer lite större krav än så.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Resonemanget faller på att det behövs resurser för att få fina öringar. Och åar av det här slaget är nästan för små för att bedriva något vettigt fiske i och skulle åtgärderna betalas av fiskekort skulle ett kort kosta åtskilliga tusen, och när man hör många här inne är 400 hundra för att fiska i hela havet för dyrt. De här små åarna är ju i första hand till för att producera smolt.

Kommentera

Alla verkar överens om att mer pengar till fiskevård och skötsel behövs. De länder som har såna system, hur gör de? Vi har läst om den danska och norska modellen. I Tyskland måste man ta fiskelicens på samma sätt som vår jaktlicens med examensprov, men jag vet inte om de har något system som finansierar fiskevård. Hur gör man i USA? De brukar ju vara framåt när det gäller sånt här.

Kommentera

Ursprungligen postat av Robert Fjärås Visa inlägg
                      Resonemanget faller på att det behövs resurser för att få fina öringar. Och åar av det här slaget är nästan för små för att bedriva något vettigt fiske i och skulle åtgärderna betalas av fiskekort skulle ett kort kosta åtskilliga tusen, och när man hör många här inne är 400 hundra för att fiska i hela havet för dyrt. De här små åarna är ju i första hand till för att producera smolt.
                      Det finns annan fisk än öring (Nej, en ås huvuduppgift är inte att producera smolt...). Jag tycker det är märkligt att så fort fiskevård nämns så hamnar "ädelfisken" i fokus. Det finns åar som bör restaureras för t.ex. färnans skull. Den småskaliga vattenkraften måste bort! Det behövs fler gäddfabriker.

Alla dessa insatser ska inte bekostas enbart av sportfiskare. Det är inte vi som byggt dammar eller släppt ut gödningsmedel i våra vatten.
                      Hur mycket tär sportfisket på öringstammarna?
                      Det får gärna finnas lite balans i vem som pyntar för vad...
                      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-12-23, 15:59. Anledning: Lite grammatiskt tjofräs...
                      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 625 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      256 visningar