Samtidigt är Sverige unikt på det viset att du faktiskt kan åka hit och fiska med rätt fria händer vilket lockar till sig turister. Det ger även unga möjligheten att pröva på fisket utan att det kostar särskilt mycket = positivt för utvecklingen.
Att ta in pengar via skatt är ingen bra lösning. Det finns så oändligt mycket annat som borde betalas via skatt. Inte ens vår sjukvård är helt fri. Jag betalade 800:- för att få hela familjen kollad pga av efterhängsen halsont, synd om dom som inte har råd med det ? Jag tror det är på tiden att bortskämda svenskar inser att JAG PÅVERKAR och kostnaden för det jag påverkar ska jag själv stå för, ingen annan. Visst är det synd om den som inte har råd. Men säg den förortsunge som springer runt med I-phone och märkeskläder och inte skulle ha råd med en fiskelicens på 500:-. Har högre telefonkostnad per månad än vad ett fiskekort här sägs vara värd. Väldigt knepig värdering och tyvärr lite belysande för hur antalet sportfiskare ser på sitt ansvar för miljön, nämligen att allt är för dyrt och någon annan bör betala.
Allemansrätten och det fria fisket är rättigheter. Det som glöms är skyldigheterna. I takt med att Sverige växer och turismen tilltar och vinstintressenter ser möjligheten att tjäna grova pengar på att utnyttja våra rättigheter tilltar också problemen. Vem blir kvar som ska stå för skyldigheterna? Vem ska stå för kostnaden att vårda? Vem ska ta ansvar för att miljö, mark och vatten inte överutnyttjas?
Jag är både mark och vattenägare. Att vårda dessa får jag göra med mina intjänade pengar, men det är fritt för vilket turistföretag som helst att bedriva friluftsliv och använda mina marker i eget vinstintresse utan att ge mig ett öre. Detsamma gäller mina fiskevatten, där man kan se guidbåtarna på kö, tror ni jag vill bekosta rensning av lekstränder, vassklippning och annan fiskvård ? Vi har gjort det en tid i vårt fvo, men slutat då det bara innebär stora utgifter som andra drar nytta av och tjänar pengar på våra investeringar.
Dessa rättigheter i Sverige har förverkat sig själva. Vi kan inte längre ha dessa totala friheter. Den moderna människan inser inte att det finns en kostnadssida/skyldighetssida av det vi sysslar med. Man tar alla rättigheter för huggna i sten. Och någon annan ska ta ansvar och betala. Som försvar nämner man att det är synd om dom som inte har råd. Det kommer alltid att finnas dom som inte har råd oavsett område och sysselsättning. Men ska värdet på vår natur sättas så lågt att ALLA har råd innebär det bara att naturen i slutändan är förloraren.
Kommentera