Fiskekort i havet, vad säger ni om det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekort i havet, vad säger ni om det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag personligen skulle mer än gärna kunna betala en summa per år för fritt fiske i haven och sjöarna. Men om jag ska betala vill jag se resultat oxå. Jag har ingen större lust att betala pengar till en central organisation som ska "förmedla" pengarna och 75% av pengarna försvinner.

Men däremot om jag kan välja vilket område/klubb jag vill lägga hela summa på är det en annan sak. På detta sätt skulle nog de bli mer fart på flera ställen i landet och återställa fiskeområden och vattendrag. Juh fler som fiskar i ett område juh mer pengar får de in.

Alla vi som fiskar vill väl ha ett hållbart fiske där just vi fiskar. Så 400kr är väl en ganska liten summa att betala per år för att få ett bättre fiske där man fiskar.

Vad betalar yrkesfiskarna för avgifter och vart går dessa pengar någon som vet ?

Sen vad gäller guiderna så borde väl dessa få betala mer eftersom de belastar området hårdare alternativt att guiderna får ta ut en avgift som går till området som de fiskar i.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Robert Fjärås Visa inlägg
      Vad skulle ni säga om man införde fiskekort för varje län i havet för exempelvis 400 kr året. Det skulle generera mycket pengar till havsöringbäckar konstgjorda rev och dylikt. Fiskevården behöver alla pengar den kan få, små åar där det inte går att sälja fiskekort till blir ofta inte iordningställda då det inte finns pengar.
      Hej Robert Fjärås;

Du är kanske ute efter att det ska införas en allmän Fisketrydgavgift i Sverige på samma sätt som det gjordes i Norge för minst 50 år sedan??

Old Firehand

Kommentera

Jag spånar förutsättningslöst. I Norge är väl det fritt fiske i havet, jag har kanske missat att betala i så fall. Men som sagt vi måste bli bättre på fiskevård och göra det bästa av våra resurser och tycker att 400 kr för att fiska öring och hummer torsk makrill bla ett år i Halland är överkomligt. Håller på med ett fiskevårdsprojekt i en liten jordbrukså och ett ton lekgrus kostar 100 kr och det räcker till 3m2, grävmaskin 800 per timme sedan kommer plantering vassrensning så det sticker fort i väg. Hade pengarna gått oavkortat gått till fiskvård så hade vi haft ett fiske i världsklass tror jag.

Kommentera

Ursprungligen postat av Robert Fjärås Visa inlägg
          Jag spånar förutsättningslöst. I Norge är väl det fritt fiske i havet, jag har kanske missat att betala i så fall. Men som sagt vi måste bli bättre på fiskevård och göra det bästa av våra resurser och tycker att 400 kr för att fiska öring och hummer torsk makrill bla ett år i Halland är överkomligt. Håller på med ett fiskevårdsprojekt i en liten jordbrukså och ett ton lekgrus kostar 100 kr och det räcker till 3m2, grävmaskin 800 per timme sedan kommer plantering vassrensning så det sticker fort i väg. Hade pengarna gått oavkortat gått till fiskvård så hade vi haft ett fiske i världsklass tror jag.
          Vänta tills det simmar fina öringar där så kan du ta ut en summa för varje fiskare som vill fiska där.....efter det är bara att bygga vidare på ån tills hela ån är bra....glöm inte att vårda strandkanterna oxå. Träd och buskar så blir det inte lika mycke ljus över vattnet som gynnar vattenväxterna
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Det övervägande flertalet här på FS har ett starkt fiskeintresse och fiskar åtskilliga dagar om året. För oss kan en riksomfattande fiskelicens, förutom de vanliga korten, vara rimlig. Och 400 är knappast någon oöverkomlig summa.
            Men vad som glömts bort i sammanhanget är tillfällighetsfiskarna... Den lille pojken med metspöet som exxet talar om finns fortfarande. Från vår brygga metar varje sommar ett barnbarn och två barnbarnsbarn. Det händer kanske sammanlagt tio gånger på ett år. Ska det då kosta tre licenser så har vi skapat en effektiv spärr för tillväxten inom vår hobby. Och ska mågen som hänger med ut en eller två dagar på semestern också betala licens OCH dagkort i sjön?
            Jag är inte motståndare till ökade pengar till fiskevården, men ser svårigheterna bakom licenstänkandet. Och för att slippa kommentarer om att det funkar inom jakten kan jag bara konstatera att lagstiftningen kring jakten är sådan att spontanjagande sjuåringar, eller ens 47-åringar gudskelov är en omöjlighet.
            Skitfiske o god jul o ett gott nytt skitfiskeår!

Kommentera

En annan variant kanske kan vara att lägga det via inkomstskatten på något vis. Ponera att man lägger 0,1 - 0,5 promille extra på skatten för samtliga skattebetalare i landet. Denna avgift skulle kunna gå oavkortat till miljö- och fiskevård. På så vis blir kidsen undantagna och de som har dåligt med pengar behöver betala mindre. Miljön påverkar ju inte bara oss som fiskar utan det påverkar ju i princip alla i landet på ett eller annat vis.
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Naturligtvis skulle barn och ungdomar vara befriade....en åldersgräns på kanske 15-16 år eller varför inte myndighetsåldern 18... vad beträffar tillfällighetsfiskarna så vore det inget större problem i dagens internetsamhälle att ordna så en endagslicens på en femtiolapp kunde lösas när det behövdes för dessa...eller en veckolicens....eller vilken lösning som helst, allt är bättre än nuvarande... för mer pengar behövs onekligen till fiskevården....
                Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Hur ska dem har råd att fixa grejor samtidigt som dem ska betala folk för att åka runt och "ta" folk som i slut ändan inte får ett skit i straff?

Känner 4 personer som varit tillsynsmän, alla har lämnat efter 2 år pga att man fick 900kr om året och då ska bensinen/servicen/däcken/tvätten betalas på din egna bil och din bortslösade tid betalas.

Ska man ha folk som tar tjuvfiskare på redigt skulle man haft några som jobbade heltid med det, precis som poliser, det kommer aldrig funka med 900kr betalt om året...
                  Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                    En annan variant kanske kan vara att lägga det via inkomstskatten på något vis. Ponera att man lägger 0,1 - 0,5 promille extra på skatten för samtliga skattebetalare i landet. Denna avgift skulle kunna gå oavkortat till miljö- och fiskevård. På så vis blir kidsen undantagna och de som har dåligt med pengar behöver betala mindre. Miljön påverkar ju inte bara oss som fiskar utan det påverkar ju i princip alla i landet på ett eller annat vis.
                    Ja går det för Svenska kyrkan så kan det väl fungera för Sportfiskarna också Fast det blir säkert ett j**la liv, de flesta verkar ju inte vilja betala skatt.. Kanske kan det läggas en procent fiskevårdsavgift på fiskegrejer som säljs, det har väl diskuterats?

Kommentera

Tycker det är fel väg att gå.
                      Finns risk att det kommer att hindra barnfamiljer eller sommarfiskare som dels ska ha pengarna även om avgiften är liten men framförallt krånglet att behöva köpa ett kort varje år för dom ska fiska tre fyra gånger eller bara ha möjligheten att få fiska.

Därav tror jag att förvånansvärt många kommer antingen skippa att fiska eller tjuvfiska.
                      Att hålla fisket så fritt och tillgängligt som möjligt lockar för fler att få komma ut och förstå och uppleva naturen lättare och fler att fastna för fisket som i sin tur skapar större förståelse hur det fungerar samt större makt på våra politiker att göra något.
                      Får ha i åtanke att kunna distribuera runt alla kort och dessutom kontrollanter och lagstiftning kostar.
                      En avgift för utländska gäster skulle nog delvis skrämma bort dom påstådda rovfiskarna, men även där tror jag det skulle skrämma bort en del nyblivna fiskare.

Dom som ska finansiera fiskevård är i mina ögon främst kraftbolagen i de områden där dom har vattenkraft men även i dom vattendrag i närheten som blir desto viktigare. Men till miljöförstöring får staten ta lite mer ansvar när trots allt 1,5-2miljoner svenskar fiskar varje år borde mer (skatte)pengar satsas på detta.

Kanske kolla upp och undersöka mera kring sälen och skarven? (Vi behöver inte starta diskussion enbart om detta som dödar tråden)
                      Mer uppmärksamhet och utbildning behövs definitivt kring fiskevård och stor cred till dom som gör det.
                      Senast ändrad av Skruttapan; 2014-12-23, 10:33. Anledning: snurrar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 611 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      247 visningar