Fiskekort i havet, vad säger ni om det? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskekort i havet, vad säger ni om det?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskekort i havet, vad säger ni om det?

Vad skulle ni säga om man införde fiskekort för varje län i havet för exempelvis 400 kr året. Det skulle generera mycket pengar till havsöringbäckar konstgjorda rev och dylikt. Fiskevården behöver alla pengar den kan få, små åar där det inte går att sälja fiskekort till blir ofta inte iordningställda då det inte finns pengar.

400kr för varje län med kust...
    Så om jag fiskar i tra län, så kostar mitt kort 1200.
    Njää. Gärna en nationell licens, men alla ska ha råd med den.
    Även de som är arbetslösa och sjuk pensionärer.
    I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Jag tror det kan vara en bra idé men är då inne på Keldors linje. Ett nationellt fiskekort som alla har råd med. Frågan är hur pengarna i sådana fall skall förvaltas och delas upp på olika regioner. Om det skulle införas så tycker jag pengarna oavkortat skall gå till fiskevård och kanske även till viss del tillsyn av att reglerna följs.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Nu kan jag vara helt ute och cykla... Men har för mig att sportfiskarna har jobbat för det. Tyvärr så har det inte fått något gehör hos våra folkvald.
        Tycker att grundtanken är sund, problemen blir som sagts, hur pengarna ska fördelas. Och att se till att intäkterna inte äts upp av administrationen.
        I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
        http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
        http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ursprungligen postat av Robert Fjärås Visa inlägg
          Vad skulle ni säga om man införde fiskekort för varje län i havet för exempelvis 400 kr året. Det skulle generera mycket pengar till havsöringbäckar konstgjorda rev och dylikt. Fiskevården behöver alla pengar den kan få, små åar där det inte går att sälja fiskekort till blir ofta inte iordningställda då det inte finns pengar.
          I Danmark som ju är mitt hemland fiskar man med "Statens Fisketegn" som kostar 140 kronor per år. Detta gäller för både sötvatten (statens fisketegn + gällande fiskekort för fvo'n) men när man fiskar vid kusten är det statens fisketegn som gäller utan fiskekort. Detta tycker jag är en bra ordning

Kommentera

En nationell licens hade jag kunnat tänka mig men inte ett fiskekort för havet. Havet tillhör det fria handredskapsfisket vilket ju skulle kräva en hel ändring av den befintliga lagen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
              En nationell licens hade jag kunnat tänka mig men inte ett fiskekort för havet. Havet tillhör det fria handredskapsfisket vilket ju skulle kräva en hel ändring av den befintliga lagen.
              Precis som i danmark - statens fisketegn måste man alltid ha för att fiska, och som jag beskrev ovan, då vid kusten och havet är det det enda man behöver, men vill du fiska i sötvatten ska man ha samma licens (statens fisketegn) + gällande fiskekort

Kommentera

Tycker det pratas mycket i okunskapens tecken här.
                1. Alla ska ha råd med det, Ska det gälla alla andra företeelser i samhället också. Jakten, golfen mfl. Livet är inte rättvist och vilken hobby uppvisar det kravet, alla ska ha råd. Sportfiskare är till 98% välgödda kapitalister bara se på utrustningen.
                2. Havet tillhör det fria. Ni yngre tror att det alltid varit så. Dessa fiskevatten ägdes och brukades på exakt samma sätt som insjöar och vattendrag. När skärgårdsfolken togs ifrån äganderätten och det fria handredskapsfisket kom var inte fisketrycket en bråkdel av idag. Jag minns resonemanget, en liten gosse med ett spö, vad gör dom för skada. Idag är det inga små gossar, det är en miljonindustri där det tjänas enorma belopp på detta fria fiske. Att havet tillhör det fria är inte rätt. varför just havet där jag bor, varför inte alla landkrabbors insjöar och vattendrag. Konstigt synsätt tycker jag. ALLA Våra grannländer runt östersjön har en annan bättre syn. Räcker med att titta åt Öster.

Till slut anser jag att det definitivt ska införas ett statligt fiskekort, precis som för jakten. Där måste jag betala till staten FAST jag jagar på egen mark. Fiskekort ska krävas oavsett vart man fiskar i hela landet. Till detta ska dom lokala fiskeavgifterna läggas. Men mindre än 400 om år och län är ju en löjligt låg summa.

Sedan anser jag att markägarna i skärgården ska ges tillbaka rätten över fisket. Alla vill ha ett levande Sverige men ingen unnar landsortfolket rätten att dra in pengar på det dom har. Men det är ok när lönnfeta stadsbor kommer med sina miljonbåtar och guidar fritt på skärgårdsfolkets vatten. Guidbåt för 2 mille är en baggis, men fiskekort för 400/pers är för dyrt. Kan någon förklara varför insjöfolket inte dras med i samma synsätt. Ni som pratade om rättvisa.

Lägger till: Jag tycker alla våra grannländer har bra ordningar kring detta. Men jag anser att Sverige bör lägga sig på den högre krav och kostnadsnivån. Vi har ett så känsligt skärgårdsliv och intressanta fiskevatten som försvarar detta.
                Senast ändrad av Exxet; 2014-12-22, 19:19.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Samtidigt är Sverige unikt på det viset att du faktiskt kan åka hit och fiska med rätt fria händer vilket lockar till sig turister. Det ger även unga möjligheten att pröva på fisket utan att det kostar särskilt mycket = positivt för utvecklingen.

Att sportfisketurismen är en miljardindustri har ju blivit känt men vill nog mena att den mängden som åker runt med miljonbåtar (eller ens båtar för 100k) står för en rätt liten del av den summan.

Det är väldigt många som räknas in bland statistiken "sportfiskare" som bara fiskar någon gång om året. Typ så kallade svenssonfiskare.

Kommentera

Tycker att vi ska ha ett "fisketegn" likt vårt jaktkort. Ett för hela landet. Om man räknar på de siffror som anges av bla SCB så är det mellan 1,5-2 miljoner människor som fiskar någon gång under året. Om vi då har en licens som kostar 400:- så genererar det i storleksordningen 600 000 000:- till 800 000 000:- per år. Ansenliga pengar till fiskevård med mera.

Att det bara är "välgödda kapitalister" mer eller mindre, som fiskar, har jag svårt att köpa. Det är till stor del " svenssonfiskare", dvs de som inte spenderar de riktigt stora summorna på utrustning, som får många sportfiskebutiker att överleva. Dessa är i numerär så många fler att deras småköp generar mer pengar än den lilla grupp sportfiskare som handlar för stora summor.
                    Senast ändrad av lex; 2014-12-22, 19:38.
                    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 615 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    253 visningar