Protest mot nya regler i Saxån - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Protest mot nya regler i Saxån

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Protest mot nya regler i Saxån

English, polish, german below Vi motsäger oss de ändringar angående fisket i Saxån, Landskrona, som FVO(Fiskevårdsområdet) har bestämt inför 2015. Vi anser att det reglerna som det har beslutats om är helt fel utifrån ett modernt sportfiske. Vi vill att nya regler sätts där man tar hänsyn till sportfisket samt beståndet i ån. Ingen av oss vill se Saxån tömd på fisk. Catch&Release, Max och min

Det känns som att vi kommit längre än så här när det kommer till att värna om ett vatten.

Dessutom nämns enbart laxfiskar... Stenålder.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-12-19, 02:13.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

det hela känns lite som om att ett gäng som sitter bestämmer över reglerna vill ha extra klirr i kassan bara.

Känns inte som en stor sak i mina ögon men skriver på listan för att detta är ren idioti som inte borde finnas
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Det känns som om det ända de bryr sig i, är att få så bra betalt som möjligt.
      I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
      http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
      http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

Ett fönsteruttag på gädda, abborre och laxartad fisk, fångstbegränsning och årskort skulle bidra till att bibehålla bestånden av nämnda arter och främja ett modernt sportfiske.

Givetvis måste möjligheten till C&R vara en självklarhet 2015.

Kommentera

Vet inte vilka som sitter i styrelsen men de kanske har missat att alla fiskar är små från början....dvs mycket olika fiskarter genererar mer mat (fiskyngel) åt fiskar modell godkänd ädelfisk som exempel

Skulle vara intressant att få veta varför all annan fisk förutom ädelfisk måste tas upp
          FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
          SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Det är väl samma gamla visa. Det gammaldagsa tänket att man stärker "ädelfiskstammen" genom att utrota resterande predatorer.

Vitfisk ska man tydligen bonka också.

Frågan är om dessa regler ens är lagliga. Kan ett FVO tvinga någon att avliva fisk som tillhör ett naturligt bestånd?
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-12-20, 02:11.

Kommentera

Varför tar ni inte kontakt med Bengt Rahm och kollar upp varför dessa regler skall gälla och prissättningen. Hans mailadress finns ju tillgänglig istället för att spy galla över något som ni inte känner till, så kanske ni kan få fakta istället för massa gissningar.
              Tumlaren

Ps
              Är ej medlem av FVO eller sportfiskeklubben i Landskrona, men medlem av Sportfiskarna. Ds
              trolling är livet

Kommentera

Tumlaren,
                Lite galla får man tåla om man sätter sådana regler för fisket i en å.
                Alla som är i någon form av maktposition får tåla det så länge det inte inte bryter mot lagen (hot, trakasserier, förtal m.m.).

Det väger tyngre att många skriver på protesten än att några få ringer.
                Dessutom har ju diskussion med LSFK inte lett till något... och då prarar vi om en fiskeklubb och inte en enskild individ.

Kommentera

Det var inte frågan om de som har bestämt de nya reglerna tål det eller ej, utan har ni frågat varför de har dessa regler. Det måste ju finnas någon motivering varför man inte får återutsätta fisk, fast jag kan förstå detta när man ser somliga hur de bär sig åt vid återutsättning, har sett hur de sätter foten på fisken och drar ut draget med en trekrok så att gällarna följer med ut och sedan sparkar bara i fisken igen. När påtalar detta beteende för personen får bara till svar att man får sätta tillbaka fisken. Dessa personers beteende kan vara en orsak till varför man inte får sätta tillbaka fisk.
                  Att de höjer kortpriser är väl inte så konstigt, allting går ju upp så FVO får väl högre kostnader också precis som vi alla andra.
                  Tumlaren
                  trolling är livet

Kommentera

Tumlaren,
                    Jag försöker inte munhuggas med dig men att vissa missköter sig ska inte vara fog för kollektiv bestraffning.
                    Ett årskort kostade 275 kr om jag minns rätt. Sätt det i proportion till ett dagskort för 120 kr...
                    Vilka omkostnader har ökat?
                    De gånger jag var vid ån 2014 fanns det inga röjda gluggar och de få gluggarna som naturen försåg en med krävde spön på minst 11 fot. Vilken tur att jag metade och hade lämpligt spö med mig.

Dessutom - det finns inga gångbara argument för påtvingad catch & kill. Reducering av vitfisk i sjöar med rubbad balans är väl det enda undantaget.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-12-20, 21:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 611 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    247 visningar