Ursprungligen postat av Gös_Hasse
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Varmare i Östersjön?
Collapse
X
-
-
greenpeace-utveckling-till-extremistorganisation/
" Efter en maktkamp där den hårdföra San Francisco grenen av Greenpeace segrade avgick Moore 1986. Han har skrivit boken Confessions of a Greenpeace Dropout. Moore har en vetenskaplig syn på miljön och Greenpeace utveckling till aktivistorganisation utan koppling till vetenskap bidrog till den interna maktkampen som Moore förlorade. En av Greenpeace tokigheter var att försöka förbjuda klor – ett av naturens grundämnen. Moore har anklagat Greenpeace för brott mot mänskligheten."
"HalvDan var här"
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cobrak Visa inläggVad menar du att den här videon säger om greenpeace? Han säger att han vet hur det är, hon säger att hon är osäker och inte känner till de fakta han presenterar. Redan där hamnar den konstruktiva debatten i ett dödläge, men han uppfattar det som att han får övertaget, för att han har presenterat fakta hon inte kan bemöta. Resten av intervjun handlar om att han vill förlöjliga henne och få henne att framstå som okunnig och missled. Men det är bara retorik, ingen av dessa är forskare. Vet inte vad din avsikt är med att visa den här videon, tycker du han är mer trovärdig? Tycker du att greenpeace framstår som oseriösa?
Han behöver inte vara forskare, utan han har gjort sin hemläxa och läst på.....och hon har ingen ursäkt varför hon inte har ren fakta. Ja han är mer trovärdig och greenpeace är oseriösa. Sök på Lord Monckton så får du se fler riktiga debatter som han deltar i för att upplysa människor med riktig fakta.....inget Aftonbladet/greenpeace bullshit.
Fler frågor?
Annars tycker jag vi återgår till ämnet om temperaturen i Östersjön.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mika66 Visa inläggI en artikel i Aftonbladet, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19894818.ab står det att det är varmare vatten i Östersjön än normalt. Märker ni som fiskar där av detta?
För övrigt så verkar Lord Monckton lite av ett troll själv om man ska tro bl a http://www.skepticalscience.com/Monckton_Myths_blog.htm Han förefaller vara den typen av person som tjänar sin slant på att vara motfalls, mena att allt är bra, ingen fara på taket så länge forskarvärlden inte är helt överens. Att de inte har nått dit och kanske aldrig gör det beror nog främst på att man tittar på olika saker med olika metoder; meteorologer, oceanologer, isforskare, astronomer, solforskare mm, verkar se vissa oroande tendenser utifrån sina mätningar och statistik och när det som här dessutom rör klimatsvängningar och förändringar som sker över lång tid så kan det vara svårt att helt och entydigt (be-)visa hur det ena bidrar till det andra och det tredje i det avseendet. Bara för att människopåverkad klimatförändring (den finns sannolikt) tar relativt lång tid och sammafaller (eller inte sammafaller) med naturliga klimatfluktuationer och fenomen, vilket gör saken än mer komplex, så behöver det inte innebära att den inte finns där. DDT eller tobak var ju inte heller farligt för 40 år sedan men nu vet vi bättre.
Östersjön är tyvärr ett sjukt innanhav menar jag. Jag tror, i stor utsträckning på de forskare som säger att utsläpp av kväve och fosfor från bl a jordbruket men även hushåll, har bidragit till övergödningen i Östersjön. Om man ska tro det man läst och hört i dagspress och på nyheterna så sker än i dag än värre utsläpp från industrin i från vissa tidigare öststater.
Längs norrlandskusten finns det sannolikt tusentals ton av giftiga sediment från den tidigare orenade träindistrin bl a , utsläpp som gick rätt ut i havet, det fanns ju inget som entydigt sade att det kunde vara dumt eller farligt...
Även om jag inte direkt kan visa det, hänvisa till just den eller den rapporten och låta lika arrogant säker som t ex Lord Monckton, så är jag övertygad om att yrkesmässigt överfiske med allt effektivare, icke seleterande redskap säkert bidragit till ett sjukt innanhav.
Att ta upp alltför mycket av en enskild art verkar påverka hela Östersjöns ekosystem, om det inte råder balans mellan betesfisk och predatorer så påverkar det växt- och djurplanton på ett sätt som inte ger oss ett rent och klart innanhav. Jag är inte med i Greenpeace eller en fan till Lorden men finge jag sätta en slant på någon av deras mer primära ståndpunkter angående klimat så hamnar den på Greenpeace, bättre att verka för en viss proaktivitet än reaktivitet.
För övrigt har mitt höstfiske varit dåligt i Mälaren, var är gäddan?
Kommentera
-
C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 613 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
av .art