Skarvarna i detta land får det hett om öronen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvarna i detta land får det hett om öronen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
    ""Egentligen ja, men vi har utvecklats (med undantag för några få "naturfolk") till att ställa oss utanför naturen. ""

Jösses!! Undrar om jag kan komma på nåt påstående i denna tråd som är mer felaktig....så länge vi vistas ,verkar och påverkar naturen är vi väl att betrakta som en del av den....eller sitter vi bara och tittar på utan att delta tycker du ??

för att komma från en normalt begåvad skribent som här efterlyser mer fakta och mindre tyckande var det påståendet ett riktigt lågvattenmärke....Sir,du måste ha snubblat där...
    Du får tolka mina två föregående inlägg som du vill. Du får även utvärdera min begåvning och definiera lågvattenmärken...
    Jag behöver egentligen inte gå i försvar men vill precisera mig lite. Du kanske bara har missuppfattat mig.

Om du till naturen räknar sittandet framför en datorskärm i ett betonghus tyckandes att skarven förstör naturen så låt gå.
    Allt är en definitionsfråga. Kanske hade det varit mer naturligt för oss båda att med spjut i detta nu jaga vilt i goda vänners lag tuggandes på någon mumsig rot vi funnit vid vår jordhåla.

Jag kanske skulle ha preciserat mig mer och skrivit att människan (i alla fall i i-länder) inte lever i samspel med naturen och inte agerar hållbart. Vi nyttjar och påverkar naturen (ofta utan eftertanke eller ibland t.o.m. med ont uppsåt) vilket jag även skrivit tidigare.

Jag tycker fortfarande att den moderna människan generellt har fjärmat sig från naturen. Vi har "ställt oss utanför" och är inte riktigt integrerade i ekosystemet som vi i tidernas begynnelse var.

I länken som Old Firehand presenterade (och tidigare material jag läst om mellanskarven) fann jag inga konkreta belägg för att skarven förstör naturen. Människan däremot förstör naturen. Slutsatserna är således dragna utifrån fakta.

Nu ligger bevisbördan på dig... Prove me wrong!
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-11-24, 15:43.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Du får tolka mina två föregående inlägg som du vill. Du får även utvärdera min begåvning och definiera lågvattenmärken...
      Jag behöver egentligen inte gå i försvar men vill precisera mig lite. Du kanske bara har missuppfattat mig.

Om du till naturen räknar sittandet framför en datorskärm i ett betonghus tyckandes att skarven förstör naturen så låt gå.
      Allt är en definitionsfråga. Kanske hade det varit mer naturligt för oss båda att med spjut i detta nu jaga vilt i goda vänners lag tuggandes på någon mumsig rot vi funnit vid vår jordhåla.

Jag kanske skulle ha preciserat mig mer och skrivit att människan (i alla fall i i-länder) inte lever i samspel med naturen och inte agerar hållbart. Vi nyttjar och påverkar naturen (ofta utan eftertanke eller ibland t.o.m. med ont uppsåt) vilket jag även skrivit tidigare.

Jag tycker fortfarande att den moderna människan generellt har fjärmat sig från naturen. Vi har "ställt oss utanför" och är inte riktigt integrerade i ekosystemet som vi i tidernas begynnelse var.

I länken som Old Firehand presenterade (och tidigare material jag läst om mellanskarven) fann jag inga konkreta belägg för att skarven förstör naturen. Människan däremot förstör naturen. Slutsatserna är således dragna utifrån fakta.

Nu ligger bevisbördan på dig... Prove me wrong!
      Hej Sir Artur;

Ska vi på fullt allvar börja tro på själavandring finns det ingen garanti för att just du blir Ivanhoe, den svarte riddaren i nästa inkarnation... Det lutar mer åt att du kan bli en naturbevarande Skarv ... ...

Outgrundliga äro Herrens vägar ....

Nothing is forever!

Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2014-11-24, 16:03.

Kommentera

att inte leva i samspel med naturen eller agerar hållbart inom de naturliga förutsättningarna är inte detsamma som att inte ingå i naturen eller nåt av dess ekosystem.....misstänkte väl du gjorde en "tankevurpa" (enligt mitt sätt att se det i alla fall) att vi sedan gör mer skada än nytta i det ekosystem och naturen vi ingår i är en helt annan sak, och där är vi väl ganska ense,vi kunde göra oändligt mycket bättre ifrån oss för att det skulle fungera bättre...
        Vad jag egentligen menar är väl ,fortfarande enligt mitt sätt att se det, att man kan inte definiera om man ingår i naturen eller inte genom om man tillför nåt negativt eller positivt...negativt=ingår inte... positivt=ingår tycker det blir fel....
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Vi utnyttjar .....Prove me wrong!
          Nu är din text BARA 98% fullträff, hade du nyttjat de två bokstäverna u och t inlagda och mörkade i citatet ovan så hade det varit 100%.

Nu ska inte detta tolkas som att jag håller med i allt. Betygsatte bara texten, argumentationen och retoriken i stort. Skarv är som kärnkraft, många inser dess nytta som dess otrevliga sida, många vill gärna ha den men bara inte på min bakgård. Om skarven förstör naturen är inte helt enkelt att svara på. Dom förstör den ur estetisk och ekonomisk synvinkel. Men det är ju vi människors sätt att värdera naturen. Naturen själv har många andra drastiska sätt att driva evolutionen framåt som stora gräshoppsvärmar, råttår, skogsbränder, syndafloder, sunamis, vulkanutbrott mm mm. Efter stora drastiska händelser så kommer alltid en vår av häpnadsväckande återhämtning och förnyelse. Evolutionen har tagit ytterligare ett steg frammåt, för i alla förödelse stog en liten krabat kvar starkare än alla andra och den får nu chans att föra sina gener vidare. Vi människor med vårt tänkande ser inte det naturen ser. Även om Albert Einstein gjorde det.

Men om nu någon misstolkar mig så kan jag lugnt säga att en skarv på mina marker är en död skarv. Rätt eller fel låter jag vara outtalat.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Old Firehand, tack för humorn!

Byggarn, tack för din åsikt - det är fullt naturligt att ha en! Din analys är lika rätt som min. Det som skiljer är vad vi lägger i begreppen natur och naturlig.

Exxet, tack för ut! Jag håller med dig men är kluven till de sista två meningarna...

I en annan analys är Homo Sapiens en invasiv art som spred sig från Afrika. Om någon frågar skarven så anser den att denna invasiva art borde decimeras.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-11-24, 16:52.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Men, vad har ni för egna erfarenheter av skarven? Hur har era sjöar och fisken påverkats?
              I "min" egen lilla sjö dök de första skarvarna upp för 5-7 år sedan någonting. Först bara ett par, men sedan har de nog nära fördubblat sig i antal för varje år, och jag skulle tro det finns ett 50 tal nu. De intog en karg stenig kobbe. Efter bara något år började man märka av klart sämre fiske vid några aborre grund i närheten, som alltid gick att lita på annars. Numer skulle jag nog mer eller mindre vilja påstå att aborren är utrotad i närheten av deras holme..

Man kan ju fundera lite på hur det kommer bli i framtiden. Deras lilla ö börjar se överfull ut, vid högvatten får knappt alla plats.. Kommer de då inta fler och större öar och starta nya kollonier? Vad kommer hända med antalet? Kommer de öka i samma takt som nu så finns det ju inom några år flera hundra, och då kan man ju börja undra hur det kommer påverka både fisket och miljön i övrigt.

Så länge jag kan minnas har det funnits fiskljuse i sjön, men det sista paret försvann bara något år efter skarvarna dök upp. Om det var en tillfällighet eller inte vet jag inte. Tråkigt att de försvann är det i alla fall.

Kommentera

Finns skarv i de flesta vatten i mina hemtrakter, även på ställen där fiskljuse häckar. Kan förstå att man som yrkesfiskare ser dem som ett stort problem med bitskador på fångst och annat, men annars så känns det väl som om hela skarvfrågan skenat iväg ganska rejält

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
                  Finns skarv i de flesta vatten i mina hemtrakter, även på ställen där fiskljuse häckar. Kan förstå att man som yrkesfiskare ser dem som ett stort problem med bitskador på fångst och annat, men annars så känns det väl som om hela skarvfrågan skenat iväg ganska rejält
                  Nja, jag oroar mig inte för att det finns lite skarv vid mina fiskevatten, utan mer att de verkar öka ganska explosionsartat i antal. Gör man ett litet räkneexempel från 50 fåglar idag som fördubblar sig i antal varje år så får du 1500 på 5 år och närmare 50.000 på 10 år.. Nu tror och hoppas jag väl inte att det kommer bli så, men om det skulle hända kan man ju tänka sig att det skulle påverka hela ekosystemet ganska negativt i en mindre sjö? Eller om de skulle börja häcka på tex tio öar i stället för en?

Kommentera

Gör man ett litet räkneexempel från 50 fåglar idag som fördubblar sig i antal varje år så får du 1500 på 5 år och närmare 50.000 på 10 år.
                    Tror bara det är människor som är så förbaskat korkade att dom fortsätter föröka sig när maten är slut

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Tror bara det är människor som är så förbaskat korkade att dom fortsätter föröka sig när maten är slut

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 613 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      249 visningar