Ursprungligen postat av byggarn
Visa inlägg
Jag behöver egentligen inte gå i försvar men vill precisera mig lite. Du kanske bara har missuppfattat mig.
Om du till naturen räknar sittandet framför en datorskärm i ett betonghus tyckandes att skarven förstör naturen så låt gå.
Allt är en definitionsfråga. Kanske hade det varit mer naturligt för oss båda att med spjut i detta nu jaga vilt i goda vänners lag tuggandes på någon mumsig rot vi funnit vid vår jordhåla.
Jag kanske skulle ha preciserat mig mer och skrivit att människan (i alla fall i i-länder) inte lever i samspel med naturen och inte agerar hållbart. Vi nyttjar och påverkar naturen (ofta utan eftertanke eller ibland t.o.m. med ont uppsåt) vilket jag även skrivit tidigare.
Jag tycker fortfarande att den moderna människan generellt har fjärmat sig från naturen. Vi har "ställt oss utanför" och är inte riktigt integrerade i ekosystemet som vi i tidernas begynnelse var.
I länken som Old Firehand presenterade (och tidigare material jag läst om mellanskarven) fann jag inga konkreta belägg för att skarven förstör naturen. Människan däremot förstör naturen. Slutsatserna är således dragna utifrån fakta.
Nu ligger bevisbördan på dig... Prove me wrong!
Kommentera