Skarvarna i detta land får det hett om öronen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvarna i detta land får det hett om öronen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
    Seriöst, vad är detta för nivå på diskussion?

Jag har själv utfört många tveksamma handlingar gentemot fåglar, öbo, då. Men det var som barn. ingen ursäkt utan ett faktum.
    Vet någon här på ett något sånär seriöst vis vad som är igång då man tjoar på att det är för mycket skarv??????

Vi fick betalt för att "knacka ägg" och anledningen var att "någon" fick andra med sig för att det var "bra" och vi barn tjänade några ören..

Säger inte att de har fel. Men blir allergisk mot att "nu är det mycket ålekråkor" och det var det minsann inte förra året..

Naturen har sitt eget sätt att reda ut egendomligheter och vi förstår dem i allmänhet inte förrän några sekel efteråt.

Vill bara markera att reflektion alltid är rätt att ta till och fundera över då man uttalar sig om något man inte begriper.

Jag tillhör definitivt inte någon av dem som "begriper". Men jag saknar tex tretåig mås av personliga skäl. Mås var ju dåtidens råtta och allt som gjorde att den (och andra) försvann var bra. Sedan försvann den och kvar var trutarna, vilka enligt mig verkligen gör skäl för att vara havets råttor. Blev det bättre??

Svåra saker det här. Finns inget enkelt svar. Men historien har visat att alla som "vet rätt svar" i allmänhet haft fel. Och det i sig självt borde räcka för att mana till eftertanke.
    Ett diskussionsforum är väl mig veterligen i alla fall en plats där man har rätt att lägga fram sin åsikt i frågor även om man inte är påläst i ämnet utan att behöva ta skit för det av viktigpettrar som skall slå ner på en bara för man just inte enligt
    viktigpettern själv vet tillräckligt i ämnet för att uttala sig....
    summan av ditt inlägg blir ju att man skall inte framföra sin åsikt om man inte vet rätt svar och ingen som tror sig veta rätt svar har ju enligt dig aldrig haft rätt förr så då är det ju bäst att hålla tyst även om man tror sig ha rätt svar......bäst vi lägger ner alla diskussioner då....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

"I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit..."
      Testa att applicera den sentensen på en tanke eller ett argument.

Man behöver inte vara en "viktigpetter" för att man belyser en frågas komplexitet eller ifrågasätter grova förenklingar. Inte heller behöver man bli bedrövad när man tillrättavisas eller emotsägs av de som kanske har kompetens i frågan eller reflekterat över fler aspekter. Alla har naturligtvis rätt till en åsikt, oavsett frågeställning. Men ibland får man faktiskt stå ut med att behandlas på samma nivå som ens argument om man själv inte ansträngt sig för att nå anständig nivå.

Kommentera

så sant...och viktigpetter var kanske ett fel ordval,det får jag be om ursäkt för, besserwisser kanske passat....
        Men du missuppfattar mig totalt,jag tar inte illa upp för egen del och gör det sällan då jag själv kanske någon enstaka gång inte har nåt emot att ge ett tjunyp.....jag ville bara belysa att alla faktiskt har rätt till en egen åsikt utan att bli tillrättavisad för det även om man inte doktorerat i ämnet....
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Känns väl mest som om hon förlitar sig på att en ev ökad örnstam skulle kunna ta hand om problemet
          Man ser mer och mer örnar för varje år. Vore fint om örnarna kunde ta hand om problemet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Per-Michael Visa inlägg
            Man ser mer och mer örnar för varje år. Vore fint om örnarna kunde ta hand om problemet.
            Japp, så länge de är fria från gifter eller blyhagel ( de är ju inte direkt poppis ) så är de nog bra örnföda. Risken är nog dessvärre att de inte är det. Östersjöfisken innehåller väl så mycket skit som ansamlas i skarvarna att det nog kan vara klokt att äta annat om man är örn

Kommentera

Mindre gift blir det inte i vattnet om folk använder gift färger och släpper ut gråvatten i den........kunde inte låta bli

Men om örnarna ökar för att det finns mycket skarv att äta så är det ett bra tecken, för då kan inte gift halterna vara så höga att de skadar fortplantningen, gäller både örn och skarv. Man kan alltid hoppas att naturen hittar sin väg för att jämna balansen lite fortare
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jag håller på örnarna!

Kommentera

Mindre gift blir det inte i vattnet om folk använder gift färger och släpper ut gråvatten i den........kunde inte låta bli
                  Inte om man använder flätlinor eller tappar blysänke heller.

Jag håller också på Örnarna

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                    Men om örnarna ökar för att det finns mycket skarv att äta så är det ett bra tecken, för då kan inte gift halterna vara så höga att de skadar fortplantningen, gäller både örn och skarv.
                    Ja, om det vore så väl. Är ju dessvärre fler än Åsa som förgiftat Östersjön.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
                      Men ändå värt att tänka på är att skarvarna är ett hot mot fiskbeståndet i området där det ska skjutas enligt national geagraphic.

Så det är ingen omöjlighet att samma sak händer i sverige snart om man inte vidtar åtgärder.
                      Skarv-Nytt från Vänern

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 613 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      249 visningar