Skarvarna i detta land får det hett om öronen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvarna i detta land får det hett om öronen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

jag tror att skarvarna har samma status som tjuvfiskare, ingen vill ha dom i "sitt" vatten, för de tar upp allt de får och har ingen respekt för miljön runt sig. Lite som att se en ny fiskebåt i "sin" sjö, "vem fan är det där och va fan har han här att göra"
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av 2dojor Visa inlägg
      Nja, jag oroar mig inte för att det finns lite skarv vid mina fiskevatten, utan mer att de verkar öka ganska explosionsartat i antal. Gör man ett litet räkneexempel från 50 fåglar idag som fördubblar sig i antal varje år så får du 1500 på 5 år och närmare 50.000 på 10 år.. Nu tror och hoppas jag väl inte att det kommer bli så, men om det skulle hända kan man ju tänka sig att det skulle påverka hela ekosystemet ganska negativt i en mindre sjö? Eller om de skulle börja häcka på tex tio öar i stället för en?
      Är nog som mr manson skrev födotillgången som avgör fåglarnas antal. Tillgången på föda måste nog vara mycket god för att kolonierna av skarv skall växa sig så stora som på en del ställen utmed kusterna. Tex i mina hemtrakter brukar man ofta se dem i de mindre vattnena med mycket vitfisk, fast i Vättern där det kan vara långt mellan ekona tycker jag det är sällan man ser dem. Fast i vissa kustområden kryllar det ju av dem och då blir det naturligtvis problem. Detta vet väl alla inblandade redan och det görs en del för att hålla populationen nere. Fast om åtgärderna räcker?

Senast ändrad av Wadman; 2014-11-25, 17:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
        jag tror att skarvarna har samma status som tjuvfiskare, ingen vill ha dom i "sitt" vatten, för de tar upp allt de får och har ingen respekt för miljön runt sig. Lite som att se en ny fiskebåt i "sin" sjö, "vem fan är det där och va fan har han här att göra"
        Nja... skarvarna tar inte allt de får utan inriktar sig främst på småfisk. Det gör inte tjuvfiskare.
        Jag antar också att skarvarna flyttar så fort det blir för glest mellan bytesfiskarna. Djur tar oftast inte allt de får utan tar det de behöver.

Skarvarna har ingen respekt för naturen (de har inte något intellekt att tala om så de känner inte till konceptet respekt) och gör precis som alla andra djur. Lever och agerar för sin över- och fortlevnad. Kom att tänka på uttrycket "Gör som djuren, skit i naturen!". Vad ska de ta sig till? De måste ju tömma tarmen precis som vi...

Problemet med att ge djur mänskliga egenskaper är att det kan bidra till disneyfiering eller som i skarvens fall hat.
        Skarven utrotades ju under 1800-talet och det berodde på att man såg den som en pest.

En panda kan förefalla snäll och vithajen en hänsynslös mördare - men de är bara djur!

Det är bättre och ärligare att säga: Skarven förstör för OSS därför ska beståndet decimeras! (om man nu har den inställningen).
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-11-25, 17:33.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
        28 svar
        2 611 visningar
        12 gillar
        Senaste inlägg .art
        av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
        3 svar
        247 visningar