Skarvarna i detta land får det hett om öronen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvarna i detta land får det hett om öronen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Är det inte läge att definiera vilken skarvart som är problemet? (Denna tråd känns lite som en repris...).

Sedan är "skarvproblem" ofta en lokal fråga... För inte är det tal om en rikstäckande "skarvepidemi"? (Jag har t.ex. bara sett små grupper på ett tiotal individer i Skåne. Dock vet jag inte vilken art det rörde sig om).

Lite mer fakta hade inte skadat i denna tråd... Tyckande utan fakta ger inget i det långa loppet.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

[QUOTE=Sir Fish-a-lot;966348]Är det inte läge att definiera vilken skarvart som är problemet? (Denna tråd känns lite som en repris...).

Sedan är "skarvproblem" ofta en lokal fråga... För inte är det tal om en rikstäckande "skarvepidemi"? (Jag har t.ex. bara sett små grupper på ett tiotal individer i Skåne. Dock vet jag inte vilken art det rörde sig om).

Lite mer fakta hade inte skadat i denna tråd... Tyckande utan fakta ger inget i det långa loppet.[/QUOTE]

Hej Sir Artur;

Det här är både fakta och samtidigt en evig repris...

Jag har under de senaste 25 åren personligen upplevt och sett hur Skarvkolonier ödelägger träd, buskar och undervegetation på öar och kobbar där de häckar i Mälaren samt i Östersjöns skärgårdar utanför Dalarö, i Gävlebukten och Lövstabukten....

De förr så vackra småbjörkarna, tallarna och videbuskarna är nu bara vita skelett på mängder av Mälarens och mellersta Östersjöns kobbar, skär och mindre öar...

Jag har också vid åtskilliga tillfällen sett och upplevt hur dödligt effektivt skarvflockar på 20 - 80 individer jagar småfisken i linje efter linje. De första skarvlinjerna flyger utefter vattenytan och driver in stimmen av småfisk in mot stränderna och grundare vatten. Sedan följs de flygande skarvlinjerna av nya skarvlinjer som simmar under vattenytan och jagar småfisken vidare in på grunt vatten och ofta långt in i vikar där småfisken samlas och stängs in.
      Väl inne på riktigt grunt vatten kalasar skarvflocken på de instängda småfiskarna....

Sir Artur; Mer om Skarven kan du läsa här .. http://www.faltbiologerna.se/faltbio...-back-in-black ..

Old Firehand

Kommentera

Tack för input och länk OF!

Jag har lite tidsbrist och bara AjFån (Exxets stavning) så klistra in länkar är inte kul.
        Så mitt förra inlägg borde egentligen ha lytt:
        "Snälla någon, jag har inte möjlighet att hänvisa till länkar kring skarvfrågan. Kan ni bidra med lite länkar i tråden så tar vi diskussionen till nästa nivå."
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-11-24, 18:01.

Kommentera

En reflektion.

Skarvens (mellanskarvens) framfart må verka brutal men är ju fullt naturlig. Jag har inte funnit några belägg för att skarven helt förstör hela ekosystem. Skarven "dödar" ju ön den bor på men precis som efter att kor betat av en äng eller annan vegetation så börjar helt andra arter trivas på platsen ifråga. Som en del av naturen kan skarven omöjligen vara en "ond" mördarmaskin.
          Samtidigt finns det ju inga bevis för att arten är invasiv.
          Är det inte så att vi människor tror oss ha ensamrätten på fisken?
          Skarven verkar ju inte äta fisk i den storlek som är av intresse för oss sportfiskare. Yrkesfiskarna får ju en del av sin fångst förstörd så jag kan förstå deras känslor rörande skarven.

En decimering av beståndet är jag dock inte främmande för i de fall man kan bevisa att skarven utgör en fara för ett fiskbestånd.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-11-24, 11:03.

Kommentera

"Som en del av naturen kan skarven omöjligen vara en "ond" mördarmaskin..."

Hur tänker du då?? Gäller samma antagande även människan då? "som en del av naturen kan människan omöjligen vara av ondo för densamma"....eller??
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

Hur tänker du då?? Gäller samma antagande även människan då? "som en del av naturen kan människan omöjligen vara av ondo för densamma"....eller??
              Tjääna
              Intressant och tänkvärt. Men man får inte glömma bort att människan är en tänkande varelse. Vi kan ju se/förstå vilka skador vi ställer till med. Det obehagliga är väl att även fast vi inser konsekvenserna så fortsätter vi på samma bana.
              På dom igen
              Bb
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg

Barabajare har skrivit mycket av det jag tänkt på.

Vi styrs av förnuft (eller brist därav) men vi kan agera helt mot förnuftet. Skarven styrs av instinkter och impulser samt följer ett ganska begränsat beteendemönster.

Om människan är en del av naturen? Egentligen ja, men vi har utvecklats (med undantag för några få "naturfolk") till att ställa oss utanför naturen. Ändå kan vi inte ens säga om oss själva att vi är "onda" mördarmaskiner trots att:
                - endast människan för en hänsynslös krigsföring inom sin egen art (med alla moderna vapen tillhands)
                - endast människan framställer giftiga ämnen som ej har biologiskt ursprung
                - endast människan har potential att faktiskt förgöra planeten
                - endast människan föder upp andra arter med slakt som följd
                o.s.v.

Då blir det lite löjeväckande med uttryck som "dödens fågel"...

Kommentera

Jag har sett att de börjat leta sig upp i vissa åar kring Mälaren. De tycks föredra platser med mycket löja och abborre. Bara enstaka exemplar hittills. Hoppas att de inte blir flera.

Kommentera

""Egentligen ja, men vi har utvecklats (med undantag för några få "naturfolk") till att ställa oss utanför naturen. ""

Jösses!! Undrar om jag kan komma på nåt påstående i denna tråd som är mer felaktig....så länge vi vistas ,verkar och påverkar naturen är vi väl att betrakta som en del av den....eller sitter vi bara och tittar på utan att delta tycker du ??

för att komma från en normalt begåvad skribent som här efterlyser mer fakta och mindre tyckande var det påståendet ett riktigt lågvattenmärke....Sir,du måste ha snubblat där...
                    Senast ändrad av byggarn; 2014-11-24, 14:48.
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av Pennywise Visa inlägg
                      Jag har sett att de börjat leta sig upp i vissa åar kring Mälaren. De tycks föredra platser med mycket löja och abborre. Bara enstaka exemplar hittills. Hoppas att de inte blir flera.
                      Rätt säker (säregen stil att sola) att ha sett skarv i två betesrika insjöar i mälardalen. Samma sak här med bara några få individer.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                      28 svar
                      2 625 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg .art
                      av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                      3 svar
                      256 visningar