Gamla bönder…….. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla bönder……..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gamla bönder……..

Att fånga en tolv kilos havsöring på torrfluga är ingen svårighet om man jämför med att förklara hur en å fungerar för en 60 årig mjölkbonde. Vill plantera alar och stensätta en lokal liten å för att den lilla rest av havsöringbeståndet som finns ska trivas i den lilla slättån. Försökte förklara för honom att vass är det stora problemet i ån och man hade sluppit problemet om man stensätter ån och planterar buskar och träd. Då svarar han då går det ju inte att rensa ån med grävmaskin! Jag påpekar att han inte behöver rensa ån om man gör som jag sagt. Det tror jag inte på svarar han. Och vem ska bekosta detta då undrar han? Fiskvårdsfonder wwf eu pengar svarar jag. Buskarna och träden vem ska sköta dem då frågar han? Jag svarar att man behöver röja vass för att gynna planterorna i början sedan sköter träden sig själv. Då kontrar han att massa träd och buskar som skuggar och är i vägen vill han inte ha. Då jag påpekar att det redan idag är en skyddzon på sex meter och att en al på en åtta meter knappt skuggar hans vallar och spannmålsfält fnös han bara. Att den senaste rensningen gick på 330000 är av någon konstig anledning inga problem men att få ordning på ån så att han och övriga bönder slipper rensa ån med maskin, få gårdens värde ökat och en å full med fisk var tydligen en djävligt dålig ide.

Intressant läsning om ett problem i våra dagar.

Jag vill dock påpeka att du har förutfattade åsikter och gör dig skyldig till att cementera bilden av att personens åldern och yrket bönder är problemet. Jag tycker du ska kalla tråden trångsynta människor.

För detta synsätt som den personen uppvisar har i princip inget att göra med en viss ålder eller yrke. Äldre människor är oftast mycket erfarna och kunniga inom flera områden.

Det du har mött kan du finna inom alla åldrar och inom alla yrken. Personen du beskriver är en inskränkt, trångsynt, okunnig, suboptimerande, subjektiv person som inte är förändringsbenägen. Pratar du tex. med unga datanördar och internet så möter du exakt samma synsätt.

Förutom detta klavertramp så var det en bra beskrivning av ett i våra dagar vanligt problem. Det är svårt att se över helheten. Samtidigt så ska du nog vara lite ödmjuk för du ser inte heller hela bilden utan i större delar utifrån ditt intresse.

Men jobba på, det är en av utmaningarna att behärska sin retorik, kunna sitt område men även besitta tillräckliga kunskaper inom sin rivals område, allt för att kunna bemöta dom argument man ställs inför.

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Robert Fjärås Visa inlägg
      Att fånga en tolv kilos havsöring på torrfluga är ingen svårighet om man jämför med att förklara hur en å fungerar för en 60 årig mjölkbonde. Vill plantera alar och stensätta en lokal liten å för att den lilla rest av havsöringbeståndet som finns ska trivas i den lilla slättån. Försökte förklara för honom att vass är det stora problemet i ån och man hade sluppit problemet om man stensätter ån och planterar buskar och träd. Då svarar han då går det ju inte att rensa ån med grävmaskin! Jag påpekar att han inte behöver rensa ån om man gör som jag sagt. Det tror jag inte på svarar han. Och vem ska bekosta detta då undrar han? Fiskvårdsfonder wwf eu pengar svarar jag. Buskarna och träden vem ska sköta dem då frågar han? Jag svarar att man behöver röja vass för att gynna planterorna i början sedan sköter träden sig själv. Då kontrar han att massa träd och buskar som skuggar och är i vägen vill han inte ha. Då jag påpekar att det redan idag är en skyddzon på sex meter och att en al på en åtta meter knappt skuggar hans vallar och spannmålsfält fnös han bara. Att den senaste rensningen gick på 330000 är av någon konstig anledning inga problem men att få ordning på ån så att han och övriga bönder slipper rensa ån med maskin, få gårdens värde ökat och en å full med fisk var tydligen en djävligt dålig ide.
      Hej Robert Pettersson;

Trevlig inställning du har till både äldre personer och mjölkbönder ....

Kanske ska du ta reda på vem som äger ån och marken på båda sidorna innan du blir alltför upprörd ... ??

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Jag vet vem som äger marken. Det var ju efter ett samtal med vedebörande som jag skrev inlägget. Jag ber om ursäkt om jag sårat någon men man kan bli frustrerad för mindre. En bit ovanför har göteborgs stift mark och där sade förvaltaren bara att det är vi inte intresserad……
        Old Firehand har generellt inga problem med bönder min pappa är en, har själv plöjt idag. Men många 60 plus bönder har en tendens att alltid vilja göra som man alltid har gjort. Han beklagade sig att man inte fick spruta bort vassen med roundap som han alltid gjort innan. På sextiotalet när bönderna började med ensilage rann pressvattnet ner i ån och slog ut hela ån, det säger jag inget om för de kunde inte veta att det skulle bli så men när man har chans att göra någonting bra tar man inte den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Robert Fjärås Visa inlägg
          många 60 plus bönder har en tendens att alltid vilja göra som man alltid har gjort.
          Du har en viss poäng..
          Den med pressvattnet är ju riktigt fin..

Kommentera

Får och får...

Kolla fler åkrar i samma situation med rinnande vatten i anslutning.

Mät hur många metrar det är mellan hjulspår och vatten, jämnför med ogrässprutans arbetsbredd.

9 fall av 10 kör de för nära eller eller t.o.m över för att slippa busk, sly och ogräs i kanterna.

Vi har själva preparat där en matsked slår ut all fisk nedströms närmsta kilometrarna.

Försökte påverka min egen far så jag kan mycket väl förstå frustrationen. Min far gick nyss bort och bland det första vi sålde var ogrässprutan.
            Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
            28 svar
            2 625 visningar
            12 gillar
            Senaste inlägg .art
            av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
            3 svar
            256 visningar