Skrämmande hur mycket skit (plast) det finns i vattnet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skrämmande hur mycket skit (plast) det finns i vattnet!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skrämmande hur mycket skit (plast) det finns i vattnet!

Tänk på moder natur och ta med skräpet hem.

Mer info:

//\//\

Tack för att du delade med dig av filmen, hade ingen aning om detta, speciellt inte på Svensk mark.

Kommentera

Visst är det skrämmande. Men det är inte det vi ser, plastdunkar och flaskor på stranden som är det hemska. Dom nämnde det i filmen men väldigt vagt. Det skrämmande är alla dessa kemikalier som kommer in i näringskedjan.

CRM och PBT är 2 förkortningar som används när man pratar om kemikalier. Få vet vad det står för och ännu färre bryr sig.

CRM står för: C= Cancerogent (orsakar canser helt enkelt) R= Reproduktionshämmande (behövs det förklaras) M= Mutagent (organismer och djur muterar blir odugliga som individer)

PBT står för: P= Persistent (betyder att dessa kemikalier inte bryts ned utan stannar i miljön, vissa för evigt) B= Bioackumulerande (tas upp i djur och organismers fett mm) T= Toxiskt (giftigt vissa dödande)

Tillsammans ger detta sjuka, beteendestörda djur å fiskar, Reproduktionsodugliga, muterade mm. Jag hade önskat att vi haft några miljövänner i världen beredd att driva denna ödes-fråga. Men våra miljövänner har annat för sig än att bekämpa det som verkligen hotar vår miljö.

Skrämmande men dessvärre den verklighet vi lever i. Det blir inte desto mindre skrämmande av att många totalt skiter i saken med total okunskap som argument.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Alla kan dra sitt strå till stacken och plocka upp skräp efter sig. Det är skrämmande att många som fiskar, det vill säga utövar ett intresse totalt beroende på fiskens existens och levnadsförutsättningar, kan lämna skräp efter sig i och kring vatten.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Hur många sköljer giftet av flätlinorna genom att fiska med dom ?
          Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-10-10, 07:14.

Kommentera

Spännande framtid vi har.

Poly- och perfluorerade alkylerade ämnen (PFAS) varav många av ämnena är svårnedbrytbara och giftiga.

Poly- och perfluorerade alkylerade ämnen förekommer inte naturligt i vår omgivning, men de har producerats och använts i både konsumentprodukter och inom industrin i över 60 år. PFAS utnyttjas i bland annat vatten- och smutsavstötande skikt på kläder och mattor samt i brandsläckningsskum, färger, elektronik och lim m.m. Substanserna används även i industriella processer, t.ex. i ytaktiva medel och i emulgeringsmedel.

Farligt höga halter
            Många slags PFAS är mycket svårnedbrytbara (P), samtidigt som de lätt tas upp av levande organismer (B) och är starkt toxiska (T). Dessutom kan ämnena transporteras långa sträckor med havsströmmar eller i atmosfären. I en rapport publicerad av Naturvårdsverket år 2012 konstaterades att halterna av PFAS i vattenmiljön är så höga att säl och utter riskerar leverskador och reproduktionstörningar. Samma problem drabbar fisk och andra vattenlevande organismer.

Även fåglar löper risk för reproduktionstörningar. I en del svenska pilgrimsfalkägg har man funnit PFAS i halter som enligt andra undersökningar kan få negativa effekter, och medelhalten i äggen ligger mycket nära den skadliga nivån.

Senaste rapport säger att 3,4 miljoner svenskar dricker kraftigt förorenat vatten och barn och tonåringar har förhöjda halter av detta i sitt blod.

Så det är inte dom plastflaskor ni ser som är det största problemet. Dessa microplaster som det pratas om finns redan instoppat i många av de produkter vi använder som kosmetika, kläder, mm för att inte nämna alla de kemikalier som plasten är gjord av.

Men hur gör man som enkel konsument när våra produkter är fullpumpade med allt möjligt skit. Och våra myndigheter och miljövänner kanske inte blundar för detta, men är i vilket fall väldigt flata i sin strävan till åtgärd?

Det finns bara ett svar, och det är medvetenhet och kunskap. Kan man låta bli att köpa en tvål, hudkräm, fleecetröja eller impregnerad regnjacka till förmån för en produkt utan skadliga kemikalier så har man i alla fall försökt bidra till ett bättre liv och miljö.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Thuma Visa inlägg
              Tänk på moder natur och ta med skräpet hem.
              Naturligtvis. Men ett stort problem är allt skräp vi tvingas bära hem. Alla onödiga förpackningar och kassar. Själv kämpar jag (en fåfäng kamp) för att minimera den mängd plast och annat skräp jag får med mig från de butiker jag handlar i.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Jag hade önskat att vi haft några miljövänner i världen beredd att driva denna ödes-fråga. Men våra miljövänner har annat för sig än att bekämpa det som verkligen hotar vår miljö.
                Det låter ganska dystert men ok, vad tycker du man ska göra då?

Edit: såg ditt nya inlägg efter jag skickat mitt

"Kan man låta bli att köpa en tvål, hudkräm, fleecetröja eller impregnerad regnjacka till förmån för en produkt utan skadliga kemikalier så har man i alla fall försökt bidra till ett bättre liv och miljö."

Bra! Håller med dig om att hur man konsumerar är jätteviktigt!

Apropå ämnet så såg jag den här artikeln i DN ang damm i avloppsvattnet.

– Damm från fönsterbräden, elektronik och det som samlas under sängen ska inte ut i avloppet, det ska brännas. Brödsmulor och vatten på diskbänken kan man däremot skölja av, säger Kristina Svinhufvud, chef för uppströmsavdelningen på Käppala, som renar vattnet i flera Stockholmskommuner.

Belastningen från industrierna till reningsverken har minskat väldigt kraftigt under de senaste 30 åren. Vi ser att hushållen står för en större andel och det beror framför allt på alla nya kemikalier som kommer ut på marknaden. Mycket hamnar i dammet och sedan i avloppet. Man måste förstås hålla rent hemma, men först ska man torrdamma och sedan våttorka, säger Kristina Svinhufvud.
                Senast ändrad av Cobrak; 2014-10-10, 10:59.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Naturligtvis. Men ett stort problem är allt skräp vi tvingas bära hem. Alla onödiga förpackningar och kassar. Själv kämpar jag (en fåfäng kamp) för att minimera den mängd plast och annat skräp jag får med mig från de butiker jag handlar i.
                  Mmm, håller med dig @lausvik, sjukt mycket förpackningsmaterial man får på köpet.
                  Vad är det för fel på papper? Personligen räcker det med ett skyltex, behöver inte en "flashig" plastförpackning.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                  28 svar
                  2 614 visningar
                  12 gillar
                  Senaste inlägg .art
                  av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                  3 svar
                  253 visningar