Brandbashing mot Fortum - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Brandbashing mot Fortum

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Brandbashing mot Fortum

Sprid gärna denna i sociala medier!
    Bifogade filer

Jag blir så förbannat besviken och ledsen varje gång jag tänker på hur det går till när det kommer till vattenkraften. Jag tappar alltid förtroendet för mänskligheten när man förstår hur många människor det finns som bara tänker på maximal vinst på kortast tid och skiter i alla följder.

Tyvärr går det tänket i många delar av våran värld men eftersom just detta påverkar ens skötebarn fisket så svider det alltid lite extra mycket...

Kommentera

Skickade alldeles nu en insändare till lokaltidningen. En insändare om Fortum i stort, Stackmoradammen i synnerhet och om min kommuns köp av 30 småskaliga kraftverk av Fortum, nu lagom till Vattendirektivet förväntas få ny tyngd i svensk lagstiftning. Och som illustration skickade jag med annonsen i tråden... Få se om de vågar ta in den. Annars ska jag skälla på chefredaktören som jag en gång i tiden basade över när hon var kommunreporter...
      Skitfiske
      Gösta

Kommentera

Jag anser att våra naturtillgångar skulle behöva förstatligas (men skötas snyggare än av Vattenfall). Profithungern måste stoppas!
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ingen hippie direkt, själv, ekonom i grunden och ser fördelar för samhället i stort att göra tillvaron lättare för företag. Men aldrig förstått när man kompromissar (eller direkt säljer ut) miljön. Det finns inga som helst argument för varför kortsiktiga vinster skulle vara värt att förstöra långsiktiga ekosystem - alla förlorar på det. Eller är alla inblandade parter sadister som vill se sina efterlevande lida och/eller dö ut? Från ett direkt filosofiskt perspektiv är det knappast bättre än grovt våld och/eller mord.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Jag anser att våra naturtillgångar skulle behöva förstatligas (men skötas snyggare än av Vattenfall). Profithungern måste stoppas!
            Jag tror personligen inte det är ägandet (privat eller offentligt) som är viktigt.
            Jag tror snarare det handlar om att lagstiftningsvägen skydda och därefter aktivt bevaka skyddet.
            Oberoende medier, kompetenta journalister och rent generellt att folk får yttra vad de tycker och tänker oavsett om det är politiskt korrekt kommer att vara viktigt.
            Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

För några veckor sedan var jag på studiebesök på falkenbergs-energi i jobbets vägnar.
              De har drivit och genomfört hertingprojektet, nya Fisksäkra galler till turbinerna installerades, man byggde nya spolrännor, rev ner den gamla kraftverksdammen och återskapat ärtans naturliga åfåra vid hertingsforsen, nya minimi flöden togs fram, man får endast köra turbin 2 vintertid. Allt för att underlätta för den lekande och vandrande fisken som lax havsöring ål och nejonöga. Ett fantastiskt projekt som om jag inte minns helt fel hade kostat någonstans runt 35 miljoner att genomföra och som till största delen finansierades av EU pengar. Till detta tillkommer årligt effektbortfall i turbinerna på ca 5gwh och något ökade driftskostnader.

Så långt är allt frid och fröjd..

Men går man sedan in på deras hemsida blir man ju lite förvånad minst sagt. Jag hade förväntat mig att de skulle banka på den stora trumman och marknadsföra sin åtminstone miljövänligare vattenKraft på något vis. Där stod massor om deras vindkraft, men om detta projekt fanns det ingenting! Efter lite letande lyckades jag hitta en liten notis om projektet bland gamla nyheter och en länk till kommunens hemsida..

Är vi som vi som sportfiskare och allmänt naturintresserade en så liten grupp att bolagen faktiskt skiter i oss? Jag skulle själv mycket väl kunna tänka mig att välja el leverantör efter hur de tar ansvar för fisken. Verkar svårt att ens hitta info om just den biten.

Lovvärt projekt är det i alla fall som de var väldigt stolta över att visa upp!
              Senast ändrad av 2dojor; 2014-09-26, 00:54. Anledning: Trött

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                Jag tror personligen inte det är ägandet (privat eller offentligt) som är viktigt.
                Jag tror snarare det handlar om att lagstiftningsvägen skydda och därefter aktivt bevaka skyddet.
                Oberoende medier, kompetenta journalister och rent generellt att folk får yttra vad de tycker och tänker oavsett om det är politiskt korrekt kommer att vara viktigt.
                Detta skulle vi kunna debattera länge.

Nuvarande lagstiftning verkar ju tämligen tandlös. Det handlar mycket om vem som sitter vid makten (och ser mellan fingrarna).
                Nu måste vi kämpa dubbelt upp. Först "basha" företagen och sedan få våra makthavare att skärpa lagen.

Jag tror inte på att konsumenterna och miljön vinner på att allt konkurrensutsätts. Någonstans måste ju företagen "fuska" för att få ner sina elpriser och då nyttjas ju alla möjliga kryphål i lagen. Dessutom så ska vinst utgå till aktieägare.

Skulle "det offentliga" ta hand om all energiförsörjning skulle vi kanske kunna få betala enbart det faktiska "självkostnadspriset" saltat med ett påslag för framtida investeringar (och skatt som vi ändå betalar i dagsläget). Skulle detta misskötas så kan vi direkt gå till våra makthavare och ställa dem mot väggen.

Att sälja ut våra gemensamma tillgångar så att det gagnar några få är i mina ögon en urholkning av demokratin. Låter vi marknaden, företagen och miljonärerna bestämma för mycket så blir vi inte rikare och i detta fall får miljön sig en rejäl käftsmäll.

Nu är det kanske lite sent att vrida tillbaka klockan men på något sätt måste vi få företagen att agera på ett miljömässigt hållbart sätt. På sikt får riksdagen gärna lagstadga om maxvinster i energisektorn och hårt ställda krav på återinvesteringar i ständiga (miljömässiga och andra) förbättringar av anläggningarna.

T.o.m. om man väljer att tänka med plånboken så är inte dagens system gynnsamt för oss.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-09-26, 11:14. Anledning: Klargörande

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Detta skulle vi kunna debattera länge.

Nuvarande lagstiftning verkar ju tämligen tandlös. Det handlar mycket om vem som sitter vid makten (och ser mellan fingrarna).
                  Nu måste vi kämpa dubbelt upp. Först "basha" företagen och sedan få våra makthavare att skärpa lagen.

Jag tror inte på att konsumenterna och miljön vinner på att allt konkurrensutsätts. Någonstans måste ju företagen "fuska" för att få ner sina elpriser och då nyttjas ju alla möjliga kryphål i lagen. Dessutom så ska vinst utgå till aktieägare.

Skulle "det offentliga" ta hand om all energiförsörjning skulle vi kanske kunna få betala enbart det faktiska "självkostnadspriset" saltat med ett påslag för framtida investeringar (och skatt som vi ändå betalar i dagsläget). Skulle detta misskötas så kan vi direkt gå till våra makthavare och ställa dem mot väggen.

Att sälja ut våra gemensamma tillgångar så att det gagnar några få är i mina ögon en urholkning av demokratin. Låter vi marknaden, företagen och miljonärerna bestämma för mycket så blir vi inte rikare och i detta fall får miljön sig en rejäl käftsmäll.

Nu är det kanske lite sent att vrida tillbaka klockan men på något sätt måste vi få företagen att agera på ett miljömässigt hållbart sätt. På sikt får riksdagen gärna lagstadga om maxvinster i energisektorn och hårt ställda krav på återinvesteringar i ständiga (miljömässiga och andra) förbättringar av anläggningarna.

T.o.m. om man väljer att tänka med plånboken så är inte dagens system gynnsamt för oss.

Företag spelar generellt med de kort som lagen tillåter så i min värld är det lagstiftning som påverkar hur företag verkar oavsett om de är statliga eller privata.

Spelar liksom ingen roll att ett företag är statligt om det är typ Putin som driver det (som ett dåligt sarkasmexempel)

Kommentera

Där har vi en annan grundsyn Sg.

Har man vinst i fokus så hamnar alla andra värden inte på andra plats utan kanske sista.
                    Jag är inte mot privata företag eller markägande men tycker välfärden och naturen är något som vi som medborgare borde "äga". Ett företag äger ju inte en älv... Varför då förstöra den?

Jag pratar inte planekonomi utan en rättvis och hållbar hushållning med våra naturresurser.

Vi behöver ju inte blanda i Putin i det hela. Vi har demokrati...
                    (Eller har vi det egentligen då storföretagen har så mycket makt?)

Sedan slipper man ju all lobbyverksamhet från storföretag om energisektorn skulle vara statlig.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-09-26, 16:28.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
                    28 svar
                    2 606 visningar
                    12 gillar
                    Senaste inlägg .art
                    av .art

Startad av Xerup, 2024-03-14, 10:04
                    3 svar
                    245 visningar