Å andra sidan så bonkades det bra mycket mer gäddor förr i tiden också..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gädd-Trofé, men till vilket pris? Och på vems bekostnad?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Sg Visa inläggAllt var bättre förr Lausvik. Tacka vet jag förr när Jesus gick i kortbyxor och inga problem existerade.
Kommentera
-
Jag tyckte det var lite klumpig hantering men jag hade inte klarat det bättre med den utrustningen. Som Sg nämnt hade avkrokningsmatta/weigh sling räddat situationen. Kanske skulle det också varit mer skonsamt att håva en så pass stor fisk. Det är lätt att vara efterklok.
Är man ute efter storfiskar och vill dokumentera dessa så får fisken tyvärr vara uppe ur vattnet ett tag. Det hör till...
Vill man skona fisken till 100% då tycker jag att man helt avstår från att fiska.
Gäddan fick i alla fall simma vidare mot nya äventyr.Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-09-09, 08:33.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
-
Även om det tog tid så verkade fisken simma iväg.
PS. Såg inte Fish-a-lots inlägg"Man kan aldrig njuta och få fisk samtidigt" -Okänd
Följ mitt fiske: http://tubbesmete.wordpress.com
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggFörr - under den predigitala eran före internet, smartphones och actionkameror - var en fin fångst något man berättade om, gärna vid en lägereld över en kopp hett kaffe eller någon annanstans över en kall öl. Jag saknar den tiden.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggMen varför - om man nu ändå tänker släppa tillbaka fisken - detta vägande, mätande och tagande av trofébilder? Är det så viktigt?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggMen varför - om man nu ändå tänker släppa tillbaka fisken - detta vägande, mätande och tagande av trofébilder? Är det så viktigt?
Även Sportfiskarna är intresserade av inrapportering av stora fiskar. Det ger ju bl.a. en fingervisning om hur våra vatten mår (om än en ganska oventenskaplig sådan). Vissa arter fångas det numera få stora exemplar av medan andra ökar.
Inget illa menat Lausvik, men jag ger inte mycket för skrönor vid lägerelden. "Jag fick en stoooor gädda, säkert 16 kilo men jag släppte den..." eller kanske "Jag fick en gös på 12 kilo men åt upp den..." och i båda fallen finns det ingen bild utan ett minne och en uppskattad vikt.
Vi är alla lite eller diametralt olika och går igång på lite olika saker.
Själv blir jag gladast när jag får få men stora fiskar av målarten ifråga men ibland gillar jag solkskensmete och släpper helt det där med vikter. Andra gånger chansar jag på något mindre känt vatten och då är det extra kul om något större smäller på. Givetvis vill jag föreviga de större fiskarna med ett foto. Om inte annat är det kul att visa hemma så familjen inte tror att man åker ut för att pimpla Jägermeister...Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2014-09-09, 11:59.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 623 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
![]()